GoNoodle, czyli dzieciaki w ruch!

fot. GoNoodle.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci muszą się ruszać, bo potrzebuje tego ich ciało i umysł. Nauczyciele, zwłaszcza wczesnoszkolni, znają wiele zabaw i pląsów, którymi przeplatają zajęcia w ciągu dnia. Jeśli jednak szukamy nowych pomysłów na “przerywniki” w czasie zajęć, które podniosą poziom energii lub wyciszą grupę uczniów w różnym wieku, warto zajrzeć na stronę GoNoodle.com.

Wszyscy uczący znają ten problem: brak energii, zniechęcenie czy znużenie u uczniów - czy to rankiem, kiedy jeszcze nie wszyscy się dobrze obudzili, czy w ciągu dnia, po skupieniu się na trudnych zadaniach czy zjedzeniu obiadu… Czasem uczniom brakuje energii, potrzebują doładować baterie poprzez “wyszalenie się”, śmiech, taniec. Innym razem, gdy dopada zmęczenie, niezbędna jest chwila relaksu. Jak wiadomo ogromne znaczenie ma dobór odpowiedniej muzyki do obu tych czynności, jej fale niosą pozytywne emocje lub uspokojenie. Jeśli znudziliśmy się tradycyjnym “głowa, ramiona, kolana, palce…”, sięgnijmy po zabawne i darmowe zasoby na GoNoodle.com.

To platforma, na której zgromadzono wiele krótkich filmików z ćwiczeniami/tańcami dla dzieci i młodzieży w różnym stylu - jest Zumba Kids, elementy aerobiku, śmieszne wygibańce, fitness (Koo Koo Kangaroo, Maximo). Uczniowie mogą pobiegać z symulatorem biegu (Run with us), zrobić “ćwiczenia mózgu” Dennisona (Brainercise With Mr. Catman) lub odprężyć się i oddać refleksji (Think about it). Możemy zaproponować uczniom krótką przerwę na poruszanie się, zabawę czy wyciszenie, wyświetlając na tablicy wybrane wideo. Wydaje się, że nie trzeba będzie ich bardzo zachęcać, by włączyły się w zabawę.

GoNoodle gromadzi zasoby w języku angielskim, ale żeby dobrze bawić się przy ćwiczeniach tam pokazywanych, nie trzeba znać języka. A niektóre filmy mogą wręcz posłużyć nauczycielowi angielskiego do zabawowej formy nauki - przy każdym filmiku możemy włączyć napisy, dzięki temu dzieci mogą także przeczytać tekst piosenki i łatwiej go przyswoić (przycisk CC w lewym górnym rogu). Platforma jest zgamifikowana, zakładamy konto dla danej klasy, wpisujemy ilość uczniów i poziom (do wyboru zabawne awatarki), możemy zalogować się także jako rodzic i ćwiczyć z dziećmi w domu. Każdorazowa aktywność jest zliczana w formie punktów, zapisywany jest czas trwania aktywności, awatarek przeskakuje się na kolejne poziomy.

GoNoodle to także blog, na którym publikowane są pomysły nauczycieli na wykorzystanie filmików na zajęciach z dziećmi. Jeden z nich opisuje, że nie spotkał dotąd tak motywującego narzędzia - jego uczniowie potrafią skupić się, pracować wytrwale i w skupieniu, bo wiedzą, że w nagrodę będą mogli potańczyć przy ulubionej muzyce i układach tanecznych, a największą karą jest w tym czasie siedzenie na dywanie (o jego lekcji mozna przeczytać tu: http://blog.gonoodle.com/2015/04/genius-motivation-trick/).

Zaletą GoNoodle jest możliwość dodawania dowolnych filmów z YouTube. Możemy je skopiować na platformę (instrukcja), dzięki czemu poszerzyszamy zasoby muzyki, ćwiczeń czy piosenek i profilujemy je do naszych potrzeb. Każdy filmik na platformie możemy “oznaczyć” serduszkiem i dzięki temu tworzyć playlisty z wideo, które najbardziej nam i uczniom się spodobały.

Wszystkie informacje dotyczące działania platformy opisane są zakładce Informacja i Pomoc na dole strony. Życzymy przyjemności, radości i zdrowia płynącego z ruchu!

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie