Jedenaście pomysłów na zakończenie lekcji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym rozmawialiśmy? Czy wiedzą, co z tego jest najważniejsze?

Koniec lekcji jest przeważnie poświęcony zadawaniu pracy domowej lub wręcz pakowaniu się na przerwę. Te kilka minut można wykorzystać, aby nadać sens temu, czego uczniowie się uczyli. Jeśli konsekwentnie będziemy stosować przedstawione w tym artykule pomysły, to uczniowie przyzwyczają się, że ten czas służy podsumowaniu.

11 pomysłów na zakończenie lekcji:

1. Podsumowanie w 20 słowach

Nauczyciel prosi, aby uczniowie napisali podsumowanie zawierające co najmniej 20 słów, Dodatkowo może polecić, aby było to takie podsumowanie, aby mógł je zrozumieć uczeń uczęszczający do klasy niższej.

Zapisy może zebrać nauczyciel i wykorzystać, aby zaplanować odpowiednio następną lekcję.

Można też zadać uczniom pracę domową w postaci przedstawienia swoich zapisów koledze lub koleżance z niższej klasy i rozpoznanie – na ile przekaz był zrozumiały.

2. Pogodnie lub pochmurno

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali na karteczce – co jest jasne w tym, czego się nauczyli (pogodne) i co stanowi problem (pochmurne). Karteczki są przyczepiane do plakatu lub zebrane przez nauczyciela.

3. Podziękowania/przeprosiny lub „acha”

Uczniowie (najlepiej ustawieni w kręgu) kolejno i jednym zdaniem podsumowują czas lekcji. Mogą komuś podziękować lub kogoś przeprosić lub opowiedzieć o jednym olśnieniu, które doznali podczas lekcji.

4. Nagłówek

Nauczyciel łączy uczniów w pary i poleca im napisać nagłówek do gazety dotyczącego lekcji. Nagłówek ma zawierać około 6 słów i ma zainteresować czytającego.

Można też napisać nagłówek wspólnie w całej klasie.

5. Sygnalizacja świetlna

Nauczyciel zamieszcza na drzwiach trzy światła: zielone, żółte i czerwone. Zadaniem uczniów jest zapisanie na karteczkach samoprzylepnych:

  • zielone – jedną rzecz, której nauczyłem się na lekcji,
  • żółte – jedną rzecz, nad którą wciąż się zastanawiam
  • czerwone – jedną rzecz, której nadal nie rozumiem.

Wykonanie tego polecenia zajmuje minutę, a nauczyciel pozyskuje ważne dla swojego nauczania informacje.

6. Kamień, papier, nożyce

Pomysł bazujący na grze – papier, kamień, nożyce. Uczniowie przygotowują informacje: Kamień – co było dla mnie najtrudniejsze, papier – główna idea tematu, a nożyce jedna mniej ważna sprawa z lekcji. Grając w grę uczeń, który „wygrywa” podaje swój zapis.

7. Quiz

Pomysł wykorzystuje platformę Kahoot, uczniowie wymyślają pytania do quizu, który będzie przedstawiony równoległej klasie.

8. Plaża

Nauczyciel zapisuje pisakami pytania na piłce plażowej. Jednym z pytań może być np.: Jedna rzecz, której nauczyłeś się podczas dzisiejszej lekcji? lub Co było wyzwaniem dla ciebie na dzisiejszej lekcji?

Uczniowie rzucają piłką, odczytują pytanie i na nie odpowiadają.

9. Optymistyczne zamknięcia

Uczniowie stają w kręgu i odpowiadają na pytania typu: Jakie jest jedno słowo opisujące, jak się dzisiaj czujesz? lub Jakie słowo, chcesz zapamiętać z lekcji? Można na tablicy stworzyć chmurę wyrazową. Dzięki tej technice można zbadań opinię uczniów o lekcji i ich nastroje

10. Na linii

Nauczyciel oznacza punkty wzdłuż linii narysowanej na podłodze lub ścianie, które pokazują różne poziomy nastroju, z którymi uczniowie kończą lekcję, np.: jestem zdezorientowany, wszystko w porządku, czuję, że się czegoś nauczyłem, było nudno itp. Uczniowie stają w wybranym przez nich miejscu. To ćwiczenie wymaga dobrych relacji pomiędzy nauczycielem i uczniami i pomiędzy uczniami.

11. Kolanko

Nauczyciel pyta uczniów czego się podczas lekcji nauczyli i komentuje to w taki sposób, aby uczniowie zobaczyli, jak im to pomoże w następnej lekcji, w pracy domowej, w rozwiązywaniu planowanego problemu.

 

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Andrew Boryga z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie