Nauczanie oparte na metodzie projektów

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt wykorzystany jako jedna z metod nauczania, może wpłynąć pozytywnie na rozwój kompetencji merytorycznych i społecznych uczniów. Praca w zespole nad konkretnym (i mającym sens) zadaniem, może przyczynić się zarówno do ujawnienia, jak i rozwinięcia różnych umiejętności, które będą potrzebne także w "życiu po szkole", czyli po ukończeniu edukacji szkolnej.

Oczywiście projekt projektowi nierówny - w szkolnej praktyce namnożyło się (niestety) także działań, które wynaturzają w pewien sposób tę metodę nauczania i nie wspierają rozwoju. Dlatego warto poświęcić więcej uwagi poznaniu metody projektu jako narzędzia dydaktycznego. Przełożyć się to może na znacznie większą aktywność uczniów i ich rzeczywiste (a nie tylko symulowane) zaangażowanie w prace zespołów. Postarajmy się, aby projekt był maksymalnie użyteczny – dla uczniów, ale i dla nauczyciela.

Jak przygotować dobry projekt, który będzie rozwijał uczniów? Jak określić przedmiot projektu? Jak określić jego cele, kryteria sukcesu? O nauczaniu opartym na metodzie projektów opowiadały podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ dwie nauczycielki, które realizują wiele szkolnych działań z wykorzystaniem tej metody: Anna Dąbska i Barbara Ostrowska, obie z lubelskiego Liceum Paderewski i członkinie grupy Superbelfrzy RP.

Istotne jest, aby do metody projektu podchodzić maksymalnie szeroko, wychodząc poza ramy definicji określonych w dokumentach dotyczących podstawy programowej (projekt edukacyjny). To w gruncie rzeczy jedna z podstawowych metod pracy, z której uczniowie muszą nauczyć się korzystać już w szkole. Dlatego warto z niej jak najczęściej korzystać i jak najszerzej włączać ją w nauczanie przedmiotowe.

Zapraszamy na wystąpienie:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie