Strona 3 z 3
Nauczanie z muzyką w tle
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
Poezja
Wśród polskich wykonawców śpiewających poezję na czoło wybija się Magda Umer. „Oczy tej małej”, „Koncert jesienny” czy „Białe zeszyty” wprawiają w zadumę. Wśród światowych twórców na uwagę zasługuje Bob Dylan - pierwszy rockowy twórca, który otrzymał nagrodę Pulitzera. Jest opisywany jako „T.S. Eliot z gitarą” i „głos pokolenia”. Może to trochę naciągane twierdzenie, ale jednak się utrzymuje. Niektórzy przekonują, że piosenki to nic innego niż kiepska poezja z backbeat’em. Może najlepiej dostarczyć uczniom odpowiednie kryteria i pozwolić im samodzielnie zdecydować? „Bukowina każdego z nas” – pod takim hasłem Wolna Grupa Bukowina na swojej stronie internetowej daje szansę podzielenia się swoją poezją. To podpowiada dobry pomysł na lekcję - poprosić uczniów o napisanie i zaśpiewanie własnej piosenki…
Przemówienia publiczne
Przemówienia publiczne wprawiają nas w większy strach niż pająki czy węże;-) A jest to przecież jedna z bardziej przydatnych umiejętności w życiu i pracy. Gdy dzieci niechętnie „stoją i wygłaszają” streszczenie lektury, można dać im zadanie „Pan Mikrofon” oraz podkład muzyczny i obserwować, jak odpływają ich zahamowania. Przy dźwiękach muzyki młodzi mówcy mogą praktykować mowę ciała, infleksję, projekcję głosu – przyda się na pewno!
Czytanie
W języku japońskim termin karaoke oznacza „pustą orkiestrę”, a wszechobecna w dzisiejszych czasach maszyna była oryginalnie zaprojektowana, aby zapewnić podkład do występów kabaretowych. Dzisiaj to niezwykle popularna forma rozrywki. To także niezbyt mocno wykorzystane narzędzie edukacyjne. Podczas lekcji można odtwarzać muzykę i wyświetlać tekst piosenki w Power Point lub oglądać, słuchać i czytać tekst piosenki na wideo. Można też trochę zaszaleć i kupić maszynę karaoke dla szkoły…
Ścieżka dźwiękowa
"Gorączka sobotniej nocy", „Tytanic”, czy „Noce i dnie” – ścieżka dźwiękowa często charakteryzuje film. Może także stanowić świetne tło dla przygotowanego przez uczniów przedstawienia, video czy prezentacji multimedialnej. Młodym producentom można dostarczyć zbiór piosenek i pozwolić na dokonanie wyboru.
Opowiadanie
Bruce Springsteen, stał się sławny pisząc piosenki o życiu zwykłych ludzi. „Streets of Philadelphia”, czy piękny szczery i poruszający album „The Rising” inspirowany wydarzeniami z 11 września 2001 roku najlepiej o tym świadczą. W ramach lekcji można odtwarzać ballady, powtarzać je i pracować z uczniami w oparciu o przygotowane dla nich zadania pozwalające na analizę utworu.
Technologie
Dzisiaj, z podcastami, nagrywarkami, iTunes, PowerPointem i innymi narzędziami, nie ma zbyt wielu rzeczy, których nie można by zrobić z muzyką. Można ją ściągać, ciąć, miksować, łączyć i dzielić w nieskończoną ilość kombinacji. Aby to zrobić, zarówno nauczyciele jaki i uczniowie muszą mieć odpowiedni sprzęt i oprogramowanie. To jednak nie wystarczy – trzeba jeszcze umieć to obsługiwać, a wtedy zabawa z muzyką będzie „easy like Sunday morning”. Nawiązując do słów naukowca Alana Kay „Możesz wstawić pianino do każdej klasy, ale to nie wpłynie na rozwój kultury muzycznej, ponieważ kultura muzyczna jest uosobieniem człowieka”. Zatem należy pozwolić nauczycielom, aby technologia zaśpiewała.
Zabawa
Jaki jest tytuł najlepiej sprzedającego się krążka wszechczasów? Czy znasz odpowiedź? Jak brzmiałby utwór U2 „Vertigo”, gdyby wykonał go Elvis Presley? Ile albumów wydał Dire Straits? Muzyka, jak już wiemy, jest wspaniałą rozrywką i daje wiele możliwości nauki przez zabawę. Naprawdę warto spróbować. Uwaga: Przed rozpoczęciem magicznej nauczycielskiej przygody z muzyką, można jako inspirację obejrzeć filmy Mr. Holland's Opus, Music of the Heart lub School of Rock.
Wśród polskich wykonawców śpiewających poezję na czoło wybija się Magda Umer. „Oczy tej małej”, „Koncert jesienny” czy „Białe zeszyty” wprawiają w zadumę. Wśród światowych twórców na uwagę zasługuje Bob Dylan - pierwszy rockowy twórca, który otrzymał nagrodę Pulitzera. Jest opisywany jako „T.S. Eliot z gitarą” i „głos pokolenia”. Może to trochę naciągane twierdzenie, ale jednak się utrzymuje. Niektórzy przekonują, że piosenki to nic innego niż kiepska poezja z backbeat’em. Może najlepiej dostarczyć uczniom odpowiednie kryteria i pozwolić im samodzielnie zdecydować? „Bukowina każdego z nas” – pod takim hasłem Wolna Grupa Bukowina na swojej stronie internetowej daje szansę podzielenia się swoją poezją. To podpowiada dobry pomysł na lekcję - poprosić uczniów o napisanie i zaśpiewanie własnej piosenki…
Przemówienia publiczne
Przemówienia publiczne wprawiają nas w większy strach niż pająki czy węże;-) A jest to przecież jedna z bardziej przydatnych umiejętności w życiu i pracy. Gdy dzieci niechętnie „stoją i wygłaszają” streszczenie lektury, można dać im zadanie „Pan Mikrofon” oraz podkład muzyczny i obserwować, jak odpływają ich zahamowania. Przy dźwiękach muzyki młodzi mówcy mogą praktykować mowę ciała, infleksję, projekcję głosu – przyda się na pewno!
Czytanie
W języku japońskim termin karaoke oznacza „pustą orkiestrę”, a wszechobecna w dzisiejszych czasach maszyna była oryginalnie zaprojektowana, aby zapewnić podkład do występów kabaretowych. Dzisiaj to niezwykle popularna forma rozrywki. To także niezbyt mocno wykorzystane narzędzie edukacyjne. Podczas lekcji można odtwarzać muzykę i wyświetlać tekst piosenki w Power Point lub oglądać, słuchać i czytać tekst piosenki na wideo. Można też trochę zaszaleć i kupić maszynę karaoke dla szkoły…
Ścieżka dźwiękowa
"Gorączka sobotniej nocy", „Tytanic”, czy „Noce i dnie” – ścieżka dźwiękowa często charakteryzuje film. Może także stanowić świetne tło dla przygotowanego przez uczniów przedstawienia, video czy prezentacji multimedialnej. Młodym producentom można dostarczyć zbiór piosenek i pozwolić na dokonanie wyboru.
Opowiadanie
Bruce Springsteen, stał się sławny pisząc piosenki o życiu zwykłych ludzi. „Streets of Philadelphia”, czy piękny szczery i poruszający album „The Rising” inspirowany wydarzeniami z 11 września 2001 roku najlepiej o tym świadczą. W ramach lekcji można odtwarzać ballady, powtarzać je i pracować z uczniami w oparciu o przygotowane dla nich zadania pozwalające na analizę utworu.
Technologie
Dzisiaj, z podcastami, nagrywarkami, iTunes, PowerPointem i innymi narzędziami, nie ma zbyt wielu rzeczy, których nie można by zrobić z muzyką. Można ją ściągać, ciąć, miksować, łączyć i dzielić w nieskończoną ilość kombinacji. Aby to zrobić, zarówno nauczyciele jaki i uczniowie muszą mieć odpowiedni sprzęt i oprogramowanie. To jednak nie wystarczy – trzeba jeszcze umieć to obsługiwać, a wtedy zabawa z muzyką będzie „easy like Sunday morning”. Nawiązując do słów naukowca Alana Kay „Możesz wstawić pianino do każdej klasy, ale to nie wpłynie na rozwój kultury muzycznej, ponieważ kultura muzyczna jest uosobieniem człowieka”. Zatem należy pozwolić nauczycielom, aby technologia zaśpiewała.
Zabawa
Jaki jest tytuł najlepiej sprzedającego się krążka wszechczasów? Czy znasz odpowiedź? Jak brzmiałby utwór U2 „Vertigo”, gdyby wykonał go Elvis Presley? Ile albumów wydał Dire Straits? Muzyka, jak już wiemy, jest wspaniałą rozrywką i daje wiele możliwości nauki przez zabawę. Naprawdę warto spróbować. Uwaga: Przed rozpoczęciem magicznej nauczycielskiej przygody z muzyką, można jako inspirację obejrzeć filmy Mr. Holland's Opus, Music of the Heart lub School of Rock.