Design Thinking w Szkole z Klasą

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Design thinking (DT, ang. design – projektować, think – myśleć) to metoda polegająca na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań w oparciu o pogłębioną diagnozę oczekiwań i potrzeb odbiorców. Narodziła się w latach 60. XX w. w Stanach Zjednoczonych, a dzięki swojej uniwersalności stosują ją zarówno start-upy, jak i największe międzynarodowe korporacje. W Polsce jeszcze kilka lat temu niewiele osób ją znało. Dziś zainteresowanie DT stale rośnie. Jak tę metodę przenieść na grunt polskiej szkoły? I dlaczego warto?

Praca według DT podzielona jest na etapy, które stanowią intuicyjny, ale dość rozbudowany sposób mierzenia się z postawionym wyzwaniem. W ramach DT wyróżniamy: emapatyzację, diagnozę potrzeb, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Granica między poszczególnymi etapami metody zaciera się, niektóre z nich w trakcie procesu pojawiają się więcej niż tylko raz. Korzystając z tej metody trzeba zarezerwować sobie więcej czasu i powstrzymać się od wprowadzania z góry zaplanowanych rozwiązań. Ich wypracowanie powinno być procesem – wielokrotnie testowanym i modyfikowanym, a skuteczność ewentualnych „gotowców” powinniśmy również poddać głębokiej analizie. Kluczowym założeniem metody jest zawsze komunikacja z finalnym odbiorcą, dla którego przygotowujemy rozwiązanie.

Rys. 1. Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą

Warto zacząć od zbudowania wszechstronnego i zróżnicowanego zespołu, w którym spotkają się osoby o rozmaitych kompetencjach. I nie chodzi tu o samowystarczalność i samodzielne przejście przez wszystkie etapy od a do z, ale o zestawienie ze sobą różnych umiejętności, innych punktów widzenia i doświadczeń. Wszystko po to, by zespołowo wypracowane rozwiązanie było możliwie najlepsze.

Pierwszym etapem DT jest empatyzacja. To moment, w którym staramy się ”wejść w buty” standardowego przedstawiciela grupy docelowej. Naszym celem jest jak najlepsze poznanie jego potrzeb. I to zarówno tych bezpośrednio związanych z przedmiotem naszej pracy, ale nie tylko. Czasem nawet odpowiedź na pytanie pozornie niezwiązane z głównym tematem, może okazać się cenna. Wszystko to pozwoli lepiej zidentyfikować oczekiwania odbiorcy naszych działań. Diagnoza potrzeb to, z definicji, kluczowy moment w pracy tą metodą – oddanie głosu samym zainteresowanym pozwoli nam uzupełnić dotychczasową wiedzę. Informacje z pierwszej ręki mogą być dla nas zaskakujące, iść całkiem w poprzek naszych oczekiwań, ale to dzięki nim nasza praca ma większą szansę powodzenia. Z informacjami i wnioskami z dwóch pierwszych etapów przechodzimy do generowania pomysłów. To pierwszy moment w procesie, w którym pozwalamy sobie na proponowanie konkretnych rozwiązań w oparciu o dotychczas zebrane informacje. Burza mózgów nie powinna być niczym ograniczona – weryfikacja nastąpi na kolejnych etapach. Prototypowanie to czas pierwszego sprawdzenia wygenerowanych pomysłów – na tym etapie okaże się, które są możliwe do wprowadzenia, a z których musimy zrezygnować. To również moment na modyfikowanie pomysłów i ich ulepszanie. Płynnie wkraczamy w etap testowania, w którym naszą propozycję rozwiązania przekazujemy w ręce odbiorcy, sprawdzamy na ile odpowiada ono na jego oczekiwania i przygotowujemy rekomendacja na przyszłość.

Tak w pigułce można przedstawić metodę design thinking, którą pracujemy w Szkole z Klasą 2.0. W programie wspieramy nauczycieli i dyrektorów szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych w zaplanowaniu i wprowadzeniu zmian, które pomogą ulepszyć funkcjonowanie szkoły. Uczestnicy otrzymują autorskie materiały i narzędzia edukacyjne, szkolenia stacjonarne i webinary. Trwa rekrutacja do tegorocznej edycji Szkoły z Klasą 2.0, formularz zgłoszeniowy i więcej informacji na www.szkolazklasa.pl/rekrutacja.

Organizatorami programu są Fundacja Szkoła z Klasą, Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazeta Wyborcza”. Partnerami są Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Fundacja Agory.

***

Fundacja Szkoła z Klasą powstała na bazie doświadczeń Szkoły z Klasą – jednego z największych i najbardziej rozpoznawalnych programów edukacyjnych, który od 2002 roku jest obecny w polskich szkołach. Głównymi celami Fundacji są:

  • wspieranie edukacji na miarę wyzwań współczesnego świata;
  • budowanie szkoły otwartej i zaangażowanej w rozwiązywanie problemów społecznych;
  • wzmacnianie rozwoju kompetencji XXI wieku;
  • zwiększanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
  • budowanie relacji wewnątrz szkoły, ale również ze społecznościami lokalnymi;
  • kształcenie młodych ludzi na świadomych i aktywnych obywateli.

Fundacja Szkoła z Klasą realizuje edukacyjne programy warszawskie, ogólnopolskie oraz międzynarodowe. Na co dzień pracuje z nauczycielami i dyrektorami.

 


(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie