Edutainment made in Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentEksperymentuj z nauką – 7 lipca br. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie otwarta została interaktywna wystawa Centrum Nauki Kopernik, której celem jest zainteresowanie mieszkańców stolicy nauką i eksperymentami naukowymi pokazanymi od strony „kuchni” naukowca. Można się osobiście przekonać, że nauka jest pasjonująca i może być zaskakująca.

 

Centrum Nauki Kopernik przygotowało niecodzienną wystawę, na którą składa się 25 stanowisk z interaktywnymi doświadczeniami z różnych dziedzin nauki: fizyki, chemii, biologii, matematyki. Przygotowane przez pracowników Centrum eksperymenty są widowiskowe, zabawne, głośne i atrakcyjne dla oglądających. Nie ma to nic wspólnego z nudnymi wykładami o fizyce czy chemii, które wielu z nas pamięta ze szkoły. Mamy tu do czynienia z nauką w działaniu, można ją dosłownie samemu zobaczyć, powąchać, poczuć albo usłyszeć.

Dla domorosłych eksperymentatorów istotne jest to, że niektóre z eksperymentów można samodzielnie powtórzyć w domu, wykorzystując artykuły znajdujące się w każdej kuchni.

Na każdą sobotę lipca zaplanowano Dni Eksperymentów Naukowych (w godz. 10-17.00). 7 lipca można było zobaczyć jak woda zmienia się w wino, gdy przez wodę popłynął prąd. 14 lipca prezentowane będą sposoby oszukiwania zmysłów, a także dowiemy się, dlaczego wodoszczelnego zegarka nie można wkładać do mleka. 21 lipca to z kolei dzień głośnych i wybuchowych eksperymentów, zaś 28 lipca opanujemy podstawy sztuki władania piorunami, oraz nauczymy się wyciskać prąd z cytryny.

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie będzie pierwszym w Polsce interaktywnym centrum edukacji naukowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pierwowzorem wszystkich tego typu ośrodków na świecie jest Exploratorium utworzone w 1969 roku przez prof. Oppenheimera w San Francisco.

Popularność centrów nauki wynika właśnie z pogodzenia nieformalnej edukacji z atrakcyjną formą prezentowanych zjawisk i eksperymentów naukowych. Centra te wykorzystują elementy działań Edutainment, choć bez wykorzystania mediów jako głównego kanału przekazu. Człowiek edukuje się najlepiej wówczas, gdy się dobrze bawi. A może się bawić, gdyż w centrach tych nie ma szklanych gablot z napisami „nie dotykaj”. Wyposażone są one w interaktywne urządzenia, które umożliwiają samodzielne przeprowadzenie eksperymentów przez zwiedzających, dzięki czemu mogą oni poznać istotę zjawiska.

Choć wystawa oferowana jest mieszkańcom Warszawy jako atrakcja rozrywkowa, w gruncie rzeczy wychodzimy z niej bogatsi o nowy zasób wiedzy. A to właśnie jest celem Edutainment.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...
Michał napisał/a komentarz do Edukacja w dialogu z AI
Doceniam refleksyjne podeście do AI w edukacji :)
Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie