Gra, która nauczy chronić dane osobowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nasze dane krążą w Internecie i w bazach danych. Kto je zbiera i w jaki sposób może wykorzystać? Czym to grozi? Jakie umiejętności i narzędzia pomagają się przed tym bronić? Zagraj i dowiedz się, jak radzić sobie ze śledzącymi reklamami, wścibskimi usługami, utratą urządzenia i innymi przypadkami... trzęsienia danych.fot. CC-BY-SA 3.0 PL Fundacja Panoptykon

Trzęsienia danych nie da się uniknąć, ale można się na nie przygotować. Potrzebujesz tylko czasu i wiedzy, jak go dobrze wykorzystać!

„Trzęsienie danych” to gra karciana dla 2–4 osób, którą stworzyliśmy z myślą o uczniach szkół ponadgimnazjalnych i osobach dorosłych. Można zagrać w nią na lekcji, warsztacie lub po prostu w wolnej chwili ze znajomymi. Gra gwarantuje nie tylko dobrą zabawę, lecz także podpowiada, jak lepiej chronić swoją prywatność w codziennym życiu. Karty zawierają linki do artykułów w sieci z dodatkowymi informacjami i praktycznymi poradami. Gra w „Trzęsienie danych” nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, a już kilka rund wystarczy, by dowiedzieć się, jak na co dzień unikać pułapek, które zastawiają na nas „pożeracze danych”. Sukces w grze zależy od tego, jak dobrze każdy z graczy przygotuje się na nadchodzące zagrożenia. Jak w życiu – możliwości obrony zależą od inwestycji w nowe kompetencje i narzędzia oraz od trudnych wyborów między wygodą a bezpieczeństwem.

Jak zagrać?

Jeśli dysponujesz talią „Trzęsienia danych”, wystarczy znaleźć osoby, z którymi zagrasz. W opakowaniu znajdziesz podstawową instrukcję, a poniżej – jej wersję rozszerzoną (z przykładową rozgrywką) oraz tabelę do liczenia punktów.

Szczegółowa instrukcja [PDF]

Tabela do liczenia punktów [PDF]

Jeśli nie dysponujesz talią kart, możesz ją przygotować samodzielnie, korzystając ze stworzonych przez nas arkuszy. Wystarczy do tego domowa drukarka i odpowiednie dopasowanie stron. Wydrukuj po jednej stronie awersy (strony nieparzyste), a po drugiej rewersy (strony parzyste). Spróbuj najpierw wydrukować jedną kartkę i sprawdzić, czy awers i rewers do siebie pasują.

Gra do samodzielnego druku [PDF]

Jak wykorzystać „Trzęsienie danych” w trakcie zajęć edukacyjnych?

Grę „Trzęsienie danych” możesz wykorzystać w szkole, na uczelni, w bibliotece lub w trakcie warsztatu na kilka sposobów (np. jako ćwiczenie na lekcji poświęconej bezpieczeństwu w sieci, osobny warsztat z rozgrywką lub quizem albo ogólnoszkolny turniej).
W materiale edukacyjnym znajdziesz kilka konkretnych pomysłów, jak wykorzystać ją w ramach swoich zajęć edukacyjnych.

Pomysły na wykorzystanie gry [PDF]

Chcesz wiedzieć więcej?

Na kartach „Trzęsienia danych” znajdziesz wiele praktycznych porad, linków do artykułów i informacji o konkretnych narzędziach i rozwiązaniach, które pomogą Ci lepiej dbać o bezpieczeństwo w sieci i ochronę swoich danych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak działają nowe technologie i jak na co dzień dbać o swoją prywatność, polecamy serię tekstów i inne nasze materiały edukacyjne.

Teksty edukacyjne i poradniki

Plakat „Prywatność w sieci. Odzyskaj kontrolę” [PDF]

* * *

Gra (scenariusz i projekt graficzny) dostępna jest na licencji CC BY-SA 3.0 PL.
Scenariusz gry: Kamil Śliwowski
Współpraca: zespół Fundacji Panoptykon
Projekt graficzny: Kasia Iwańska

Gra powstała w ramach projektu „Cyfrowa Wyprawka dla dorosłych 2” współfinansowanego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz indywidualnych darczyńców Fundacji Panoptykon.

(Źródło: Fundacja Panoptykon, CC-BY-SA 3.0 PL)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie