Zaczytana klasa

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła”. Tak, to powinna być zabawa! Tymczasem, można mieć taką refleksję, że od klasy pierwszej szkoły podstawowej niestety często i mocno staramy się dzieciom to czytanie obrzydzić. Niech w szkole czytanie książek nie kojarzy się tylko ze żmudną pracą i przykrym obowiązkiem. Czy możemy spróbować inaczej uczyć?

Możemy postarać się, aby czytanie w szkole i w domu było przyjemne, radosne. Mogą w tym pomóc różne metody dydaktyczne, eksperymenty, a także technologie edukacyjne (np. wykorzystywanie aplikacji w telefonach i tabletach) czy rozmaite techniki uczenia się, np. mapy myśli czy myślografia. Ogromna rola nauczyciela, aby czytaniem dzieci zachwycić i w szkole podstawowej na pewno można to osiągnąć.

O tym, jak zachęcać dzieci do czytania i jaka powinna być w tym rola nauczyciela, mówiła podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 Jolanta Okuniewska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini grupy Superbelfrzy RP. „Pojawiają się takie opinie, że to szkoła niszczy tę radość czytania. Coś z tym może powinniśmy zrobić. Pamiętajmy, aby dzieci od klasy pierwszej miały jak najwięcej okazji do czytania.” – mówiła.

Czytać możemy na różny sposób. Czytanie to nie tylko książka papierowa, ale także elektroniczna. Nie tylko lity tekst, ale także komiks. Różnicujmy jak najwięcej typów tekstu.

Jolanta Okuniewska podzieliła się wieloma refleksjami na temat czytania w szkole. „Pozwólmy także tworzyć własne treści i pozwólmy potem odczytywać innym dzieciom własne dzieła. Jeśli dzieci podejmują inicjatywę wokół lektury – znaczy, że ich to ciekawi.” Nie przeszkadzajmy. Zachęcajmy i pozwalajmy na różne aktywności wymyślone przez dzieci. Włączmy rodziców. Unikajmy tradycyjnych sprawdzianów z lektury i najważniejsze: NIE PRZERABIAJMY LEKTUR. To chyba najbardziej smutny obowiązek, bo ta okropna podstawa – niech to będzie przygoda z lekturą. I zadaniem nauczyciela jest tą przygodę zorganizować (a nie przerobić)…

Zobaczmy całe wystąpienie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie