Jedenaście pomysłów na zakończenie lekcji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym rozmawialiśmy? Czy wiedzą, co z tego jest najważniejsze?

Koniec lekcji jest przeważnie poświęcony zadawaniu pracy domowej lub wręcz pakowaniu się na przerwę. Te kilka minut można wykorzystać, aby nadać sens temu, czego uczniowie się uczyli. Jeśli konsekwentnie będziemy stosować przedstawione w tym artykule pomysły, to uczniowie przyzwyczają się, że ten czas służy podsumowaniu.

11 pomysłów na zakończenie lekcji:

1. Podsumowanie w 20 słowach

Nauczyciel prosi, aby uczniowie napisali podsumowanie zawierające co najmniej 20 słów, Dodatkowo może polecić, aby było to takie podsumowanie, aby mógł je zrozumieć uczeń uczęszczający do klasy niższej.

Zapisy może zebrać nauczyciel i wykorzystać, aby zaplanować odpowiednio następną lekcję.

Można też zadać uczniom pracę domową w postaci przedstawienia swoich zapisów koledze lub koleżance z niższej klasy i rozpoznanie – na ile przekaz był zrozumiały.

2. Pogodnie lub pochmurno

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali na karteczce – co jest jasne w tym, czego się nauczyli (pogodne) i co stanowi problem (pochmurne). Karteczki są przyczepiane do plakatu lub zebrane przez nauczyciela.

3. Podziękowania/przeprosiny lub „acha”

Uczniowie (najlepiej ustawieni w kręgu) kolejno i jednym zdaniem podsumowują czas lekcji. Mogą komuś podziękować lub kogoś przeprosić lub opowiedzieć o jednym olśnieniu, które doznali podczas lekcji.

4. Nagłówek

Nauczyciel łączy uczniów w pary i poleca im napisać nagłówek do gazety dotyczącego lekcji. Nagłówek ma zawierać około 6 słów i ma zainteresować czytającego.

Można też napisać nagłówek wspólnie w całej klasie.

5. Sygnalizacja świetlna

Nauczyciel zamieszcza na drzwiach trzy światła: zielone, żółte i czerwone. Zadaniem uczniów jest zapisanie na karteczkach samoprzylepnych:

  • zielone – jedną rzecz, której nauczyłem się na lekcji,
  • żółte – jedną rzecz, nad którą wciąż się zastanawiam
  • czerwone – jedną rzecz, której nadal nie rozumiem.

Wykonanie tego polecenia zajmuje minutę, a nauczyciel pozyskuje ważne dla swojego nauczania informacje.

6. Kamień, papier, nożyce

Pomysł bazujący na grze – papier, kamień, nożyce. Uczniowie przygotowują informacje: Kamień – co było dla mnie najtrudniejsze, papier – główna idea tematu, a nożyce jedna mniej ważna sprawa z lekcji. Grając w grę uczeń, który „wygrywa” podaje swój zapis.

7. Quiz

Pomysł wykorzystuje platformę Kahoot, uczniowie wymyślają pytania do quizu, który będzie przedstawiony równoległej klasie.

8. Plaża

Nauczyciel zapisuje pisakami pytania na piłce plażowej. Jednym z pytań może być np.: Jedna rzecz, której nauczyłeś się podczas dzisiejszej lekcji? lub Co było wyzwaniem dla ciebie na dzisiejszej lekcji?

Uczniowie rzucają piłką, odczytują pytanie i na nie odpowiadają.

9. Optymistyczne zamknięcia

Uczniowie stają w kręgu i odpowiadają na pytania typu: Jakie jest jedno słowo opisujące, jak się dzisiaj czujesz? lub Jakie słowo, chcesz zapamiętać z lekcji? Można na tablicy stworzyć chmurę wyrazową. Dzięki tej technice można zbadań opinię uczniów o lekcji i ich nastroje

10. Na linii

Nauczyciel oznacza punkty wzdłuż linii narysowanej na podłodze lub ścianie, które pokazują różne poziomy nastroju, z którymi uczniowie kończą lekcję, np.: jestem zdezorientowany, wszystko w porządku, czuję, że się czegoś nauczyłem, było nudno itp. Uczniowie stają w wybranym przez nich miejscu. To ćwiczenie wymaga dobrych relacji pomiędzy nauczycielem i uczniami i pomiędzy uczniami.

11. Kolanko

Nauczyciel pyta uczniów czego się podczas lekcji nauczyli i komentuje to w taki sposób, aby uczniowie zobaczyli, jak im to pomoże w następnej lekcji, w pracy domowej, w rozwiązywaniu planowanego problemu.

 

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Andrew Boryga z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie