Lektury szkolne wyśmienicie podane

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lektury szkolne nie będą nudne i niesmaczne, jeśli nauczyciel zadba o to, aby je podsunąć uczniom w odpowiedni sposób. To w sumie podobnie jak z kuchnią - ta sama potrawa może nam bardzo smakować i również, źle przyprawioną i podaną, zapamiętamy jako niesmaczną na długo i nie będziemy chcieli jej ponownie spróbować. Przedstawimy zatem dziś kilka przepisów.

Uczniowie najczęściej nie czytają, bo… Powodów jest wiele, trend niskiego czytelnictwa książek utrzymuje się od wielu lat (badania Biblioteki Narodowej), ale chyba trudno winić za to szkołę. W programie nauczania wymagamy od uczniów regularnego czytania lektur, ale nie wszystkim to w smak. Z młodszymi uczniami jeszcze jakoś idzie (jak się przypilnuje), ale ze starszymi… to już duże wyzwanie. Jak się jednak okazuje, wszystko zależy od podejścia, pomysłu i sposobu na wciągnięcie uczniów do pewnej zabawy z lekturą. A jak się bawimy, to jak wiadomo łatwiej nam się uczyć, więc pewnie też i łatwiej poznawać teksty literackie.

O tym, jak możemy przygotować „półwariackie” scenariusze zajęć* poświęcone dziełom literatury, opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego w V Liceum Ogólnokształcącym im. A. Witkowskiego oraz członek Superbelfrów RP. Zobaczmy, co możliwe jest nawet w poważnym liceum i jakie to przynosi efekty:

* Tytuł wystąpienia inspirowany książką Stanisława Bortnowskiego "Scenariusze półwariackie, czyli o poezji współczesnej w szkole", zob. Wydawnictwo Stentor.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie