Papierowy teatr wyobraźni

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z papierowym teatrem zetknęłam się rok temu – w czerwcu 2018 r. za sprawą Pawła Pawlika i jego Akademii Wyobraźni z Lądka Zdroju. Pomyślałam, że przyda się w pracy polonisty nowa umiejętność i zgłosiłam się na warsztaty. A potem przepadłam. Bo papierowy teatr to nie tylko odtwarzanie treści – to praca na emocjach, uczenie empatii, analizowanie, ustalanie hierarchii, praca w grupie, planowanie i nauka odpowiedzialności.

Papierowy teatr wyobraźni krok po kroku:

Krok 1

Do pracy potrzebna jest nam scena. Wykonamy ją z tektury, kartonu, sklejki. Dla mnie najwygodniejszą wielkością jest okno w formacie A3 – łatwo wtedy przygotujemy scenerię.

Ramę ozdabiamy dowolnie – posłuży do wielu przedstawień, powinna mieć uniwersalne wzory.

Krok 2

Wybieramy temat przedstawienia. U mnie były to legendy Ziemi Kłodzkiej. Ten etap to największa praca – uczniowie muszą ustalić z jakich scen będzie się składało przedstawienie, jakie dekoracje muszą przygotować, co będzie punktem kulminacyjnym. Z każdą zmianą scenerii muszą ręcznie wymienić dekoracje – na horyzoncie i kulisach – więc zmian nie może być zbyt dużo. Ciekawą pracą jest przygotowanie dialogów – nie spisujemy gotowych wypowiedzi. Papierowy teatr to nauka improwizacji – dzieci „wcielają” się w swoich bohaterów, zastanawiają się, co czuli, co mogli myśleć, mówić, jak się zachowywali.

Krok 3

Przygotowujemy postaci – papierowe rysunki na patyczkach.

Krok 4

Próby, próby, próby. Ćwiczymy, pozwalamy słowom płynąć.

Rady dla uczniów od Kai, Nikoli i Kingi

1. Ustalcie, jak podzielicie pracę.
2. Nie wstydźcie się – mówcie głośno, modulujcie głos, krzyczcie, płaczcie, śmiejcie się.
3. Spróbujcie poćwiczyć przed publicznością.
4. Słuchajcie rad innych i nie poddawajcie się.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Monika Czerkas jest nauczycielką języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Lubi swoją pracę i nieustannie poszukuje pomysłów na kreatywne zajęcia, zaciekawienie uczniów, pobudzenie do działania. Na lekcjach stosuje TIK, elementy programowania, ale również pracę z papierem czy działania twórcze. Swoimi pomysłami dzieli się na blogu blue-school.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie