Design Thinking w Szkole z Klasą

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Design thinking (DT, ang. design – projektować, think – myśleć) to metoda polegająca na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań w oparciu o pogłębioną diagnozę oczekiwań i potrzeb odbiorców. Narodziła się w latach 60. XX w. w Stanach Zjednoczonych, a dzięki swojej uniwersalności stosują ją zarówno start-upy, jak i największe międzynarodowe korporacje. W Polsce jeszcze kilka lat temu niewiele osób ją znało. Dziś zainteresowanie DT stale rośnie. Jak tę metodę przenieść na grunt polskiej szkoły? I dlaczego warto?

Praca według DT podzielona jest na etapy, które stanowią intuicyjny, ale dość rozbudowany sposób mierzenia się z postawionym wyzwaniem. W ramach DT wyróżniamy: emapatyzację, diagnozę potrzeb, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Granica między poszczególnymi etapami metody zaciera się, niektóre z nich w trakcie procesu pojawiają się więcej niż tylko raz. Korzystając z tej metody trzeba zarezerwować sobie więcej czasu i powstrzymać się od wprowadzania z góry zaplanowanych rozwiązań. Ich wypracowanie powinno być procesem – wielokrotnie testowanym i modyfikowanym, a skuteczność ewentualnych „gotowców” powinniśmy również poddać głębokiej analizie. Kluczowym założeniem metody jest zawsze komunikacja z finalnym odbiorcą, dla którego przygotowujemy rozwiązanie.

Rys. 1. Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą

Warto zacząć od zbudowania wszechstronnego i zróżnicowanego zespołu, w którym spotkają się osoby o rozmaitych kompetencjach. I nie chodzi tu o samowystarczalność i samodzielne przejście przez wszystkie etapy od a do z, ale o zestawienie ze sobą różnych umiejętności, innych punktów widzenia i doświadczeń. Wszystko po to, by zespołowo wypracowane rozwiązanie było możliwie najlepsze.

Pierwszym etapem DT jest empatyzacja. To moment, w którym staramy się ”wejść w buty” standardowego przedstawiciela grupy docelowej. Naszym celem jest jak najlepsze poznanie jego potrzeb. I to zarówno tych bezpośrednio związanych z przedmiotem naszej pracy, ale nie tylko. Czasem nawet odpowiedź na pytanie pozornie niezwiązane z głównym tematem, może okazać się cenna. Wszystko to pozwoli lepiej zidentyfikować oczekiwania odbiorcy naszych działań. Diagnoza potrzeb to, z definicji, kluczowy moment w pracy tą metodą – oddanie głosu samym zainteresowanym pozwoli nam uzupełnić dotychczasową wiedzę. Informacje z pierwszej ręki mogą być dla nas zaskakujące, iść całkiem w poprzek naszych oczekiwań, ale to dzięki nim nasza praca ma większą szansę powodzenia. Z informacjami i wnioskami z dwóch pierwszych etapów przechodzimy do generowania pomysłów. To pierwszy moment w procesie, w którym pozwalamy sobie na proponowanie konkretnych rozwiązań w oparciu o dotychczas zebrane informacje. Burza mózgów nie powinna być niczym ograniczona – weryfikacja nastąpi na kolejnych etapach. Prototypowanie to czas pierwszego sprawdzenia wygenerowanych pomysłów – na tym etapie okaże się, które są możliwe do wprowadzenia, a z których musimy zrezygnować. To również moment na modyfikowanie pomysłów i ich ulepszanie. Płynnie wkraczamy w etap testowania, w którym naszą propozycję rozwiązania przekazujemy w ręce odbiorcy, sprawdzamy na ile odpowiada ono na jego oczekiwania i przygotowujemy rekomendacja na przyszłość.

Tak w pigułce można przedstawić metodę design thinking, którą pracujemy w Szkole z Klasą 2.0. W programie wspieramy nauczycieli i dyrektorów szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych w zaplanowaniu i wprowadzeniu zmian, które pomogą ulepszyć funkcjonowanie szkoły. Uczestnicy otrzymują autorskie materiały i narzędzia edukacyjne, szkolenia stacjonarne i webinary. Trwa rekrutacja do tegorocznej edycji Szkoły z Klasą 2.0, formularz zgłoszeniowy i więcej informacji na www.szkolazklasa.pl/rekrutacja.

Organizatorami programu są Fundacja Szkoła z Klasą, Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazeta Wyborcza”. Partnerami są Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Fundacja Agory.

***

Fundacja Szkoła z Klasą powstała na bazie doświadczeń Szkoły z Klasą – jednego z największych i najbardziej rozpoznawalnych programów edukacyjnych, który od 2002 roku jest obecny w polskich szkołach. Głównymi celami Fundacji są:

  • wspieranie edukacji na miarę wyzwań współczesnego świata;
  • budowanie szkoły otwartej i zaangażowanej w rozwiązywanie problemów społecznych;
  • wzmacnianie rozwoju kompetencji XXI wieku;
  • zwiększanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
  • budowanie relacji wewnątrz szkoły, ale również ze społecznościami lokalnymi;
  • kształcenie młodych ludzi na świadomych i aktywnych obywateli.

Fundacja Szkoła z Klasą realizuje edukacyjne programy warszawskie, ogólnopolskie oraz międzynarodowe. Na co dzień pracuje z nauczycielami i dyrektorami.

 


(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie