Papierowy teatr wyobraźni

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z papierowym teatrem zetknęłam się rok temu – w czerwcu 2018 r. za sprawą Pawła Pawlika i jego Akademii Wyobraźni z Lądka Zdroju. Pomyślałam, że przyda się w pracy polonisty nowa umiejętność i zgłosiłam się na warsztaty. A potem przepadłam. Bo papierowy teatr to nie tylko odtwarzanie treści – to praca na emocjach, uczenie empatii, analizowanie, ustalanie hierarchii, praca w grupie, planowanie i nauka odpowiedzialności.

Papierowy teatr wyobraźni krok po kroku:

Krok 1

Do pracy potrzebna jest nam scena. Wykonamy ją z tektury, kartonu, sklejki. Dla mnie najwygodniejszą wielkością jest okno w formacie A3 – łatwo wtedy przygotujemy scenerię.

Ramę ozdabiamy dowolnie – posłuży do wielu przedstawień, powinna mieć uniwersalne wzory.

Krok 2

Wybieramy temat przedstawienia. U mnie były to legendy Ziemi Kłodzkiej. Ten etap to największa praca – uczniowie muszą ustalić z jakich scen będzie się składało przedstawienie, jakie dekoracje muszą przygotować, co będzie punktem kulminacyjnym. Z każdą zmianą scenerii muszą ręcznie wymienić dekoracje – na horyzoncie i kulisach – więc zmian nie może być zbyt dużo. Ciekawą pracą jest przygotowanie dialogów – nie spisujemy gotowych wypowiedzi. Papierowy teatr to nauka improwizacji – dzieci „wcielają” się w swoich bohaterów, zastanawiają się, co czuli, co mogli myśleć, mówić, jak się zachowywali.

Krok 3

Przygotowujemy postaci – papierowe rysunki na patyczkach.

Krok 4

Próby, próby, próby. Ćwiczymy, pozwalamy słowom płynąć.

Rady dla uczniów od Kai, Nikoli i Kingi

1. Ustalcie, jak podzielicie pracę.
2. Nie wstydźcie się – mówcie głośno, modulujcie głos, krzyczcie, płaczcie, śmiejcie się.
3. Spróbujcie poćwiczyć przed publicznością.
4. Słuchajcie rad innych i nie poddawajcie się.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Monika Czerkas jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Lubi swoją pracę i nieustannie poszukuje pomysłów na kreatywne zajęcia, zaciekawienie uczniów, pobudzenie do działania. Na lekcjach stosuje TIK, elementy programowania, ale również pracę z papierem czy działania twórcze. Swoimi pomysłami dzieli się na blogu blue-school.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie