Wyprawa po przygodę, czyli o projektach edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Praca z lekturą nie musi być nudna, wręcz przeciwnie może być prawdziwym wyzwaniem i fascynującą przygodą. Wszystko zależy od aktywności uczniów i celów, jakie chcemy zrealizować. Zachęcamy do rozpoczęcia przygody z projektem edukacyjnym już w klasach 1-3. Przy realizacji projektów podstawa programowa może być realizowana we wszystkich obszarach nauczania.

Poniżej podajemy kilka przykładów, które mogą być inspiracją przy tworzeniu własnych projektów.

Baśń H. Ch Andersena pt. Imbryk – do działań można włączyć roboty, programowanie oraz układanie algorytmów, np. parzenia herbaty. Ułożony algorytm sprawdzamy w praktyce. Inny pomysł, to opowiadanie baśni, ale w taki sposób, że każde dziecko dopowiada jedno zdanie. całość można nagrać i zilustrować.

Przy omawianiu lektury J. Porazińskiej Szewczyk Dratewka można kształcić kompetencje przedsiębiorczości. Uczniowie mogą założyć firmę organizującą, np. uroczystości weselne i przygotować ofertę handlową.

W projekcie Na jesienną nutę zaproponowałyśmy kilka pomysłów np. przyrodniczo-matematycznych, praca na materiale przyrodniczym, badanie i doświadczanie: Ile wody wchłonie mech?; plastyczno-przyrodniczych: tworzymy drzewa z liści, komputerowo-przyrodniczych: grafika komputerowa oraz wykorzystanie różnych narzędzi do stworzenia atlasu gadających grzybów.

Projekty nastawione na samodzielność w działaniu uczniów od pomysłu do realizacji, to m.in. tor przeszkód wymyślony i stworzony przez uczniów sięgających po rozwiązania oparte na przyrodzie czy też tydzień życzliwości: projekt, gdzie to uczniowie dostrzegli, zdefiniowali i wdrożyli działania rozwiązujące problemy w szkole.

Po więcej szczegółów zapraszamy do nagrania z webinaru:

***

Warto rozpocząć przygodę z projektem w programie eTwinning.

eTwinning to jeden z programów UE, którego celem jest realizacja projektów między szkołami w Polsce i w Europie. Aby zrealizować projekt eTwinning trzeba: wymyślić projekt, znaleźć współzałożyciela i zarejestrować go na platformie. Kiedy projekt jest zarejestrowany, założyciele projektu zapraszają partnerów do współpracy, opracowują plan pracy, dokumentują działania i dzielą się wiedzą, rezultatami projektu.

Jednym z ciekawszych projektów eTwinning, którego byłyśmy założycielkami był projekt “Szkolne Safari”. W projekcie dzieci poznawały sposoby ochrony przyrody, zbierały informacje o najbliższych parkach narodowych, przedstawiały je swoim partnerom. W projekcie aktywnie uczestniczył polski dziennikarz, p. Krystian Tyrański. Dzięki niemu uczniowie podjęli działania charytatywne na rzecz dzieci w Kidongo (Tanzania, Afryka).

Rezultatami tego projektu były:

  • dziecięce konferencje o parkach narodowych;
  • założenie dziecięcego parku narodowego;
  • kiermasze charytatywne – zbiórka funduszy na filtry do wody oraz wycieczka do parku narodowego dla dzieci z Kidongo;
  • film edukacyjny bez słów – przesłanie dla dzieci z Kidongo.

Linki:

 

Notka o autorkach: Dorota Dankowska nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Koordynatorka i założycielka wielu projektów eTwinning. Prowadzi szkolny teatrzyk „Pleciugi”, zajęcia programowania i informatyki w klasach 1-4. Autorka książki „W górę kurtyna” oraz scenariuszy przedstawień dla dzieci, a także projektów z lekturą. Prowadzi stronę „Dziecko w szkole i na scenie” www.dorotadankowska.pl. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.

Edyta Karwowska – Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Ambasadorka programu eTwinning oraz Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Koordynatorka licznych projektów. Moderatorka grupy ETwinning Wczesnoszkolni. Współautorka treningów twórczości dla dzieci, m.in. „Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki”. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP.

Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie