Przybornik humanisty

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Urządzenia mobilne jako narzędzie dydaktyczne stają się coraz bardziej powszechne. Aplikacje mobilne sprawiają, że uczniowie bardziej angażują się na lekcji i szybciej wykonują zaplanowane przez nauczyciela zadania. Rozwiązania chmurowe natomiast, pozwalają kontynuować naukę w domu.

Dlatego uważamy, że technologie te są bardzo dobrym rozwiązaniem, które może pomóc nauczycielom w pracy z uczniami ze SPE. Tablety są atrakcyjne dla uczniów i nietrudno zrozumieć dlaczego. Urządzenia te są przenośne, interaktywne, podłączone do Internetu. Umożliwiają instalację (niemal) niezliczonej liczby aplikacji. Poza tym tablety mają wbudowane aparaty fotograficzne, łatwo więc zrobić zdjęcie, następnie wykorzystać je na zajęciach. Bez problemu obejrzy się film, posłucha muzyki.

Dzięki wykorzystaniu Internetu uczniowie mogą komunikować się ze sobą pracując razem np. w projekcie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że tablety są tańsze niż komputery, a uczniowie mogą je przenosić z klasy do klasy i nie muszą korzystać z pracowni komputerowej. Dodatkowo pozwalają pracować dzieciom we własnym tempie i sprawiają, że zajęcia są o wiele ciekawsze. Tablet w rękach kreatywnego nauczyciela znajdzie zastosowanie praktycznie na każdych zajęciach.

Rynek aplikacji mobilnych jest ogromny, wystarczy wejść do Sklepu Google Play (Android) lub na AppStore (iOS) i wyszukać te, które pasują do tematu zaplanowanych zajęć.

W tym poście krótko opiszemy aplikacje, które ułatwiają nam pracę na lekcji języka polskiego i historii, i które z powodzeniem wykorzystujemy w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną (ale to aplikacje uniwersalne, które można wykorzystać w każdej szkole).

Aurasma (iOS, Android) – aplikacja pozwalająca tworzyć Rozszerzoną Rzeczywistość (AR), samodzielnie przypisując multimedialne treści do wybranych markerów.

Przykład:

Mind Vector (iOS, Android) – za pomocą tego narzędzia można tworzyć, udostępniać i edytować mapy myśli. Do tworzonych map można dodać ikonki, obrazy lub zdjęcia. Zmieniać kolory i kształty poszczególnych elementów. Gotowe mapy zapisać w formacie CSV, PDF i PNG. Mapę można również wysłać pocztą i udostępnić w ,,chmurze”.

Przykład:

Book Creator (iOS, Android) – umożliwia tworzenie elektronicznych książeczek na tablecie. Prosty interfejs sprawia, że uczniowie bez trudności wstawią własne zdjęcia. rysunki, nagrany film czy tekst. Gotową publikację można udostępnić w formacie epub, wysłać e-mailem, zapisać jako pdf lub plik wideo.

Przykład:

RWT Timeline (iOS, Android) – aplikacja, w której tworzy się cyfrowe osie czasu. W porządku chronologicznym zamieszcza się na niej nie tylko wydarzenia historyczne, ale również można uporządkować kolejność zdarzeń w tekście literackim.

Przykład:

PicCollage (iOS, Android) – pozwala tworzyć kolaże ze zdjęć, dodać tekst, zmienić tło, dołączyć naklejkę. Do dyspozycji mamy gotową siatkę, której układ zależy od tego ile zdjęć dodamy do kolażu. Można też skorzystać z szablonu lub puścić wodze fantazji i samodzielnie ustawić poszczególne elementy.

Przykład:

Tawe (iOS, Android) – stworzenie prezentacji z plakatu, zdjęcia lub mapy myśli w tej aplikacji zajmuje dosłownie kilka minut. Tak stworzona prezentacja to zestaw migawek, które przybliżają najważniejsze fragmenty zdjęcia.

Przykład:

Explain Everything (iOS, Android) – aplikacja, która pozwala na stworzenie ciekawych animacji, prezentacji multimedialnych ze zdjęć, rysunków, tekstu, elementów graficznych. Dodatkowo do prezentowanych treści można dodać narrację.

Przykład:

Wordsalad (iOS, Android) - aplikacja do tworzenia chmur wyrazowych, w której za pomocą kilku kliknięć uczeń wygeneruje własną chmurę wyrazową.

Przykład:

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku i członkiniami społeczności Superbelfrzy RP. Prowadzą blog www.specjalni.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie