Papierowy teatr wyobraźni

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z papierowym teatrem zetknęłam się rok temu – w czerwcu 2018 r. za sprawą Pawła Pawlika i jego Akademii Wyobraźni z Lądka Zdroju. Pomyślałam, że przyda się w pracy polonisty nowa umiejętność i zgłosiłam się na warsztaty. A potem przepadłam. Bo papierowy teatr to nie tylko odtwarzanie treści – to praca na emocjach, uczenie empatii, analizowanie, ustalanie hierarchii, praca w grupie, planowanie i nauka odpowiedzialności.

Papierowy teatr wyobraźni krok po kroku:

Krok 1

Do pracy potrzebna jest nam scena. Wykonamy ją z tektury, kartonu, sklejki. Dla mnie najwygodniejszą wielkością jest okno w formacie A3 – łatwo wtedy przygotujemy scenerię.

Ramę ozdabiamy dowolnie – posłuży do wielu przedstawień, powinna mieć uniwersalne wzory.

Krok 2

Wybieramy temat przedstawienia. U mnie były to legendy Ziemi Kłodzkiej. Ten etap to największa praca – uczniowie muszą ustalić z jakich scen będzie się składało przedstawienie, jakie dekoracje muszą przygotować, co będzie punktem kulminacyjnym. Z każdą zmianą scenerii muszą ręcznie wymienić dekoracje – na horyzoncie i kulisach – więc zmian nie może być zbyt dużo. Ciekawą pracą jest przygotowanie dialogów – nie spisujemy gotowych wypowiedzi. Papierowy teatr to nauka improwizacji – dzieci „wcielają” się w swoich bohaterów, zastanawiają się, co czuli, co mogli myśleć, mówić, jak się zachowywali.

Krok 3

Przygotowujemy postaci – papierowe rysunki na patyczkach.

Krok 4

Próby, próby, próby. Ćwiczymy, pozwalamy słowom płynąć.

Rady dla uczniów od Kai, Nikoli i Kingi

1. Ustalcie, jak podzielicie pracę.
2. Nie wstydźcie się – mówcie głośno, modulujcie głos, krzyczcie, płaczcie, śmiejcie się.
3. Spróbujcie poćwiczyć przed publicznością.
4. Słuchajcie rad innych i nie poddawajcie się.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Monika Czerkas jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Lubi swoją pracę i nieustannie poszukuje pomysłów na kreatywne zajęcia, zaciekawienie uczniów, pobudzenie do działania. Na lekcjach stosuje TIK, elementy programowania, ale również pracę z papierem czy działania twórcze. Swoimi pomysłami dzieli się na blogu blue-school.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie