Z papierowym teatrem zetknęłam się rok temu – w czerwcu 2018 r. za sprawą Pawła Pawlika i jego Akademii Wyobraźni z Lądka Zdroju. Pomyślałam, że przyda się w pracy polonisty nowa umiejętność i zgłosiłam się na warsztaty. A potem przepadłam. Bo papierowy teatr to nie tylko odtwarzanie treści – to praca na emocjach, uczenie empatii, analizowanie, ustalanie hierarchii, praca w grupie, planowanie i nauka odpowiedzialności.
Papierowy teatr wyobraźni krok po kroku:
Krok 1
Do pracy potrzebna jest nam scena. Wykonamy ją z tektury, kartonu, sklejki. Dla mnie najwygodniejszą wielkością jest okno w formacie A3 – łatwo wtedy przygotujemy scenerię.
Ramę ozdabiamy dowolnie – posłuży do wielu przedstawień, powinna mieć uniwersalne wzory.
Krok 2
Wybieramy temat przedstawienia. U mnie były to legendy Ziemi Kłodzkiej. Ten etap to największa praca – uczniowie muszą ustalić z jakich scen będzie się składało przedstawienie, jakie dekoracje muszą przygotować, co będzie punktem kulminacyjnym. Z każdą zmianą scenerii muszą ręcznie wymienić dekoracje – na horyzoncie i kulisach – więc zmian nie może być zbyt dużo. Ciekawą pracą jest przygotowanie dialogów – nie spisujemy gotowych wypowiedzi. Papierowy teatr to nauka improwizacji – dzieci „wcielają” się w swoich bohaterów, zastanawiają się, co czuli, co mogli myśleć, mówić, jak się zachowywali.
Krok 3
Przygotowujemy postaci – papierowe rysunki na patyczkach.
Krok 4
Próby, próby, próby. Ćwiczymy, pozwalamy słowom płynąć.
Rady dla uczniów od Kai, Nikoli i Kingi
1. Ustalcie, jak podzielicie pracę.
2. Nie wstydźcie się – mówcie głośno, modulujcie głos, krzyczcie, płaczcie, śmiejcie się.
3. Spróbujcie poćwiczyć przed publicznością.
4. Słuchajcie rad innych i nie poddawajcie się.
Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:
***
Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).
Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini
Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.
Notka o autorce: Monika Czerkas jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Lubi swoją pracę i nieustannie poszukuje pomysłów na kreatywne zajęcia, zaciekawienie uczniów, pobudzenie do działania. Na lekcjach stosuje TIK, elementy programowania, ale również pracę z papierem czy działania twórcze. Swoimi pomysłami dzieli się na blogu blue-school.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.