Gdzie te wszystkie pomysły?

fot. Padlet

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To będzie o tym, jak uczyć słownictwa na lekcjach języka obcego. Zaczęłam mój 17. rok pracy jako nauczyciel języka niemieckiego. Jeśli chodzi o wykształcenie, jestem do tej pracy świetnie przygotowana, staram się też ciągle rozwijać i doskonalić. Oznacza to, że przez cały ten czas, plus studia, poznałam i sama wymyśliłam setki sposobów na pracę ze słownictwem, ćwiczenie gramatyki, rozwijanie sprawności mówienia, form pracy z piosenką, gier dydaktycznych, zabaw i wszystkiego, co może kojarzyć się z nauczaniem...

I pewnie jakieś ¾ z tego zapomniałam!

Koniec czerwca, który ponad 300 nauczycieli spędza na konferencji INSPIR@CJE, i koniec sierpnia – to dla mnie koncepcyjnie wyjątkowo produktywne dni. Robię ewaluację, rozmyślam nad możliwościami na kolejny rok szkolny, planuję, szukam, weryfikuję, parzę kolejną kawę i chcę, chcę, chcę. Tym razem chcę m.in. powalczyć o to, co zapomniałam.

A ponieważ jestem zdania, że nauka słownictwa należy do wyjątkowo uciążliwych, a jednocześnie bardzo ważnych obszarów w nauce języka obcego, od tego zaczęłam.

Mam wrażenie, że jako nauczyciele języków obcych poświęcamy niewiele czasu lekcji na ćwiczenia leksyki. Brak czasu! Łatwiej zadać uczniom słówka do domu, a potem odpytać. Przyznaję, że efekty takiej akcji rzadko mnie zachwycają w przypadku moich uczniów.

W tym roku więc powalczę o to, na lekcji, różnymi metodami.

Po kilkunastu godzinach przerzucania szufladek w moim mózgu oraz szperania w internecie, trochę tego zebrałam. Pod wieczór podrzuciłam owoc mojej pracy nauczycielom z grupy Superbelfrzy RP, a oni dopisali coś od siebie.

Użyłam prostego narzędzia, które bez zbędnych komplikacji pozwala nam na współtworzenie takiej tablicy, i na tym blogu pojawiało się już wiele razy – Padlet. Po założeniu konta takich tablic mogę mieć wiele, wracać do nich i je edytować. Do pojedynczej notatki mogę dodać link, zdjęcie, nagranie, plik. Notatki są krótkie, z prostymi hasłami i krótkimi instrukcjami – chodzi o zatrzymanie pomysłu, do którego można wrócić nawet po 17 latach.

Jak ćwiczyć słownictwo? – zapraszam do dzielenia się pomysłami tutaj na tablicy Padlet.

 

 

Notka o autorce: Magdalena Harasimiuk jest nauczycielką języka niemieckiego w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie