Poszukiwanie skarbu na lekcji, czyli jak wzbudzić ciekawość i zaangażowanie uczniów?

fot. Katarzyna Jeziółkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Urlop czasem daje możliwość refleksji na temat własnej pracy. Naszło mnie właśnie takie wspomnienie sprzed około dwudziestu lat. Przypomniał mi się obraz uczniów biegających po szkole i poszukujących skarbu (tak, wtedy jeszcze nikt z nas nie bał się tego, że gdyby przydarzyło się coś nieprzewidzianego, musiałby tłumaczyć się przed dyrektorem/ rodzicem/ kuratorem…).

Tak właśnie przez wiele lat kończyłam omawianie „Przygód Tomka Sawyera” M. Twaina. Można w ten sposób zachęcić uczniów do czytania tej książki. Poświęcenie kilku godzin języka polskiego nie było stratą pod żadnym względem. Podczas nich następowało kodowanie, konstruowanie zagadek, labiryntów, rebusów, szyfrów przez uczniów, utrzymanie wszystkiego w tajemnicy do następnego dnia, kiedy grupy musiały je rozszyfrować, by znaleźć skarb ukryty na terenie szkoły (nie tylko budynku). Lekcje te angażowały wszystkich uczniów, nikt nie myślał, by w te dni nie być w szkole. Zaangażowani bywali pracownicy szkoły, którzy pomagali ukryć kartki z zaszyfrowanymi wiadomościami albo skarb, przekazywali kolejne wskazówki do jego odnalezienia.

Próbując rozpisać kolejne kroki lekcji, trzeba wziąć pod uwagę potencjał klasy. I tak:

  • dzielimy uczniów na grupy,
  • następuje praca w grupach nad zagadkami, które mają doprowadzić do skarbu (liczba wskazówek do opracowania przez grupę zależna być powinna od potencjału uczestników). Uwaga! Uczniowie powinni znać różnego rodzaju szyfry.
  • kolejny krok to opracowanie planu „ukrycia” wskazówek i skarbu,
  • wykonanie skarbu- pudełka/ skrzynki. Często robił to chętny uczeń w domu,
  • ukrywanie wiadomości, wskazówek, skarbów na terenie szkoły (ale nie w salach lekcyjnych i miejscach, do których uczniowie nie mają wstępu) przez przedstawicieli grup. Oczywiście nie wszystkie grupy jednocześnie. I tu pomocne okazywały się panie woźne, kucharki, pani z biblioteki, ze świetlicy, sekretarka itd.
  • zapoznanie z zasadami poszukiwania skarbu: a) nie zakłócamy innym nauki, czyli np. nie zaglądamy do sal lekcyjnych, b) skarbu szuka cała grupa i cała grupa z nim wraca do sali, c) czas jest dodatkowym motywatorem - wygrywa ta grupa, która skarb odnajdzie pierwsza. [Tu trochę „oszukujemy”, gdyż okazuje się, ze wygranymi są wszyscy, a skarbem są np. cukierki, które sama wkładałam do pudełek. Ktoś zapyta: skąd cukierki? Kupione przeze mnie oczywiście.]
  • grupowe poszukiwania i powrót do sali.

Nadzór nad „poszukiwaczami” sprawuje nauczyciel. Prosiłam ww. pracowników o pomoc, a dyrekcja była poinformowana.

Kolejne działanie związane z tematyką

Po lekcjach poszukiwania skarbu przystępowaliśmy do nauki pisania sprawozdania. Najpierw uczniowie zapoznawali się z wymogami formalnymi sprawozdania. Potem każdy przystępował do pracy nad tekstem. Wszyscy uczniowie doskonale radzili sobie z jego napisaniem. Po prostu pisali o wydarzeniu, w którym brali udział.

Czy dziś da się zrobić takie lekcje? Oczywiście. Wymagają one zaangażowania w przygotowania, ale tak chyba podchodzimy do swojej pracy?

Przydatne linki w kolekcji Wakelet.

 

Notka o autorce: Katarzyna Jeziółkowska jest nauczycielką języka polskiego w szkole podstawowej, szkolnym lider WDN. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, MIEFellow'23, Edpuzzle Coach, ambasadorka platformy Wakelet i Book Creator. Członkini grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi stronę FB- Inspiracje polonistki. Fanka narzędzi TIK w edukacji. oraz nowoczesnych metod pracy z uczniami. Post ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja: CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie