Demo Slam – galeria inspir@cyjnych metodologicznych gotowców

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Demo Slam, to blok dynamicznych prezentacji dotyczących wybranych przez prezenterów narzędzi lub metod. W wystąpieniach należy przedstawić symulowane sytuacje praktyczne, skupić się na przykładach, ponieważ na teoretyzowanie nie ma miejsca z powodu… ograniczonego czasu wystąpień.

Do tej pory nie praktykowaliśmy takiej aktywności podczas Inspir@cji, mimo to znaleźli się odważni i do wyzwania zgłosiły się 4 osoby:

1. Marek Grzywna „Co i jak zrobić, by się nie narobić? Webquest”
2. Iza Wyppich „Projekt ZERO – o krytycznym myśleniu na lekcjach”
3. Joanna Krzemińska „Turlaj się i zostań bohaterem! Wykorzystanie kostek na lekcjach”
4. Olivia Dycewicz „Nie za darmo! Gamifikacja na lekcjach”

Każdy prezentujący miał nieprzekraczalne 5 minut, by zaprezentować swoją NAJULUBIEŃSZĄ metodę pracy na lekcji. Mogło to być to wykorzystanie jakiegoś narzędzia, wcielenie w życie założeń pedagogicznych lub po prostu sposób na część lekcji. Taki przykład, który inny nauczyciel mógłby wziąć i użyć u siebie – inspir@cyjny gotowiec. Przygotowując się do wystąpień, Odważna Czwórka nie miała podglądu do swoich prezentacji – znali jedynie wybrane przez nich hasła, co miało zapewnić różnorodność tematyczną i pozwolić uniknąć zdublowania zagadnień.

Demo Slam jako metoda jest wyzwaniem dla prezentujących z powodu silnie ograniczonego czasu oraz towarzyszącego im stresu. Wszyscy prezentujący mieli swoje metody na utrzymanie tempa wystąpienia (np. licznik czasu na slajdach), część miało doświadczenie w metodzie „Pecha Kucha”, jednak co innego teoria, a co innego ten krótki moment 5 minut na scenie, konieczność kontrolowania wywodu oraz opanowanie zdenerwowania z powodu sygnałów dawanych przez prowadzącą. Dopiero na chwilę przed samym wystąpieniem paneliści dowiadywali się o wylosowanej kolejności wystąpień. Po prezentacji jednej osoby, wchodziła następna, a po wszystkich czterech wystąpieniach następowało głosowanie publiczności.

W czym tkwi sekret Demo Slam? Kluczem jest empatia. Widzowie, którym prowadząca niejeden raz powtarzała, że występujących ogranicza czas, że towarzyszy im stres, paradoksalnie potęgują swą uwagę, dając występującym swoisty feedback uważności, tym samym chłonąc ze zdwojoną siłą wszystkie prezentowane w skondensowanej formie treści. Widzowie chcą przesłać prezentującym niewidoczne wsparcie swą uwagą, zaangażowaniem, reagowaniem na słowa. Jaką więc rolę pełni finałowe głosowanie? Po części jest wyprowadzeniem widowni z roli – tak silne zaangażowanie empatyczne wymaga wentylu, zmiany czynności, podobnie jak każdy aktor, zagrawszy rolę na scenie, musi przejść proces wychodzenia z roli. Ponadto głosowanie prowokuje do dokonywania syntezy – widzowie muszą przejść ponownie w myślach tych 20 minut – treści mocno w nich rezonują, gdyż emocje związane z zapamiętywaniem połączyły się z obrazami.

W takim przypadku wszyscy w Demo Slam są zwycięzcami – prezenterzy pokonują siebie, jednocześnie otrzymują gwarancję trwałego osadzenia się w pamięci obserwujących tych treści, które były omawiane. Widzowie zabierają ze sobą gotowe metody do przetestowania na lekcji. Warunkiem realizacji Demo Slam jest wcześniejsze zbadanie charakteru widowni. Inspir@cje to przedziwna konferencja – uczestnicy od pierwszej edycji ufają występującym i poświęcają swój wolny czas, by podczas dwóch dni poznawać nowe edu-pomysły. Ta otwartość i nastawienie na czerpanie sprawia, że występujący otaczani są niewidzialną troską, ponieważ widzowie chcą się od nich czegoś nauczyć. Tylko w takich warunkach Demo Slam spełnia swoją rolę, co, jak sądzę jako prowadząca tę aktywność, w pełni się udało. Zobaczmy ich wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Joanna Waszkowska jest nauczycielką języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu. Microsoft Innovative Educator Expert, entuzjastka gamifikacji, mediów cyfrowych oraz edukacji globalnej w nauczaniu. Wyróżniona w konkursie Nauczyciel Roku 2021. Autorka bloga http://uczycielnica.blogspot.com/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie