Pomimo, że rządy i korporacje na całym świecie zwiększają inwestycje w badania i rozwój nanotechnologii, pojawiają się alarmujące sygnały, że coraz mniej studentów wybiera kierunki studiów technicznych. Gry „NanoMission” mają zainteresować przyszłych studentów nanotechnologią i możliwościami jej wykorzystania w życiu gospodarczym i społecznym.
Edukatorzy, instytucje rządowe oraz firmy i organizacje, które będą wymagały w perspektywie kilkunastu lat większego dostępu do wysoko wykwalifikowanych technologów uważają, że niezbędne jest zainteresowanie znacznie większej grupy młodzieży studiami naukowo-technicznymi.
Jedną z możliwości kreowania zainteresowania młodych ludzi nowymi technologiami jest wykorzystanie gier Edutainment, aby w ten sposób zainspirować przyszłe generacje studentów. Dziś studenci często uczą się obserwując rozmaite procesy i mając nieograniczony dostęp do danych, dzięki czemu mogą sami znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Zanim się nauczą, chcą dany przedmiot lub proces zobaczyć i spróbować wejść w interakcję. Dlatego FEI – zajmująca się nanotechnologią amerykańska firma ze stanu Oregon, zdecydowała się zainwestować (wspólnie z brytyjską fundacją The Wellcome Trust”) w przygotowanie serii gier video tłumaczących, na czym polega nanotechnologia i jakie znajduje zastosowanie we współczesnym (i przyszłym) świecie. Na ich zlecenie firma PlayGen przygotowała trzy gry Edutainment: NanoScalling, NanoImaging oraz NanoMedicine.
NanoScalling umożliwia graczom wizualizację i zrozumienie relacji przestrzennych pomiędzy różnymi obiektami – od wielkich mierzonych w gigametrach (tak mierzy się średnicę słońca) do obiektów, mierzonych w pikometrach (średnica atomu).
NanoImaging – wysyła graczy na niecodzienne misje przy wykorzystaniu mikroskopu elektronowego i technologii skanowania elektronowego, w celu wykrycia i zniszczenia niebezpiecznych mikroorganizmów, które niszczą nasze jeziora i rzeki.
NanoMedicine (finansowane przez The Wellcome Trust), zabiera graczy w podróż poprzez ludzkie ciało, podczas której niszczone są zabójcze komórki rakowe, w sposób nie zagrażający zdrowiu pacjentów.
“Naszym głównym celem było zainspirować dzieci światem mikroskali – nanotechnologii i możliwościami, jakie ona niesie.” – wyjaśnia Kam Memarzia, dyrektor zarządzający PlayGen. “Używamy atrakcyjnego mechanizmu gry do stymulacji zainteresowania graczy, umożliwiamy im odkrywanie i zrozumienie nano-świata, a przy okazji oferujemy im dużo zabawy i kreujemy motywację do nauki”.
Wszystkie gry są ogólnodostępne i mogą być nieodpłatnie zgrane ze strony internetowej FEI.