Jak sprawić, aby uczniowie zapamiętali treści, o których opowiadają im na zajęciach nauczyciele. Pewnie większość z nas zna stare chińskie powiedzenie przypisywane Konfucjuszowi: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Edukacja według podręcznika, gotowych scenariuszy i zeszytów ćwiczeń zazwyczaj jest mało efektywna. Warto pomyśleć o doświadczeniach i eksperymentach, które powinny towarzyszyć uczniom na każdym kroku. Jak zrobią i zobaczą – będą rozumieć.
O tym, co możliwe jest w szkole podstawowej i jak łatwo realizować różne eksperymenty, opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Joanna Apanasewicz, nauczycielka z "Małej Szkoły" w Koninie Żagańskim.
Jedno jest istotne: nie udawajmy Greka, że się nie da nic zrobić, bo… szkoła nie ma pracowni, nie ma odczynników, nie ma pomocy dydaktycznych itp. itd. To nieprawda – wiele doświadczeń możemy realizować mając do dyspozycji to, co i tak mamy w klasie i w domach. Przeszukanie internetu pozwala szybko zgromadzić długą listę doświadczeń i eksperymentów, które możemy przeprowadzić z naszymi uczniami. Wystarczy trochę chcieć… i odłożyć na bok podręcznik czy edukacyjne „gotowce”.
Zobaczmy, co się da zrobić bez większych kosztów i czasochłonnych przygotowań:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Squla, DrOmnibus, EduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).