Praca w grupach etapami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obserwując pracę uczniów na lekcjach można zauważyć, że nawet gdy uczniowie pracują w grupie, to raczej zgadzają się na polecenia nauczyciela lub dominującego ucznia, a nie są entuzjastycznie nastawieni do samodzielnego myślenia i współpracy. Mało dyskutują i przyjmują jakiekolwiek propozycje, aby tylko uporać się z rozwiązaniem.

Przedstawię propozycje organizacji pracy uczniów w grupie etapami, która może być efektywna i angażująca uczniów w pracę zespołową.

Warto tak postępować, gdy zadanie stojące przed uczniami jest kluczowe dla lekcji i gdy istnieją różne strategie na rozwiązanie.

Cztery etapy i ich uzasadnienie:

1. Próba. Najpierw niezależna praca (przez kilka minut) uczniów nad własną propozycją rozwiązania. W rezultacie każdy z członków grupy musi choć przez chwile zastanowić się nad rozwiązaniem.

2. Podzielenie się sposobami na forum grupy. Dyskusja w grupie nad zaletami każdego ze sposobów. Uczniowie uczą się od siebie wzajemnie, a określenie zalet docenia prace każdego z członków grupy.

3. Uzgodnienie w grupie jednego wspólnego rozwiązania. Zastosowanie go. Na koniec pracy – decyzja (przy pomocy świateł):

  • Czerwone – prawdopodobnie nasze rozwiązanie nie jest dobre.
  • Żółty – nie jesteśmy pewni, czy nasze rozwiązanie jest dobre.
  • Zielony – nasze rozwiązanie jest dobre.

Uczniowie dokonują samooceny w grupie, co uczy ich krytycznego podejścia do własnej pracy.

4. Prezentacje rozwiązań grup i dyskusje na temat wybranych strategii i osiągniętych wyników.

Uczniowie mogą przedstawić innym uczniom swój sposób rozwiązania, uzyskać opinię innych i poznać rozwiązania innych grup.

Takie podejście etapowe, pozwala uczniom zastanowić się samodzielnie nad problemem, zapoznać się i przedyskutować propozycje innych członków grupy, wybrać wspólnie jedno z rozwiązań, ocenić, czy jest dobre i przedstawić pozostałym uczniom rozwiązanie, z możliwością uzyskania opinii innych i zobaczenia alternatywnych rozwiązań innych grup.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem Ashleya Taplin w Edutopia.org.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

> Praca grupowa i budowanie relacji jako sposób na indywidualizację nauki

> Test pisany grupowo

> Narzędzia wspierające pracę w grupach online

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie