Edutainment na świecie (10): WordWorld

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentAmerykańska telewizja PBS, która przyczyniła się do światowego sukcesu Ulicy Sezamkowej, rozpoczęła pod koniec 2007 r. nadawanie nowego programu Edutainment dla dzieci w wieku przedszkolnym. WordWorld (Świat Słów) pokazuje animowany świat, w którym to litery odgrywają pierwszoplanowe role bohaterów, zachęcając dzieci do nauki czytania.

Formuła programu telewizyjnego wciąga dzieci do pełnej śmiechu zabawy, podczas której uczą się czytać. WordWorld ożywia wyrazy wkomponowując je kształty istot i rzeczy, które opisują. W każdym z odcinków dzieci włączają się w przygody grupy bohaterów – Psa, Owcy, Żaby, Kaczki, Świnki i Mrówki – i razem z nimi odkrywają świat słów.

edutainment

„WordWorld jest serialem przygodowym, który sprawia, że słowa stają się dla dzieci namacalne. Świat słów ożywia się dokładnie przed oczami przedszkolaków” – mówi Don Moody, producent WordWorld. „Nowość w tym programie polega na tym, że kiedy słowo zostanie prawidłowo zestawione z liter, nabiera kształtu istoty lub przedmiotu, który opisuje. Naszym celem jest rozwinąć wśród dzieci w wieku przedszkolnym umiejętność czytania namawiając je do opowiadania historyjek, które są zabawne, rozwijają ich wyobraźnię i zachęcają do zabawy w czytanie.”

W pierwszej edycji WordWorld wyemitowanych zostanie 26 półgodzinnych odcinków serialu. Bogatym uzupełnieniem będą strony internetowe programu WordWorld oraz portal PBSKids, a także seria DVD, książek, gier i zabawek nawiązujących do postaci bohaterów Świata Liter.

WordWorld kreuje w serialu wiele postaci, które razem nazywane są Przyjaciółmi Słówek. Każda z nich ma swoją oryginalną osobowość, dzięki czemu dzieci oglądające program szybko się do tych postaci przywiązują. Kaczka jest na przykład bardzo gadatliwą i naiwną postacią, której wydaje się, że wie wszystko, ale tak naprawdę wiele musi się jeszcze nauczyć i jej mali widzowie również uczą się razem z nią. Z kolei Owca jest nieco nieśmiała, ale i obdarzona dużą wyobraźnią, chętnie także pomaga innym. I tak dzięki ciekawym i angażującym historiom przedszkolaki uczą się Świata Słów razem z Owcą, Kaczką, mądralińską Żabą, sympatycznym Psem, towarzyską Świnką i wieloma innymi bohaterami.

Scenariusze odcinków WordWorld zostały tak przygotowane, aby w ciekawy i zabawny sposób podawać przekaz dopasowany do wieku odbiorcy, zwracając przy tym uwagę na umiejętność dzielenia się z innymi, kształtowanie cierpliwości i akceptowanie różnic u innych. Jednocześnie mali widzowie uczą się od filmowych bohaterów jak wymawiać poszczególne słowa, jak zachować ich rytm i jak je złożyć z liter. W kulminacyjnym punkcie każdego odcinka, Przyjaciele Słówek śpiewają wspólnie piosenkę „Build a Word” (Stwórz Słowo). W tym czasie niektóre postaci próbują ułożyć litery w odpowiedniej kolejności, aby odgadnąć słowo, które jest zagadką danego odcinka.

Z badań „Narodowa Ocena Rozwoju Edukacji” wynika, że 68% amerykańskich czwartoklasistów ma trudności z czytaniem. Dlatego Departament Edukacji USA, mając nadzieję na poprawę wyników w grupie od trzy- do pięciolatków, zdecydował się dofinansować serial telewizyjny łączący zabawę z edukacją. Z myślą o tych właśnie odbiorcach, serial opracowano na podstawie szczegółowych badań czytelnictwa wśród dzieci. Każda historia kształtuje co najmniej jedną z czterech kluczowych umiejętności: rozpoznawania słów, wrażliwości fonologicznej i znajomości liter, zrozumienia sensu, a także samoświadomości, dzielenia się wiedzą i emocjami.

WordWorld jest dla młodych widzów bardzo atrakcyjnym programem telewizyjnym. Wygląda na to, że szybko powstaną inne wersje językowe programu na całym świecie. WordWorld ma szanse powtórzyć sukces Ulicy Sezamkowej.

Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie