Centrum Edukacji Obywatelskiej prowadzi wartościowy serwis poświęcony gimnazjalnemu projektowi edukacyjnemu. Został on przygotowany z myślą o wszystkich członkach szkolnej społeczności zaangażowanych w realizację zapisów rozporządzenia w praktyce szkolnej: dyrektorów, nauczycieli różnych przedmiotów, wychowawców i uczniów. Warto z niego korzystać.
Serwis ma przede wszystkim charakter praktyczny i jest nastawiony na wspieranie uczestników projektu. Stąd jego organizatorzy zamieszczają w nim wiele narzędzi przydatnych do planowania i realizacji rozmaitych działań edukacyjnych w szkole.
Można tu m.in. znaleźć kartę projektu, która „prowadzi” nauczyciela i uczniów przez wszystkie etapy pracy nad gimnazjalnym projektem edukacyjnym.
Zaproponowana przez CEO karta projektu pomoże organizować - zgodnie z wymaganiami rozporządzenia - opiekę nauczyciela i pracę uczniów nad projektem gimnazjalnym, na wszystkich etapach jego prowadzenia: od wybrania tematu projektu, określenia jego celów i zaplanowania etapów realizacji, aż po konsultacje z nauczycielem opiekunem i przeprowadzenie publicznej prezentacji efektów.
Poza kartą projektu, uczniowie mogą wypełniać także zaproponowane karty zadania. Wzorzec takiej karty - w wersji pozwalającej na dalszą jej edycję – można pobrać ze strony CEO razem z innymi użytecznymi dokumentami.
Karta zdania umożliwia dokumentowanie realizacji pracy uczniów oraz przeprowadzenie przez uczniów samo-ewaluacji własnej pracy zgodnie z pytaniami: Co i jak zrobiliśmy? Co stanowiło dla nas trudność i jak ją pokonaliśmy? Czego się nauczyliśmy?
W ocenie Jacka Strzemiecznego, autora poradnika Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne "podpisy uczniów i nauczyciela na karcie projektu czynią z niej rodzaj kontraktu, w którym uczniowie podejmują się przeprowadzenia projektu, a nauczyciel opieki (niesienia pomocy merytorycznej i doradztwa). Ta podpisana przez wszystkich uczniów i nauczyciela karta powinna towarzyszyć uczniom na kolejnych etapach pracy nad projektem. Stanowić ona będzie podstawową dokumentację realizacji projektu, która zostanie zarchiwizowana w szkole (...)."
Celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego (w odróżnieniu od realizowanych od lat w polskiej szkole projektów) jest nie tyle samo działanie uczniowskie, co rozwiązanie konkretnego problemu. Stawiany przed uczniami przez nauczyciela - lub definiowany przez nich samodzielnie - powinien budzić ich zainteresowanie, a jego rozwiązanie powinno być wyzwaniem.
Uczniowie, szukając samodzielnie rozwiązania problemu, zdobywają nową wiedzę i nowe umiejętności, a grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja jego efektów dają uczniom szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.
(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)
Można tu m.in. znaleźć kartę projektu, która „prowadzi” nauczyciela i uczniów przez wszystkie etapy pracy nad gimnazjalnym projektem edukacyjnym.
Zaproponowana przez CEO karta projektu pomoże organizować - zgodnie z wymaganiami rozporządzenia - opiekę nauczyciela i pracę uczniów nad projektem gimnazjalnym, na wszystkich etapach jego prowadzenia: od wybrania tematu projektu, określenia jego celów i zaplanowania etapów realizacji, aż po konsultacje z nauczycielem opiekunem i przeprowadzenie publicznej prezentacji efektów.
Poza kartą projektu, uczniowie mogą wypełniać także zaproponowane karty zadania. Wzorzec takiej karty - w wersji pozwalającej na dalszą jej edycję – można pobrać ze strony CEO razem z innymi użytecznymi dokumentami.
Karta zdania umożliwia dokumentowanie realizacji pracy uczniów oraz przeprowadzenie przez uczniów samo-ewaluacji własnej pracy zgodnie z pytaniami: Co i jak zrobiliśmy? Co stanowiło dla nas trudność i jak ją pokonaliśmy? Czego się nauczyliśmy?
W ocenie Jacka Strzemiecznego, autora poradnika Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne "podpisy uczniów i nauczyciela na karcie projektu czynią z niej rodzaj kontraktu, w którym uczniowie podejmują się przeprowadzenia projektu, a nauczyciel opieki (niesienia pomocy merytorycznej i doradztwa). Ta podpisana przez wszystkich uczniów i nauczyciela karta powinna towarzyszyć uczniom na kolejnych etapach pracy nad projektem. Stanowić ona będzie podstawową dokumentację realizacji projektu, która zostanie zarchiwizowana w szkole (...)."
Celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego (w odróżnieniu od realizowanych od lat w polskiej szkole projektów) jest nie tyle samo działanie uczniowskie, co rozwiązanie konkretnego problemu. Stawiany przed uczniami przez nauczyciela - lub definiowany przez nich samodzielnie - powinien budzić ich zainteresowanie, a jego rozwiązanie powinno być wyzwaniem.
Uczniowie, szukając samodzielnie rozwiązania problemu, zdobywają nową wiedzę i nowe umiejętności, a grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja jego efektów dają uczniom szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.
(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)