Gra, która nauczy chronić dane osobowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nasze dane krążą w Internecie i w bazach danych. Kto je zbiera i w jaki sposób może wykorzystać? Czym to grozi? Jakie umiejętności i narzędzia pomagają się przed tym bronić? Zagraj i dowiedz się, jak radzić sobie ze śledzącymi reklamami, wścibskimi usługami, utratą urządzenia i innymi przypadkami... trzęsienia danych.fot. CC-BY-SA 3.0 PL Fundacja Panoptykon

Trzęsienia danych nie da się uniknąć, ale można się na nie przygotować. Potrzebujesz tylko czasu i wiedzy, jak go dobrze wykorzystać!

„Trzęsienie danych” to gra karciana dla 2–4 osób, którą stworzyliśmy z myślą o uczniach szkół ponadgimnazjalnych i osobach dorosłych. Można zagrać w nią na lekcji, warsztacie lub po prostu w wolnej chwili ze znajomymi. Gra gwarantuje nie tylko dobrą zabawę, lecz także podpowiada, jak lepiej chronić swoją prywatność w codziennym życiu. Karty zawierają linki do artykułów w sieci z dodatkowymi informacjami i praktycznymi poradami. Gra w „Trzęsienie danych” nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, a już kilka rund wystarczy, by dowiedzieć się, jak na co dzień unikać pułapek, które zastawiają na nas „pożeracze danych”. Sukces w grze zależy od tego, jak dobrze każdy z graczy przygotuje się na nadchodzące zagrożenia. Jak w życiu – możliwości obrony zależą od inwestycji w nowe kompetencje i narzędzia oraz od trudnych wyborów między wygodą a bezpieczeństwem.

Jak zagrać?

Jeśli dysponujesz talią „Trzęsienia danych”, wystarczy znaleźć osoby, z którymi zagrasz. W opakowaniu znajdziesz podstawową instrukcję, a poniżej – jej wersję rozszerzoną (z przykładową rozgrywką) oraz tabelę do liczenia punktów.

Szczegółowa instrukcja [PDF]

Tabela do liczenia punktów [PDF]

Jeśli nie dysponujesz talią kart, możesz ją przygotować samodzielnie, korzystając ze stworzonych przez nas arkuszy. Wystarczy do tego domowa drukarka i odpowiednie dopasowanie stron. Wydrukuj po jednej stronie awersy (strony nieparzyste), a po drugiej rewersy (strony parzyste). Spróbuj najpierw wydrukować jedną kartkę i sprawdzić, czy awers i rewers do siebie pasują.

Gra do samodzielnego druku [PDF]

Jak wykorzystać „Trzęsienie danych” w trakcie zajęć edukacyjnych?

Grę „Trzęsienie danych” możesz wykorzystać w szkole, na uczelni, w bibliotece lub w trakcie warsztatu na kilka sposobów (np. jako ćwiczenie na lekcji poświęconej bezpieczeństwu w sieci, osobny warsztat z rozgrywką lub quizem albo ogólnoszkolny turniej).
W materiale edukacyjnym znajdziesz kilka konkretnych pomysłów, jak wykorzystać ją w ramach swoich zajęć edukacyjnych.

Pomysły na wykorzystanie gry [PDF]

Chcesz wiedzieć więcej?

Na kartach „Trzęsienia danych” znajdziesz wiele praktycznych porad, linków do artykułów i informacji o konkretnych narzędziach i rozwiązaniach, które pomogą Ci lepiej dbać o bezpieczeństwo w sieci i ochronę swoich danych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak działają nowe technologie i jak na co dzień dbać o swoją prywatność, polecamy serię tekstów i inne nasze materiały edukacyjne.

Teksty edukacyjne i poradniki

Plakat „Prywatność w sieci. Odzyskaj kontrolę” [PDF]

* * *

Gra (scenariusz i projekt graficzny) dostępna jest na licencji CC BY-SA 3.0 PL.
Scenariusz gry: Kamil Śliwowski
Współpraca: zespół Fundacji Panoptykon
Projekt graficzny: Kasia Iwańska

Gra powstała w ramach projektu „Cyfrowa Wyprawka dla dorosłych 2” współfinansowanego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz indywidualnych darczyńców Fundacji Panoptykon.

(Źródło: Fundacja Panoptykon, CC-BY-SA 3.0 PL)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie