Szkoła w lesie

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele szkół znajduje się w pobliżu mniejszych lub większych kompleksów leśnych albo stosunkowo łatwo można się do nich dostać z dziećmi. Pobyt w lesie to okazja do zorganizowania całodniowych, bogatych zajęć przedmiotowych, na których uczniowie będą uczyć się nie tyle z podręczników, co po prostu przy wykorzystaniu tego, co tam w lesie znajdą. Takie zajęcia to okazja nie tylko do poznawania przyrody, ale i pogłębiania znajomości matematyki, języka ojczystego, ale i fizyki, geografii oraz wielu innych przedmiotów.

Wyjście do lasu to okazja do tzw. odkrzesłowienia edukacji szkolnej. Nie tyle chodzi tu o pojechanie na jedną z wielu ścieżek dydaktycznych w lesie i „zaliczenie” jej, czy skorzystanie z bogatej propozycji zajęć dla szkół, które w całym kraju oferują rozmaite instytucje publiczne i edukacyjne (np. Lasy Państwowe, ośrodki edukacji ekologicznej itp.). Tu pewien wysiłek powinni wykonać nauczyciele – wyjście do lasu ma konkretny cel i nie powinno być „wycieczką”, lecz jak najbardziej lekcjami szkolnymi, tyle że wśród drzew. W sieci można znaleźć całkiem sporo scenariuszy i inspiracji dla takich zajęć (w Edunews.pl np. Matematyka w lesie… ).

Szkoła może też wziąć „pod opiekę” dany obszar lasu i własnymi siłami zadbać o organizację różnych aktywności czy opisanie znajdujących się w nim skarbów. To także mogą wykonać dzieci w ramach ich edukacji szkolnej. Kiedyś podobny zakres edukacji zapewniało harcerstwo. Dziś nie jest już ono niestety tak popularne wśród dzieci i młodzieży jak kiedyś, więc może jednak warto powracać jak najczęściej do lasu, aby tam się uczyć?

O tej metodzie edukacji opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Dorota Rudnik, nauczycielka ze Społecznej Szkoły Podstawowej w Węgoju, która realizuje spójny program Leśnych Lekcji. Są to cykliczne, regularne zajęcia - min. 8 wyjść pod rząd - tydzień w tydzień, niezależnie od pogody. Warto podkreślić, że to nie są lekcje przedmiotowe, tylko program interdyscyplinarny. W trakcie zajęć realizowane są treści z różnych przedmiotów, ale przede wszystkim są rozwijane kompetencje społeczne. To nie jest "zielona szkoła", ani wycieczka do lasu, ani lekcja biologii. Warto zainspirować się i zaplanować taki program w szkole:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie