Teatr uczy nie tylko współpracy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W naszym gimnazjum podczas lekcji zazwyczaj dużo się dzieje. Oczywiście nie samo z siebie. Mamy lekcje nie tylko w szkole, ale i w Palmiarni, w Archiwum państwowym, w placówkach muzealnych, w teatrze, w kinie, na różnych wydziałach Politechniki Śląskiej. Lekcje prowadzą zaproszeni goście: artyści, naukowcy, architekci, policjanci, sportowcy... Ostatnio zawitali do nas aktorzy z Kolonii. Dzięki nim przeżyliśmy wielką kulturalną i edukacyjną przygodę.fot. uczniowie Gimnazjum nr 3 w Gliwicach - Kacper Pietraszuk, Paweł Ryłko, Szymon Szczur

Przede wszystkim jednak szkoła umożliwia nam, uczniom, realizowanie własnych projektów i prezentowanie ich „szerszej” publiczności. Nie wszystkie projekty są do końca dopracowane i bardzo ambitne – ale ważne jest to, że sami jesteśmy ich twórcami. Nauczyciele czasami nas inspirują i doradzają – jednak za ostateczny wynik to my jesteśmy w pełni odpowiedzialni. A nasi koledzy i nauczyciele, swoja reakcją na prezentację albo dodają nam skrzydeł albo dają życzliwie do zrozumienia, że czegoś brakowało lub coś było nie do końca dopracowane. 

Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich cechuje wysoki poziom języków obcych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego i niemieckiego. Od kilku lat mamy możliwość zdawania egzaminu DSD1 (Deutsches Sprachdiplom 1). Dzięki niemu możemy uczyć się w niemieckich szkołach oraz podejmować studia i pracę u zachodnich sąsiadów. W naszych oczach lekcje języka niemieckiego są jednymi z najciekawszych zajęć w całym gimnazjum. Nauczyciele uczą nas nie tylko języka, lecz także rozwijają nas w kierunku kultury, sztuki i nauki państw niemieckiego obszaru językowego. Wykorzystujemy TIK – dzięki czemu możemy konsultować się online z nauczycielem, błyskawicznie uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Różnorodne tematy i metody nauczania przekonały nas, że nawet niemiecki da się lubić :-).

We wrześniu otrzymaliśmy propozycję spędzenia tygodnia z niemieckimi aktorami i pracy nad przedstawieniem. Pomysł ten z jednej strony wydał się nam świetną przygodą, a z drugiej strony wymyślenie scenariusza oraz nauczenie się ról, na końcu zaś konfrontacja „naszej” sztuki z rodzinami budziła w nas uczucie niepewności. Projekt poruszał bardzo ważny, w większości jednak niedoceniany w szkole i poza nią temat ochrony środowiska. Naszym celem była próba uświadomienia sobie i odbiorcom skutków oddziaływania człowieka na otaczający nas świat.

Początki nie były zbyt obiecujące - musieliśmy pokonać barierę językową, nauczyć się współpracy z aktorami, pokonać siebie i jeszcze dobrze pracować w zespole. Niemieckiego uczymy się od roku. Na scenie też mieliśmy debiutować. Praca nad tekstem w językach polski i niemieckim, emisja głosu, ruch sceniczny, scenografia, muzyka... W przeddzień pierwszego występu wszystko już było dopinane na ostatni guzik. Nie chcieliśmy, aby nasz ciężko przepracowany tydzień poszedł na marne. Na szczęście stres po wyjściu na scenę minął, a spektakl pomimo obaw wyszedł wspaniale. Spektakl graliśmy dotychczas trzykrotnie. Nabieramy doświadczenia. Po spędzeniu tylu godzin razem na warsztatach i podczas przedstawień nasza grupa „teatralna” bardzo się z sobą zgrała.

fot. uczniowie Gimnazjum nr 3 w Gliwicach - Kacper Pietraszuk, Paweł Ryłko, Szymon Szczur

A tak wyglądały nasze zajęcia od kuchni (gdyby ktoś chciał powtórzyć w innej szkole):

Dzień 1 (poniedziałek)

Po przyjściu do szkoły udaliśmy się do salki, gdzie miały się odbyć warsztaty. Po przywitaniu się z Kai’em oraz Stefanie, mieliśmy się przedstawić oraz powiedzieć co chcielibyśmy robić, gdybyśmy mieli dwie godziny wolnego czasu, co byśmy zrobili będąc królem świata oraz co chcielibyśmy zobaczyć w roku 2114, czyli odpowiedzieć na pytania przerabiane wcześniej na lekcji niemieckiego. Następnie zabraliśmy się za przygotowanie pierwszej sceny naszego przedstawienia. Każdy miał gazetę i wybrane miejsce oraz każdy z nas mówił jedno zdanie zdania. Trochę to nam zajęło, ale po wielu próbach udało się to zrobić bez błędu. Tak oto minął pierwszy dzień.

Dzień 2 (wtorek)

Rano robiliśmy powtórki z poprzedniego dnia. Po powtórzeniu wszystkiego, podzieliliśmy się na kilka grup. Każda dostała po jednym temacie: o ochronie środowiska, o zanieczyszczeniu powietrza, powstawaniu prądu oraz efekcie cieplarnianym. Poszliśmy do pracowni informatycznej, aby w Internecie poszukać informacji na zadane tematy. Później zaprezentowaliśmy znalezione informacje, po niemiecku i po polsku. Jak już skończyliśmy prace z komputerami, wróciliśmy do robienia dalszych części przedstawienia. Tym zakończyliśmy drugi dzień warsztatów.

Dzień 3 (środa)

W trzeci dzień naszych warsztatów przez pierwsze kilka godzin wymyślaliśmy kolejne sceny przedstawienia. Pojawiły się pomysły na sceny z maszyną czasu i te dotyczące przyszłości. Później, po ich opracowaniu, do końca zajęć powtarzaliśmy wszystko, co przygotowaliśmy od poniedziałku.

Dzień 4 (czwartek)

W czwartek, w przedostatnim dniu naszych warsztatów wymyślaliśmy kolejne części scenariusza. Wychodziło nam to całkiem dobrze. To w tym dniu powstały sceny, w których pojawiały się sławne postaci współczesnego świata. Udało nam się skończyć cały scenariusz.

Dzień 5 (piątek), występ

W dniu 19.09.2014 nasza klasa przybyła na ostatni dzień przygotowań przedstawienia. Wszyscy byli zestresowani, ponieważ mieliśmy występować przed dyrekcją, nauczycielami i naszymi rodzinami. Próby wyszły świetnie, każdy dobrze opanował swoją rolę. Przed przedstawieniem mieliśmy dwie godziny na zrelaksowanie się. Przed samym przedstawieniem przećwiczyliśmy najtrudniejsze sceny z naszego spektaklu. Przyszedł czas występu. Naszemu wejściu na scenę towarzyszył ogromny stres.

Z małymi błędami, zaprezentowaliśmy wyniki naszej tygodniowej pracy szanownej widowni. Udało nam się! Rodzice byli bardzo zadowoleni i zgotowali nam duży aplauz. My – debiutujący aktorzy - też byliśmy w wyśmienitym nastroju, a nasi opiekunowie – Kai i Stefanie* – byli z nas dumni.

Wrocław (27.09.14 – kolejny występ)

W sobotę, 27 września pojechaliśmy do Wrocławia, na podsumowanie projektu i zaprezentowanie go przed szerszą publicznością. Spotkanie szkół uczestniczących w projekcie odbywało się w budynku Liceum Ogólnokształcącego nr 10. Po przybyciu na miejsce udaliśmy się na próbę wraz z Kai’em i Stefanie. Próba odbyła się bez większych komplikacji. Po jej zostaliśmy zaproszeni na poczęstunek, zorganizowany przez gospodarzy. Po chwili przerwy udaliśmy się do sali, gdzie rozpoczęła się uroczystość. Szkoła z Leszna przedstawiała efekty swojej pracy jako pierwsza. My występowaliśmy jako drudzy, a na końcu zaprezentowało się liceum z Wrocławia. Wszystko nam się udało. Sztuki innych szkół również były bardzo ciekawe oraz dobrze zagrane. W dobrych nastrojach wróciliśmy do domów.

fot. uczniowie Gimnazjum nr 3 w Gliwicach - Kacper Pietraszuk, Paweł Ryłko, Szymon Szczur

Podsumowanie

Dzięki udziałowi w projekcie uczyliśmy się, jak pracować w grupie. Warsztaty pomogły nam rozwijać wyobraźnię oraz kreatywność, co było niezbędne podczas wymyślania scenariusza. Zdobyliśmy wiedzę na temat klimatu, ochrony środowiska oraz zagrożeń dla naszej planety.

Dowiedzieliśmy się także, co my możemy zrobić, aby zapobiegać degradacji środowiska naturalnego. Podczas „zabawy w teatr”, szlifowaliśmy swój niemiecki, uczyliśmy się komunikować w tym języku. Zobaczyliśmy, że ucząc się języka można się dobrze bawić. Poznaliśmy poziom naszych umiejętności aktorskich. Bardzo zgraliśmy się jako grupa.

Całe przedsięwzięcie było dla większości z nas nowym doświadczeniem. Dzięki pracy z aktorami teatru „Die Mimosen” uczyliśmy się prezentować swoje umiejętności przed publicznością, pokonywać stres i cieszyć się z efektów swojej pracy.

Jesteśmy przekonani, iż te doświadczenia wykorzystamy jeszcze nie jeden raz - w szkole, ale również poza nią. Obecnie przygotowujemy wersje anglojęzyczna naszego przedstawienia.

fot. uczniowie Gimnazjum nr 3 w Gliwicach - Kacper Pietraszuk, Paweł Ryłko, Szymon Szczur

Udział wzięli

Kacper Pietraszuk, Paweł Ryłko, Szymon Szczur – zdjęcia, Jakub Krawiec, Paweł Madaj, Jacek Turowski, Aleksander Piętka – sprawozdanie, Olga Pawliczek, Zofia Wieczorek – redakcja zaproszenia dla widzów, organizacja, Fiona Zabrzewska, Weronika Zienkiewicz – redakcja zaproszenia dla widzów oraz słownika niemiecko-polskiego dla aktorów, korekta sprawozdania, redakcja wstępu do artykułu, ostateczna redakcja tekstu artykułu, Paweł Oprzondek, Wojciech Myśliwiec – przygotowanie do projektu, Robin Ludwig – przygotowanie do projektu, nagranie wersji audio słownika. Paulina Zając – udział w projekcie.

*Kai Meister, Stefanie Siebers – aktorzy teatru Die Mimosen z Kolonii.

Projekt zrealizowano dzięki:

"Stiftung für deutsch - polnische Zusammenarbeit" (Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej) oraz "Deutsches Generalkonsulat in Breslau - Auswärtiges Amt" (Konsulat Generalny RFN we Wrocławiu – Urząd Spraw Zagranicznych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie