Pomoc w realizacji projektu w gimnazjum

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneCentrum Edukacji Obywatelskiej prowadzi wartościowy serwis poświęcony gimnazjalnemu projektowi edukacyjnemu. Został on przygotowany z myślą o wszystkich członkach szkolnej społeczności zaangażowanych w realizację zapisów rozporządzenia w praktyce szkolnej: dyrektorów, nauczycieli różnych przedmiotów, wychowawców i uczniów. Warto z niego korzystać.
 
Serwis ma przede wszystkim charakter praktyczny i jest nastawiony na wspieranie uczestników projektu. Stąd jego organizatorzy zamieszczają w nim wiele narzędzi przydatnych do planowania i realizacji rozmaitych działań edukacyjnych w szkole.

Można tu m.in. znaleźć kartę projektu, która „prowadzi” nauczyciela i uczniów przez wszystkie etapy pracy nad gimnazjalnym projektem edukacyjnym.
 
Zaproponowana przez CEO karta projektu pomoże organizować - zgodnie z wymaganiami rozporządzenia - opiekę nauczyciela i pracę uczniów nad projektem gimnazjalnym, na wszystkich etapach jego prowadzenia: od wybrania tematu projektu, określenia jego celów i zaplanowania etapów realizacji, aż po konsultacje z nauczycielem opiekunem i przeprowadzenie publicznej prezentacji efektów.
 
Poza kartą projektu, uczniowie mogą wypełniać także zaproponowane karty zadania. Wzorzec takiej karty - w wersji pozwalającej na dalszą jej edycję – można pobrać ze strony CEO   razem z innymi użytecznymi dokumentami.
 
Karta zdania umożliwia dokumentowanie realizacji pracy uczniów oraz przeprowadzenie przez uczniów samo-ewaluacji własnej pracy zgodnie z pytaniami: Co i jak zrobiliśmy? Co stanowiło dla nas trudność i jak ją pokonaliśmy? Czego się nauczyliśmy?
 
W ocenie Jacka Strzemiecznego, autora poradnika Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne "podpisy uczniów i nauczyciela na karcie projektu czynią z niej rodzaj kontraktu, w którym uczniowie podejmują się przeprowadzenia projektu, a nauczyciel opieki (niesienia pomocy merytorycznej i doradztwa). Ta podpisana przez wszystkich uczniów i nauczyciela karta powinna towarzyszyć uczniom na kolejnych etapach pracy nad projektem. Stanowić ona będzie podstawową dokumentację realizacji projektu, która zostanie zarchiwizowana w szkole (...)."
 
Celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego (w odróżnieniu od realizowanych od lat w polskiej szkole projektów) jest nie tyle samo działanie uczniowskie, co rozwiązanie konkretnego problemu. Stawiany przed uczniami przez nauczyciela - lub definiowany przez nich samodzielnie - powinien budzić ich zainteresowanie, a jego rozwiązanie powinno być wyzwaniem.
 
Uczniowie, szukając samodzielnie rozwiązania problemu, zdobywają nową wiedzę i nowe umiejętności, a grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja jego efektów dają uczniom szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie