Sposób na konflikt w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Marzy mi się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się „na własnej skórze”, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż przypuszczano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców poszukuje innych możliwości w placówkach edukacyjnych. Warto spróbować nowych podejść i nowych narzędzi.

Poznańska szkoła Spark Academy stosuje dwa narzędzia, które wydają się być skuteczną alternatywą dla podejścia opartego na karach i nagrodach. Są to Kręgi Naprawcze oraz Minimediacje SNO.

Kręgi Naprawcze to narzędzie, które w Spark Academy z powodzeniem jest wykorzystywane do mediacji pomiędzy uczniami oraz między nauczycielami a uczniami. To do czego dążymy to aby narzędzie to częściej wykorzystywać również do konfliktów wśród kadry oraz nauczycieli i rodziców. Na ten moment w szkole jest przeszkolonych kilka osób z procesu prowadzenia Kręgów Naprawczych.

Minimediacje SNO natomiast to narzędzie do wykorzystania przy codziennych konfliktach dziecięcych oraz nastoletnich. Sprawdza się również w przypadku empatycznego słuchania – pomaga budować bliskie relacje z grupą, które są (powinny być) podstawą pracy każdego edukatora. Z Minimediacji została przeszkolona cała kadra szkoły dzięki czemu łatwiej nam wykorzystywać to narzędzie regularnie.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Weroniki Górskiej-Wolniewicz, Alicji Staszczuk i Aleksandry Dopierały, w którym oba te narzędzia zostały prezentowane wraz z przykładami z życia szkolnego:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Alicja Staszczuk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego. Na co dzień wychowawca grupy 1-3 i koordynatorka tego etapu edukacyjnego w poznańskiej szkole Spark Academy. Wprowadza formy mediacji do życia swoich uczniów i współpracowników. Jest pasjonatką edukacji alternatywnej oraz nauczania zorientowanego na dzieci. Trenerka Minimediacji SNO, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, miłośniczka Porozumienia bez Przemocy.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie