GoNoodle, czyli dzieciaki w ruch!

fot. GoNoodle.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci muszą się ruszać, bo potrzebuje tego ich ciało i umysł. Nauczyciele, zwłaszcza wczesnoszkolni, znają wiele zabaw i pląsów, którymi przeplatają zajęcia w ciągu dnia. Jeśli jednak szukamy nowych pomysłów na “przerywniki” w czasie zajęć, które podniosą poziom energii lub wyciszą grupę uczniów w różnym wieku, warto zajrzeć na stronę GoNoodle.com.

Wszyscy uczący znają ten problem: brak energii, zniechęcenie czy znużenie u uczniów - czy to rankiem, kiedy jeszcze nie wszyscy się dobrze obudzili, czy w ciągu dnia, po skupieniu się na trudnych zadaniach czy zjedzeniu obiadu… Czasem uczniom brakuje energii, potrzebują doładować baterie poprzez “wyszalenie się”, śmiech, taniec. Innym razem, gdy dopada zmęczenie, niezbędna jest chwila relaksu. Jak wiadomo ogromne znaczenie ma dobór odpowiedniej muzyki do obu tych czynności, jej fale niosą pozytywne emocje lub uspokojenie. Jeśli znudziliśmy się tradycyjnym “głowa, ramiona, kolana, palce…”, sięgnijmy po zabawne i darmowe zasoby na GoNoodle.com.

To platforma, na której zgromadzono wiele krótkich filmików z ćwiczeniami/tańcami dla dzieci i młodzieży w różnym stylu - jest Zumba Kids, elementy aerobiku, śmieszne wygibańce, fitness (Koo Koo Kangaroo, Maximo). Uczniowie mogą pobiegać z symulatorem biegu (Run with us), zrobić “ćwiczenia mózgu” Dennisona (Brainercise With Mr. Catman) lub odprężyć się i oddać refleksji (Think about it). Możemy zaproponować uczniom krótką przerwę na poruszanie się, zabawę czy wyciszenie, wyświetlając na tablicy wybrane wideo. Wydaje się, że nie trzeba będzie ich bardzo zachęcać, by włączyły się w zabawę.

GoNoodle gromadzi zasoby w języku angielskim, ale żeby dobrze bawić się przy ćwiczeniach tam pokazywanych, nie trzeba znać języka. A niektóre filmy mogą wręcz posłużyć nauczycielowi angielskiego do zabawowej formy nauki - przy każdym filmiku możemy włączyć napisy, dzięki temu dzieci mogą także przeczytać tekst piosenki i łatwiej go przyswoić (przycisk CC w lewym górnym rogu). Platforma jest zgamifikowana, zakładamy konto dla danej klasy, wpisujemy ilość uczniów i poziom (do wyboru zabawne awatarki), możemy zalogować się także jako rodzic i ćwiczyć z dziećmi w domu. Każdorazowa aktywność jest zliczana w formie punktów, zapisywany jest czas trwania aktywności, awatarek przeskakuje się na kolejne poziomy.

GoNoodle to także blog, na którym publikowane są pomysły nauczycieli na wykorzystanie filmików na zajęciach z dziećmi. Jeden z nich opisuje, że nie spotkał dotąd tak motywującego narzędzia - jego uczniowie potrafią skupić się, pracować wytrwale i w skupieniu, bo wiedzą, że w nagrodę będą mogli potańczyć przy ulubionej muzyce i układach tanecznych, a największą karą jest w tym czasie siedzenie na dywanie (o jego lekcji mozna przeczytać tu: http://blog.gonoodle.com/2015/04/genius-motivation-trick/).

Zaletą GoNoodle jest możliwość dodawania dowolnych filmów z YouTube. Możemy je skopiować na platformę (instrukcja), dzięki czemu poszerzyszamy zasoby muzyki, ćwiczeń czy piosenek i profilujemy je do naszych potrzeb. Każdy filmik na platformie możemy “oznaczyć” serduszkiem i dzięki temu tworzyć playlisty z wideo, które najbardziej nam i uczniom się spodobały.

Wszystkie informacje dotyczące działania platformy opisane są zakładce Informacja i Pomoc na dole strony. Życzymy przyjemności, radości i zdrowia płynącego z ruchu!

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie