Praca z lekturą nie musi być nudna, wręcz przeciwnie może być prawdziwym wyzwaniem i fascynującą przygodą. Wszystko zależy od aktywności uczniów i celów, jakie chcemy zrealizować. Zachęcamy do rozpoczęcia przygody z projektem edukacyjnym już w klasach 1-3. Przy realizacji projektów podstawa programowa może być realizowana we wszystkich obszarach nauczania.
Poniżej podajemy kilka przykładów, które mogą być inspiracją przy tworzeniu własnych projektów.
Baśń H. Ch Andersena pt. Imbryk – do działań można włączyć roboty, programowanie oraz układanie algorytmów, np. parzenia herbaty. Ułożony algorytm sprawdzamy w praktyce. Inny pomysł, to opowiadanie baśni, ale w taki sposób, że każde dziecko dopowiada jedno zdanie. całość można nagrać i zilustrować.
Przy omawianiu lektury J. Porazińskiej Szewczyk Dratewka można kształcić kompetencje przedsiębiorczości. Uczniowie mogą założyć firmę organizującą, np. uroczystości weselne i przygotować ofertę handlową.
W projekcie Na jesienną nutę zaproponowałyśmy kilka pomysłów np. przyrodniczo-matematycznych, praca na materiale przyrodniczym, badanie i doświadczanie: Ile wody wchłonie mech?; plastyczno-przyrodniczych: tworzymy drzewa z liści, komputerowo-przyrodniczych: grafika komputerowa oraz wykorzystanie różnych narzędzi do stworzenia atlasu gadających grzybów.
Projekty nastawione na samodzielność w działaniu uczniów od pomysłu do realizacji, to m.in. tor przeszkód wymyślony i stworzony przez uczniów sięgających po rozwiązania oparte na przyrodzie czy też tydzień życzliwości: projekt, gdzie to uczniowie dostrzegli, zdefiniowali i wdrożyli działania rozwiązujące problemy w szkole.
Po więcej szczegółów zapraszamy do nagrania z webinaru:
***
Warto rozpocząć przygodę z projektem w programie eTwinning.
eTwinning to jeden z programów UE, którego celem jest realizacja projektów między szkołami w Polsce i w Europie. Aby zrealizować projekt eTwinning trzeba: wymyślić projekt, znaleźć współzałożyciela i zarejestrować go na platformie. Kiedy projekt jest zarejestrowany, założyciele projektu zapraszają partnerów do współpracy, opracowują plan pracy, dokumentują działania i dzielą się wiedzą, rezultatami projektu.
Jednym z ciekawszych projektów eTwinning, którego byłyśmy założycielkami był projekt “Szkolne Safari”. W projekcie dzieci poznawały sposoby ochrony przyrody, zbierały informacje o najbliższych parkach narodowych, przedstawiały je swoim partnerom. W projekcie aktywnie uczestniczył polski dziennikarz, p. Krystian Tyrański. Dzięki niemu uczniowie podjęli działania charytatywne na rzecz dzieci w Kidongo (Tanzania, Afryka).
Rezultatami tego projektu były:
- dziecięce konferencje o parkach narodowych;
- założenie dziecięcego parku narodowego;
- kiermasze charytatywne – zbiórka funduszy na filtry do wody oraz wycieczka do parku narodowego dla dzieci z Kidongo;
- film edukacyjny bez słów – przesłanie dla dzieci z Kidongo.
Linki:
- https://pleciug.blogspot.com/2018/09/szkolne-safarii.html
- https://www.superbelfrzy.edu.pl/category/projektomania/
- https://programrazem.blogspot.com/2021/06/kreator-zielonych-zmian.html
Notka o autorkach: Dorota Dankowska nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Koordynatorka i założycielka wielu projektów eTwinning. Prowadzi szkolny teatrzyk „Pleciugi”, zajęcia programowania i informatyki w klasach 1-4. Autorka książki „W górę kurtyna” oraz scenariuszy przedstawień dla dzieci, a także projektów z lekturą. Prowadzi stronę „Dziecko w szkole i na scenie” www.dorotadankowska.pl. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.
Edyta Karwowska – Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Ambasadorka programu eTwinning oraz Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Koordynatorka licznych projektów. Moderatorka grupy ETwinning Wczesnoszkolni. Współautorka treningów twórczości dla dzieci, m.in. „Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki”. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP.
Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.