O pisaniu cyfrowych książeczek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pisanie książeczek łączy naukę z kreatywną zabawą, wykorzystuje naturalne predyspozycje uczniów. Może sprawiać autentyczną przyjemność, a jednocześnie posiada wiele walorów edukacyjnych. Uczniowie ćwiczą pisownię wyrazów, interpunkcję, utrwalają znajomość słownictwa i struktur gramatycznych w kontekście. Rozwijają wyobraźnię i uczą się w sposób praktyczny. Wzrasta ich motywacja do nauki, a napisane książeczki zachęcają do czytania.(C) Zooburst.com

ZooBurst to cyfrowe narzędzie, które pokazuje uczniom, jak wiele radości może przynieść pisanie. Pozwala każdemu w prosty sposób tworzyć własne, „wyskakujące” książeczki 3D. Niewątpliwą zaletą tego narzędzia jest to, że można je wykorzystywać do pracy z uczniami w każdym wieku. Książki ZooBurst można wyświetlić na pulpicie komputera/laptopa, tablicy interaktywnej, oraz w iPadzie (po pobraniu bezpłatnej aplikacji). Uczniowie mogą wspólnie tworzyć książeczkę współpracując online: edytować tekst, wstawić własne zdjęcia lub obrazy pobrane z komputera lub z galerii ZooBurst (do wyboru jest 10.000 obiektów). W napisanym tekście mogą osadzić hiperłącze, dodać chmurki z tekstem lub nagrać swoją własną narrację. Wybrane przez uczniów obrazy „wyskakują”, wprowadzając element zaskoczenia lub niespodzianki, tak bardzo przez dzieci lubiane. Teksty pisane komputerowo sprawiają wrażenie bardziej profesjonalnych, są również lepsze do ćwiczenia czytania.

O czego zacząć korzystanie z ZooBurst?

1. Zakładamy konto na www.zooburst.com. W licencji FREE możemy utworzyć 10 książeczek, po 10 stron każda. Jeżeli chcemy współtworzyć książeczkę powinniśmy podzielić się swoim loginem i hasłem z osobami pracującymi razem z nami. Użytkownicy korzystający z licencji PREMIUM mogą tworzyć konta dla uczniów i innych nauczycieli i pracować w stworzonych w ten sposób „klasach”, a także nagrywać narrację i drukować wykonane książeczki.

2. Po założeniu konta wybieramy: My Books, a następnie: New Book. Tutaj powinien się znaleźć tytuł książeczki, opis, oraz ustawienia wstępne: kto może oglądać naszą książeczkę, czy zezwalamy na komentarze. Zapisujemy ustawienia, które później, po wybraniu Edit, możemy zmieniać. Po zapisaniu (Save) ukazuje się panel edycji.

3. Teraz tworzymy naszą książeczkę:

  • dodajemy strony (PAGE MANAGER)
  • dodajemy obrazy do tła / do stron (PICTURES -> Book -> Background)
  • wpisujemy tekst do stron (PAGE NARRATION) / wpisujemy tekst do wstawionych obrazów (CHARACTER TEXT)
  • zmieniamy kolory stron, nieba, horyzontu, tła pod książką
  • edytujemy tekst – klikamy w stronę nr 1 PAGE MANAGER ( 1), klikamy w pole edit the narration (2), tekst wpisujemy do wyskakującego okienka
  • wstawiamy obraz z galerii – lornetka (3) , korzystając z wyszukiwarki (alfabetyczny spis) albo pobierz z komputera -zielona strzałka (4)
  • załadowane obrazki oglądamy klikając w teczkę (5), możemy je dodawać do książeczki (book) lub to tła (background)
  • pracujemy z obrazami dokonując rotacji, przesunięcia , zmiany rozmiaru, czasu „wyskoczenia” obrazu, ustawiając opóźnienie czasu.(korzystamy z narzędzi widocznych w prawym menu)
  • wpisujemy opis obrazu , postaci (CHARACTER TEXT), który widoczny będzie w chmurce
  • wszystkie zmiany systematycznie zapisujemy

Przykładowa interaktywna książeczka w Zooburst

Po zakończeniu edycji książeczkę 3D osadzamy na swojej stronie internetowej w blogu. Możemy również przesłać link za pomocą poczty elektronicznej. Tutaj moja, przykładowa książeczka: My school day.

Warto organizować zajęcia z tworzenia książeczek z uczniami cyklicznie, zachęcając ich w ten sposób do pisania i czytania. Ucząc dzieci sztuki tworzenia książeczek, możemy jednocześnie zachęcać je do doskonalenia tej umiejętności w wolnym czasie, w domu. Książeczki mogą być prezentami dla rodziny czy przyjaciół (opcja Send Photo Postcard). Prezentowanie wykonanych przez dzieci książeczek, np. na blogu wpływa bardzo pozytywnie na ich poczucie sukcesu, czują się ważne i nabierają pewności siebie i ochoty do dalszej pracy.

Notka o autorce: Agnieszka Kubiak - nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 2 w Koluszkach. Administratorka szkolnej strony internetowej. Szkolna koordynatorka projektów eTwinning i Comenius. Pasjonatka nowych technologii, szczególnie narzędzi internetowych przydatnych w pracy dydaktycznej z dziećmi. Członkini grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie