Nauczyciel interaktywnej klasy w świętokrzyskiem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedną z najważniejszych barier w rozwoju nowoczesnej edukacji w szkołach są kompetencje nauczycieli, nie zawsze na poziomie zapewniającym swobodne korzystanie z różnych narzędzi edukacyjnych w klasie. Eksperci szacują, że około 10% polskich nauczycieli dobrze radzi sobie z nowymi technologiami. Większość potrzebuje jednak szkoleń, ale także samodyscypliny w częstym korzystaniu z TIK w codziennej praktyce edukacyjnej.(C) EDUNEWS.PL

Powoli samorządy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że sam zakup sprzętu dla szkół nie modernizuje edukacji i nie rozwiązuje problemów, jakie przez lata narastały w szkołach, w których e-dydaktyka nie nadążała za rozwojem technologicznym świata. Pojawiają się pierwsze projekty szkoleniowe, których celem jest rozwój umiejętności nauczycieli związanych z posiadanymi przez szkoły narzędziami cyfrowej edukacji. Jednym z przykładów może tu być finansowany ze środków UE projekt "Nauczyciel interaktywnej klasy", który będzie realizowany w województwie świętokrzyskim.

W ramach projektu 430 świętokrzyskich nauczycieli podniesie w latach 2012-2013 swoje kompetencje w zakresie wykorzystania w pracy dydaktycznej nowoczesnych technologii informatycznych. Chodzi głównie o umiejętność korzystania z tablicy interaktywnej i platformy e-learningowej. Uczestnicy szkolenia zostaną przygotowani przez specjalistów do tworzenia interaktywnych materiałów dydaktycznych, przydatnych podczas lekcji z tablicą interaktywną, nauczą się także obsługi i zasad pracy z platformą e-learningową oraz jej wykorzystania w planowaniu i prowadzeniu zajęć szkolnych.

Chociaż tablice interaktywne są już w wielu szkołach, często były wykorzystywane w szkołach niezgodnie z przeznaczeniem – jako tablica służąca do pisania, w podobny sposób jak korzystano wcześniej ze „starej“ czarnej lub zielonej tablicy. Pomimo, że narzędzie jest stosunkowo proste, jego możliwości wykraczają daleko poza funkcjonalności „zwykłej“ tablicy. Już kilka lat temu analitycy edukacyjni z Futurelab w Wielkiej Brytanii alarmowali, że tablicy interaktywnej trzeba się nauczyć używać, ponieważ nauczyciele mają skłonność korzystać z niej w nieodpowiedni dydaktycznie sposób. Wiadomo, że dobrze poprowadzone lekcje z tablicami interaktywnymi stają się wyjątkowo interesujące i angażują dzieci ponieważ przekazują wiedzę za pomocą obrazów, a współczesna młodzież właśnie tak zdobywa i przetwarza informacje.

W woj. świętokrzyskim zakupionych zostało w zeszłym roku - w ramach regionalnego programu rozwoju edukacji - 100 interaktywnych zestawów multimedialnych (komputer, tablica, rzutnik, specjalistyczne oprogramowanie) oraz 50 mobilnych zestawów komputerowych (notebooki uczniowskie, notebook nauczycielski, router sieci bezprzewodowej, serwer, oprogramowanie), za pieniądze z budżetu województwa. Bez szkoleń i doskonalenia umiejętności nauczycieli byłyby to zmarnowane pieniądze.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie