Neurodydaktyka na biologii albo żaba nie zaprzeczy

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy istnieje odpowiedź na pytanie - dlaczego żaba nie zaprzeczy? Czy w ogóle jest sens zadawania takiego pytania uczniom? Jeśli jest to pretekst do poszukiwań, zgłębiania przez młodego człowieka tajemnic otaczającego świata - jak najbardziej.

Tym co pcha nas do odkrywania, poznawania i rozumienia jest nic innego jak motywacja wewnętrzna czyli potocznie mówiąc by “chciało nam się chcieć”. Chcieć poznawać, chcieć rozumieć. O ile samo zadawanie pytań wydaje się oczywiste w nauce jaką jest biologia, o tyle zmotywowanie młodego człowieka by chcieć je zadawać i chcieć szukać na nie odpowiedzi już tak oczywiste nie jest.

Z pomocą przybywa neurodydaktyka, nowa dyscyplina opierająca się o badania nad mózgiem. Marzena Żylińska opisuje ją w swojej książce jako dydaktykę bazującą na metodach przyjaznych mózgowi, które lepiej wykorzystują jego silne strony. Neurodydaktyka dostarcza wiedzy na temat przebiegu procesów uczenia się i zapamiętywania. I my nauczyciele możemy z tej wiedzy skutecznie korzystać. Bo miejscem naszej pracy są mózgi naszych uczniów.

Najważniejszym w mojej ocenie odkryciem nad mechanizmami uczenia się jest poznanie mechanizmów sterujących zainteresowaniem i uwagą. Szczególne znaczenie mają tu wydzielane przez mózg neuroprzekaźniki jak choćby dopamina wpływająca na układ nagrody, który odpowiada za odczuwanie przyjemności i motywację.

Działanie mózgu podlega pewnym prawom. W jednej chwili dociera do niego tyle bodźców (większość nieistotnych), że nie jest on w stanie ich wszystkich przetworzyć. Dlatego pewne zdarzenia czy informacje przyciągają uwagę, zostają w łatwy sposób zapamiętane, a inne nie. Mózg każdego ucznia jest inny dlatego może on nauczyć się tylko tego, co potrafi przetworzyć. Mając tą wiedzę można wzbudzić w młodym człowieku (a w zasadzie w jego mózgu) motywację wewnętrzną do przetwarzania informacji. Kluczem są metody. Metody, które sprawią, że “głowa” ucznia na własny sposób, sprawiający przyjemność, świadomy bądź nieświadomy, przyswoi to czego chcemy. Zacznie on zadawać pytania i poszukiwać na nie odpowiedzi, które pociągną go do samorozwoju a nie tylko do zdobywania ocen.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

 

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Małgorzata Brodecka jest nauczycielką biologii w 17 LO w Gdyni. Po godzinach youtuberka, pasjonatka muzyki i sportu oraz fanka SpongeBoba Kanciastoportego. Pisze piosenki biologiczne i tworzy z nich klipy  pomagające uczniom w zapamiętaniu trudnych zagadnień. Fascynuje się neurodydaktyką a zwłaszcza wykorzystaniem gamifikacji w nauczaniu. Wierzy, że można połączyć pracę z pasją, prowadzić zajęcia z wykorzystaniem nowych technologii i poczuciem humoru.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie