ABC notowania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co jest jedną z podstawowych umiejętności od początku edukacji do… końca życia? Notowanie. Niby łatwe, ale jednak ma wiele haczyków. Co notować? Jak notować? Czy trzeba pisać samemu, czy można korzystać z czyichś notatek? Ile czasu poświęcić na notatkę?

Jako nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniowie mają duży problem z samodzielnym notowaniem, a ta umiejętność przyda im się na kolejnych etapach edukacyjnych. Przygotowałam instruktaż, jak notować, aby osiągnąć duże korzyści. Warto tę listę rozwinąć o własne spostrzeżenia – w końcu to TWOJA notatka!

Sztuka pisania jest sztuką skracania, a zwięzłość jest siostrą talentu - Antoni Czechow

1. Selekcja

Często mamy pokusę, aby zapisać wszystko – słowo w słowo. Jednak nie jest to ani możliwe, ani sensowne. Konieczna jest selekcja informacji, pominięcie dygresji i skupienie na tym, co kluczowe. Oczywiście, nie zawsze podczas notowania wiemy, co jest najważniejsze, ale można eliminować zbędne zapiski również w gotowych notatkach – patrz krok 5.

2. Grupowanie

Nasz mózg lubi, kiedy informacje są pogrupowane – połączone w zestawy, które coś wiąże. Treści, które coś łączy, warto zapisywać blisko siebie, a te, które są ze sobą skontrastowane – zapisz daleko od siebie.

3. Porządkowanie

Jeżeli informacje są poukładane według określonego klucza, łatwiej je nam zapamiętać. Ważne też, aby nadawać blokom tekstu tytuły – jest to sprawdzian, czy rozumiemy notatkę: jeśli tak jest, potrafimy nadać jej odpowiedni nagłówek.

4. Organizacja przestrzeni

Współczesne podręczniki często są wypełnione treścią po brzegi. Są kolorowe, mają mnóstwo zdjęć i grafik, ale… Uczniowie są rozproszeni, nie wiedzą, gdzie “zawiesić” oko – tyle tam bodźców, że nie wiadomo na co patrzeć. Podobnie jest z notatkami, warto zostawić pustą przestrzeń, np. marginesy, aby dać odpocząć oku. Przy nauce z takich notatek możemy później wykorzystać tę przestrzeń na zapisanie pytań lub słów-kluczy. Pusta przestrzeń nie jest przestrzenią straconą!

5. Zaznaczanie

Czasem dopiero po kilku odczytaniach notatki, odkrywamy, co jest najważniejsze. Możemy wtedy wykorzystać marginesy (patrz krok 4) na zapisanie słów-kluczy. Niekiedy trudno nam zapamiętać daty czy nazwiska, warto je wtedy zaznaczyć – jak? O tym w kolejnym kroku.

6. Wyróżnianie

Ważne lub trudne do zapamiętania informacje możemy obrysować w ramki, zaznaczyć na kolorowo, dodać symbol, strzałki lub klamry. Trzeba tylko pamiętać, aby nie zaburzyć czytelności notatki – strzałki mają ułatwić zrozumienie treści, a nie stworzyć labirynt połączeń.

I jeszcze jedna ważna rzecz: istnieje wiele technik notowania. Warto poeksperymentować i znaleźć własną: czy bliżej Ci będzie do konspektu, mapy myśli, a może spróbujesz fiszek Cornella?

Powodzenia w poszukiwaniu i nie zrażajcie się, jeśli pierwsze próby nie będą perfekcyjne. Nie od razu Kraków zbudowano!

 

Notka o autorce: Agata Poręba jest nauczycielką języka polskiego w Gimnazjum nr 18 im. Macieja Rataja w Lublinie. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie