FunPack czyli wszystko w jednym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomocy naukowych nigdy dość… mam ich baaaardzo dużo, papierowych, a od paru lat coraz więcej interaktywnych. Gromadzę wszystko, co uznam za przydatne, stąd miejsca coraz mniej. Zauważyłam jednak, że praktycznie nie wykorzystuję ich wszystkich, o niektórych nie pamiętam, innych nie umiem już znaleźć.To chyba jest tak, że nie lubimy mieć zbyt wielu rzeczy posegregowanych w różnych szufladach, ponieważ w końcu i tak zaglądamy do tej jednej, jedynej, sprawdzonej przez lata szuflady i korzystamy z rzeczy w niej się znajdujących.fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Podobnie jest w szkole. Pomoce naukowe mamy wszędzie. W szafce w pokoju nauczycielskim, w szafce w biurku we własnej klasie (szczęściarz, kto taką ma), w szafce w domu, no i są jeszcze szuflady, nie wspominając o torbach. Zapomniałabym jeszcze o komputerze, tutaj w chmurze lub w katalogach także znajdują się różne karty pracy dla naszych uczniów.

Tęsknota za...

Wykreślanki słowne, krzyżówki, piramidy liczb, teksty z lukami, quizy, testy, memory, dopasowanki – to wszystko wykorzystujemy na lekcjach z uczniami w różnym wieku, praktycznie na wszystkich przedmiotach. Kserujemy, wycinamy, rozdajemy uczniom, czasem gubimy... Trudno ogarnąć ten chaos, ten zestaw wszystkich kart pracy. Ile razy nie mogłam znaleźć skserowanych wcześniej krzyżówek, które zaplątały się gdzieś pomiędzy czasopismem „Charaktery” a „Teletydzień”. Nie zapomnę, ile razy stałam nad kserem i kombinowałam, jak pomniejszyć te wykreślanki, aby na jednej stronie zmieściło się aż osiem tych samych zestawów. Gdy już nastał czas mojej „cyfrowości”, czyli świadomego wykorzystywania ćwiczeń interaktywnych na lekcjach, strasznie frustrował mnie fakt, że na jednej stronce tworzę sobie quizy, na drugiej na przykład memory, teksty z lukami robię na piechotę w Wordzie itd. Marzył mi się taki pakiet ze wszystkim naraz. Abym nie musiała tracić czasu na wyszukiwanie, na logowanie za każdym razem kiedy chcę przećwiczyć, pokazać coś innego...

Czekaj cierpliwie, a będzie Ci dane... Moje marzenie w końcu się zmaterializowało. Poznałam aplikację internetową LearningApps. Nazwałam ją FunPack, czyli wszystko w jednym. Dlaczego tak? Fun – bo sprawia mnóstwo frajdy, nie tylko uczniom, ale także mi nauczycielowi. Pack – ponieważ to taka wielka paczka: „jajko niespodzianka” z całym pakietem świetnych ćwiczeń interaktywnych, których ciągle przybywa.

LearningApps - co to takiego?

Platforma learningapps jest całkowicie darmowa. Bardzo prosta i intuicyjna w obsłudze jest praktycznie niezbędną pomocą dydaktyczną nauczycieli każdego przedmiotu. I cały czas rośnie w siłę, ciągle powstają nowe „appki”, a stare są doskonalone.
Mamy do wyboru cały wachlarz interaktywnych ćwiczeń do wykorzystania na wszystkich przedmiotach.

Platforma jest niemiecka, ale dostępna już także w języku angielskim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim, retroromańskim oraz, od niedawna, w języku polskim.

Tutaj możemy znaleźć gotowe ćwiczenia interaktywne z języka angielskiego i niemieckiego, z biologii, chemii, przyrody, fizyki, geografii, historii, informatyki, matematyki, muzyki oraz całą masę „appek” logopedycznych i ortograficznych tworzonych przez prężnie działającą grupę Superbelfrzy MINI.

Na dzień dzisiejszy możemy tworzyć appki w sześciu kategoriach:

  • selekcja/ wybór: quizy wielokrotnego wyboru, milionerzy, znaczenie w tekście, wykreślanka słowna,
  • przyporządkowywanie: puzzle, tabele, mapy, obrazki, memory w rożnych wersjach,
  • sekwencja: oś czasu i ustalanie kolejności,
  • pisanie: wisielec, krzyżówka, tekst z lukami, uzupełnianie tabeli, quiz,
  • narzędzia: głosowanie, matrix, czat, wspólne pisanie, kalendarz, mapa myśli, notatnik, tablica korkowa online,
  • gry i zadania dla więcej niż jednego gracza.

W ten sposób tworzymy zbiór własnych ćwiczeń i gier interaktywnych, które możemy w każdej chwili modyfikować lub usunąć.

Stworzone „appki” możemy zachować jako prywatne lub udostępniać publicznie. Możemy korzystać z „appek” innych użytkowników i na ich bazie tworzyć swoje własne.

Kolejnym plusem platformy jest możliwość tworzenia klas. Każdy nauczyciel może tworzyć klasy i zapisywać do nich uczniów, dzięki czemu nie muszą zakładać swoich kont, login i hasło otrzymują od nauczyciela. Nauka odbywa się wtedy w bezpiecznej przestrzeni, zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów. Nauczyciel ma możliwość przypisywania klasom określonych ćwiczeń, poprawiania zadań utworzonych przez uczniów, wysyłania uczniom wiadomości. Ćwiczenia i zadania interaktywne mogą tworzyć także uczniowie, dzięki czemu dużo chętniej angażują się w naukę.

Dzięki platformie learningapps nauka staje się nie tylko prostsza, ale przede wszystkim przyjemniejsza, a o to chyba chodzi.

Mając tablicę interaktywną w klasie w szybki sposób możemy zmotywować uczniów do dalszej pracy, zaciekawić tematem, rozbudzić ich kreatywność.

Zachęcam wszystkich nauczycieli do korzystania z learningapps i tworzenia własnych ćwiczeń oraz korzystania z już istniejących. Im więcej nas, tym lepiej! Dzielmy się i inspirujmy!

Na deser…

W czerwcu 2013 wzięłam udział w konferencji Inspiracje 2013, na której miałam przyjemność opowiadać między innymi o LearningApps. Tu można zobaczyć moje wystąpienie:

Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Prowadzi własny blog DeutschFun. Pierwotny artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie