Zanim zaczniesz, czyli o projektowaniu

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tak, jak kiedyś programowanie, tak teraz projektowanie, mogłabym odmieniać przez wszystkie przypadki i o każdym powiedzieć coś ciekawego. Bo projektowanie to jest coś, co robimy zanim - zanim zaczniemy budować, urządzać, pisać, malować, programować. Nie zawsze jest to proces uświadomiony, nie zawsze namacalny, ale zawsze obecny. Także w szkole.

Projektowania nie da się pominąć - pomyślcie, jak wyglądałyby domy, budowane ot tak, cegła po cegle, bez żadnego planu? Warto pokazywać naszym uczniom, że nawet za całkiem prostymi działaniami, może stać namysł, który sprawia, że to co robimy jest bardziej celowe, kreatywniejsze, rozwijające. Projektowaniu - wbrew pozorom - nie można zarzucić, że jest trudne, że swoją zawiłością wyklucza kogoś z możliwości poznania swoich arkanów.

Design thinking - czyli myślenie projektowe - to metoda, która w pięciu etapach pomaga rozwiązywać nawet zawiłe problemy. To coś, co prawie każdy z nas wykonuje codziennie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Projektowanie się czuje - można jednak, a nawet warto - trenować je, poszerzać swoje rozumienie i uwrażliwiać się na różne jego aspekty.

Każda lekcja, i - jestem o tym przekonana - chyba każda treść programowa, może być okazją do treningu i punktem wyjścia do ćwiczeń design thinking. Mogłoby się wydawać, że z projektowaniem nie ma żartów - bo przecież brzmi tak dumnie i poważnie, wykorzystują go w profesjach złożonych z wielu słów po angielsku, a najpoważniejsze badania z wieloma przypisami, robią amerykańscy naukowcy. Nic bardziej mylnego - o projektowaniu warto myśleć, jak o czymś bliskim, codziennym, powszechnym. To, co łączy się z design thinking, to empatia, logiczne myślenie, umiejętność selekcji i priorytetyzacji informacji, ale również nieskrępowana niczym radość z wymyślania i tworzenia.

***

Zapraszamy na wystąpienie Anny Krawczyk podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 w Warszawie.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Anna Krawczyk zajmuje się programowaniem i projektowaniem. Działa w sieciach (Labib, Superbelfrzy), jest członkinią i trenerką Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, w którym prowadzi szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych (od Scratcha po Javę) oraz członkinią stowarzyszenia Hackerspace Silesia. Zaangażowana jest także w działania nieformalnej grupy aktywistów technologicznych Koduj dla Polski.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie