Rozszerzona rzeczywistość i gamifikacja w edukacji

fot. YouTube

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Warunkiem skutecznego uczenia się jest angażowanie w proces nauki jak największej ilości zmysłów. Gdy jeszcze dodatkowo dochodzą do tego emocje – sukces gwarantowany. Ostatnio najwięcej wrażeń dostarcza technologia rozszerzonej rzeczywistości. Wykorzystali ją m.in. twórcy popularnej gry Pokemon GO - zafascynowani stworkami gracze „odkrywają” świat, na który nakładane są trójwymiarowe obiekty i postacie.

Zwolennicy pokemonów podają tę eksplorację – obok aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu – jako główny walor zabawy. Powołują się przy tym na modny ostatnio trend – gamifikację, czyli włączenie w proces edukacji mechanizmów gier.

Coraz większe grono nauczycieli dostrzega walory gamifikacji. Dostrzegły to również niektóre organizacje, stawiające na rozwój kreatywności, jak chociażby Gdański Inkubator Starter – organizator Edu Generatora i Lekcji Przedsiębiorczości. Wróćmy jednak do AR (ang. Augmented Reality – Rzeczywistość Rozszerzona).

W leszczyńskim Inkubatorze Przedsiębiorczości ma swoją siedzibę firma Alaro – twórca przewodników na telefony i tablety, nowoczesnych form reklamowych i druku 3D. Podczas Pikniku Naukowego przedstawiciele firmy zaprezentowali odwiedzającym, wśród których znaleźli się uczniowie naszej szkoły, prehistoryczny świat – królestwo dinozaurów.

Dzieci były zafascynowane światem wirtualnym, pełnym kolorów i dźwięków. Próbowały dotykać zwierząt, reagowały na ich odgłosy. W prezencie otrzymały książeczkę ze znacznikami, aby mieć częstszy kontakt z rzeczywistością, która wzbudziła w nich tyle emocji. Znaczniki te dostępne są równie z na stronie alaro.pl.

W rozszerzonej rzeczywistości można przedstawić wszystko. Niewątpliwie jest ona przyszłością edukacji. Promuje się ją przyszłym studentom na uczelniach wyższych. Na blogu cyfrowych tubylców znajduje się post z linkami do znaczników i aplikacji przygotowanych przez Uniwersytet Zielonogórski. Można pobrać nawet grę. A więc – bawmy się!

 

Notka o autorce: Iwona Cugier, nauczycielka zajęć komputerowych, trener Mistrzów Kodowania, autorka scenariuszy dot. programowania, współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Fundacją Nowoczesna Polska, blogerka na cyfrowitubylcy.blogspot.com. Niniejszy artykuł ukazał się na blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie