Wspólne opowieści Europy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Storytelling – opowiadanie historii – jest techniką oddziaływania na wyobraźnię i emocje odbiorców za pomocą opowieści lub metafory. Stworzenie historii jest umiejętnością komunikowania, która zaangażuje emocjonalnie słuchacza oraz wciąga w dialog, na długo zapadając w jego pamięci. Historie bowiem są idealnym narzędziem zapamiętywania oraz nauki. Wiążąc fakty w łatwy sposób można zrozumieć całość kontekstu. Oprócz tego opowieści pomagają zrozumieć zachowania, a także motywują, inspirują oraz działają kojąco. Duży ładunek emocjonalny pozostaje w pamięci słuchacza dłużej niż suche definicje oraz liczby.(C) Common Stories of Europe - Grundtvig Project

Ciekawym przykładem wykorzystującym metodę Storytellingu jest projekt „Wspólne opowieści Europy”, realizowany (do lipca 2014) w ramach komponentu Projekt Partnerskie unijnego programu Grundtvig/Uczenie się Przez Całe Życie i współfinansowany przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest wsparcie wyzwań edukacyjnych, jakie stoją się przed starzejącą populacją Europy, poprzez wykorzystanie metody edukacyjnej Storytelling do nawiązania współpracy między seniorami a młodzieżą.

Storytelling to metoda bardzo popularna w Europie, szczególnie zaś w Irlandii, Grecji oraz Niemczech. Poprzez realizację tego projektu chcemy zapoznać mniej doświadczone kraje partnerskie z założeniami tej metody edukacyjnej oraz sposobami jej implementacji, będziemy się uczyć wzajemnie od siebie, jak również z przykładów dobrych praktyk.

Historie mogą być opowiadane na różne sposoby, ich opowiadanie rozwija aktywność I kreatywność. W projekcie będą organizowane festiwale opowieści i różne warsztaty dla społeczności- historie będą opowiadane przy użyciu słów, kolorów, zaproszonych gości. Wydarzenia te będą się odbywały w różnych miejscach – w lesie, na zamku, wewnątrz obiektów i na łonie natury.

Storytelling jest ważne ponieważ rozwija umiejętności komunikacyjne, tak bardzo przydatne zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Ten projekt da możliwość międzypokoleniowej współpracy i komunikacji. Seniorzy i ludzie młodzi będą się uczyć od sibie nawzajem, będą się uczyli również razem pracować. Festiwale Storytelling to szansa dla ich uczestników, aby dowiedzieć się więcej na temat metody Storytelling, ale również o innych krajach i ich kulturach.

Głównymi rezultatami projektu będą:

  • interaktywna strona internetowa poświęcona projektowi i jego rezultatom http://commonstoriesofeurope.wordpress.com/;
  • stworzenie 15 opowieści narodowych wzbogaconych materiałami video (3 na każdego partnera), które będą wykorzystane do „storytellingu”;
  • zorganizowanie 5 Festiwali Storytellingu (po 1 w każdym z krajów partnerskich);
  • zorganizowanie międzypokoleniowych warsztatów na temat storytellingu adresowanych do seniorów i młodzieży;
  • opracowanie materiałów dydaktycznych - "Storytelling- podstawowe umiejętności” oraz "Storytelling dla osób defaworyzowanych”;
  • zorganizowanie końcowej konferencji promującej Storytelling.

Gospodarzami kwietniowego spotkania partnerów projektu „Common Stories Of Europe“ byli Czesi. Spotkanie rozpoczęło się 17 kwietnia 2013 w Pradze, a zakończyło 20 kwietnia 2013 w Beczowie nad Ciepłą. Podczas 4-dniowego spotkania partnerzy odwiedzili Pragę oraz miejscowości Valec i Beczow. W Pradze miało miejsce spotkanie inauguracyjne gdzie doświadczeni koledzy z Czech poprowadzili warsztat storytellingu na temat historii, charakterystycznych elementów kultury czeskiej oraz tradycji z nią związanych.

W miejscowości Valec, w której mieści się XIII-wieczny zamek, zorganizowano aktywizujące warsztaty storytellingu dla partnerów. Każda z grup miała za zadanie przygotowanie i opowiedzenie zmyślonej historii związanej z zamkiem i posiadłościami wokół niej, np. ogrodem w stylu angielskim, klasztorem, czy zniszczonej podczas II wojny światowej rezydencji. Historie te były wymyślone, a liczyła się wyobraźnia i kreatywność każdej z grup. Kolejnym miejscem w ramach, którego odbyło się spotkanie partnerskie był XIII-wieczny zamek w miejscowości Beczow, w którym przechowywany jest romański relikwiarz św. Maura, uznawany za drugi najcenniejszy zabytek czeski (po klejnotach koronacyjnych). Relikwiarz przechowuje szczątki św. Maura, św. Jana Chrzciciela i św. Tymoteusza, zbudowany został w XIII w. dla klasztoru we Florennes. Partnerzy również zostali podzieleni na grupy i zostali poproszeni o opowiedzenie historii związanych z poszczególnymi częściami zamku budowanego według rożnych architektonicznych stylów przez setki lat.

(C) Common Stories of Europe - Grundtvig Project

Spośród wszystkich grup wyłoniono zwycięską drużynę, która nie tylko opowiedziała ciekawą historię, ale w swoją opowieść wplotła również element śpiewu i tańca. Uczestnicy poznali przedziwne losy, które przyczyniły się do pojawienia się relikwiarza w zamku Beczow. Na spotkanie zaproszono również dwóch starszych panów, którzy uczestniczyli w odnalezieniu relikwiarza.

Projekt realizowany jest w następującym międzynarodowym partnerstwie:

  • Vidzemes kultras un mkslas biedrba ”Haritas” z miasta Valmiera (Łotwa) – koordynator;
  • CITRIN - sdružení pro osobní rozvoj, o. s. z Pragi (Czechy);
  • Librotondo Soc. Coop ONLUS z Genewy (Włochy);
  • Associação Empresarial de Paços de Ferreira z miasta Paços de Ferreira (Portugalia);
  • Orka Consulting z Łodzi (Polska).

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej projektu http://commonstoriesofeurope.wordpress.com/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie