Sidebar

01
Cz, Maj

Notatki!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Notatki są kluczowe dla uczenia się. Pomagają w wyborze najważniejszych zagadnień, uruchamiają refleksję i są niezbędne przy powtórzeniu. Jednak sporządzania notatek trzeba się nauczyć. Warto o tym pomyśleć na początku roku i wpleść sposoby uczenia w tok lekcji. W tym wpisie – kilka takich pomysłów.

Robienie notatek obejmuje konieczność podejmowania wielu decyzji dotyczących tego, jakie i ile informacji należy uwzględnić.

Dodatkowo, notatki są przeważnie sporządzane na bieżąco. Czyli słuchamy wykładu lub czytamy tekst i musimy jednocześnie sporządzać notatkę. Teoria obciążenia poznawczego mówi, że mózg nie radzi sobie dobrze z wielozadaniowością, zatem oczekiwanie, że uczniowie będą słuchać, rozumieć, analizować i syntetyzować, wszystko w tym samym czasie, jest raczej zdane na niepowodzenie.

Zdajemy sobie sprawę, że uczniowie pisząc notatkę muszą:

  • przepisać treść slajdu lub zapisać treść przedstawionych informacji (Co powiedział nauczyciel?),
  • zrozumieć (Co to oznacza?),
  • zastosować (Zastanowić się jak to się łączy z kontekstem),
  • przeanalizować (Jakie pomysły składają się na ten pomysł?),
  • ocenić (Które z tych pomysłów są wystarczająco ważne, aby je zapisać?)
  • dokonać syntezy (Jak przedstawić pomysły w taki sposób, który pozwoli je zapamiętać?).

Ponieważ nie da się tego robić jednocześnie ważne jest, aby robić przerwy na sporządzenie notatki. Czasami (na szczęście już znacznie już rzadziej) nauczyciele sadzą, że mogą podać uczniom notatkę sporządzoną przez siebie. Niestety wtedy traci się wtedy całe dobro ze sporządzania notatki samodzielnej.

Biorąc pod uwagę wymienione wcześniej zadania, jasne jest, że uczniowie muszą być nauczeni, jak robić notatki. Jeśli tego nie potrafią, to ich zapisy nie są dla nich użyteczne i mogą zniechęcić się wykonywania notatek.

Przedstawię propozycję – jak przygotowywać uczniów do robienia dobrych, użytecznych notatek. Nie są odkrywcze, ale warto o nich pamiętać i je stosować.

Podkreślanie

Można zacząć przygotowywać uczniów do robienia notatek poprzez wstępne polecenie podkreślenie w tekście kluczowych słów lub wykreślenie zbędnych. Wtedy z całego tekstu zostaje ograniczona liczba słów, na podstawie, której łatwiej zrobić notatkę.

Korzystne jest również podkreślanie kolorami tekstu. Można przed czytaniem określić, jakim kolorem będą podkreślane odpowiednie zagadnienia.

Podpowiedzi nauczyciela

Niektórzy nauczyciele przygotowują materiał pomocniczy w postaci pytań, na które uczniowie, zapoznając się z tekstem lub słuchając wykładu, mają odpowiedzieć. To koncertuje uczniów na myśleniu o ważnych aspektach tematu i daje wskazówki – co trzeba zapamiętać. Jest to duża pomoc dla sporządzającego notatki.

Wspólne robienie notatek

Polega na przeznaczeniu czasu i miejsca na dyskusję w parach lub grupach w trakcie robienia notatki lub na jej końcu. Wymaga to robienia przerw na wspólna pracę.

Wspólne robienie notatek daje uczniom możliwość podzielenia się swoimi indywidualnymi notatkami z partnerem, grupą lub całą klasą. Dzięki temu uczniowie mogą sprawdzić, czy właściwie zrozumieli temat i uzupełnić swoje notatki o przemyślenia innego ucznia.

Współtworzone notatki

W tej opcji nauczyciel i uczniowie pracują razem nad przygotowaniem notatki. Nauczyciel przedstawiając treści zadaje uczniom pytania i zaprasza do dyskusji nad odpowiedziami. Dopiero po dyskusji uczniowie mają czas na zapisanie refleksji. Taka strategia przygotowuje uczniów do sporządzania samodzielnych notatek.

Przydział zadań

Nauczyciel przydziela po jednym pytaniu grupom uczniów i prosi, aby skupili się tylko na odpowiedzi na przydzielone im pytanie. Na koniec wykładu/czytania tekstu/oglądania filmu – odpowiedzi są zbierane od grup i przedstawiane na form klasy. Powstaje notatka z całości.

Szukanie błędu

Nauczyciel opracowuje sam notatkę z błędami. Zadaniem uczniów jest znalezienie błędów i ich poprawienie. Nauczyciel może podać ile błędów popełnił lub nawet wskazać miejsca w notatce, gdzie zostały one popełnione.

Notatka w parach

Nauczyciel co pewien czas robi przerwy i poleca uczniom napisanie notatki i skonsultowanie jej z partnerem. Można zachęcić uczniów do tej pracy -poprzez polecenie znajdywania różnic i podobieństw w notatkach.

Mapa myśli

Uczniowie sporządzają mapę myśli. Sukcesywnie ją uzupełniają, a na koniec na jej podstawie odpowiadają na pytania, które zdaje nauczyciel. Odpowiedzi służą sporządzeniu notatki.

Stop klatka

Nauczyciel dzieli przygotowany dla uczniów materiał na mniejsze fragmenty, uczniowie zapoznają się sukcesywnie z każda częścią i na tej podstawie przygotowują część notatki. Części na koniec tworzą całość. Metoda przydaje się też podczas oglądania dłuższych filmów, można wtedy ukierunkować myślenie uczniów opracowujących notatkę poprzez zadawanie im pytań.

Opracowywanie notatek nie jest łatwą sztuką, często nie radzą sobie z nią osoby dorosłe, a co dopiero uczniowie. Notatka ma służyć osobie, która ją opracowuje, nie może więc podlegać ocenie, nauczyciel zapoznają się z nią może dać informację zwrotną, wskazując na jej mocne strony oraz zasugerować propozycję ewentualnej modyfikacji.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl

 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Najpierw należy zadać pytanie: po co? Praktycznie przez całą szkołę robiłem notatki, bo były wymagane, ale z nich nie korzystałem - uczyłem się z książek.
Pozdrawiam.
Ppp
This comment was minimized by the moderator on the site
Zgadzam się na tysiąc procent! Notatka jest tekstem użytkowym, pisze się ją pod konkretne zapotrzebowanie co do możliwości bardzo specyficznego wykorzystania jej w przyszłości. Zazwyczaj nie wiemy pod jakim względem wiedza o danej rzeczy będzie...
Zgadzam się na tysiąc procent! Notatka jest tekstem użytkowym, pisze się ją pod konkretne zapotrzebowanie co do możliwości bardzo specyficznego wykorzystania jej w przyszłości. Zazwyczaj nie wiemy pod jakim względem wiedza o danej rzeczy będzie nam potrzebna w przyszłości.
Natomiast "podkreślanie" to po prostu niszczenie książek i podręczników, a wynika to z naturalnej ludzkiej skłonności do popadania w rutynę i automatyzm, przez co w trakcie podkreślania bezwiednie przechodzimy w tryb mechanicznego podkreślania czegoś co tylko powierzchownie i tylko w danym momencie wydało się nam w tekście ważne, często bez głębszego namysłu i wczytania się jego całą treść. Każdy podkreślony kawałek tekstu usuwa nam z pola widzenia całą resztę pominiętego tekstu, a przecież ten pominięty tekst również po coś został napisany, miał swój cel.
"Szukanie błędów" też ma swoje wady, ponieważ hipotetyczny uczeń często szuka błędów nie tam gdzie one się w tekście znajdują, przy większej ilości uczniów wskazówka naprowadzająca dla ucznia ze strony nauczyciela może przyjść zbyt późno, gdy uczeń już zadecyduje o lokalizacji błędu w poprawnym miejscu tekstu (czyli tam gdzie tego błędu nie ma) i to może powodować u niego ogólną frustrację, a także niechęć do samodzielnej pracy w przyszłości (z podobnego powodu metodycy zalecają aby zadania dla uczniów w miarę możliwości dawały im tzw. 'fresh start', aby uniknąć sytuacji że uczeń na początku zadania popełnia jakiś błąd, a później już tylko brnie w złym kierunku, dlatego np. pamiętam że moja nauczycielka matematyki sprawdzając nasze zadania zawsze najpierw patrzyła na końcowy wynik - jeśli był on poprawny to jeszcze tylko pobieżnie sprawdzała czy aby na pewno praca jest samodzielna. Ten wymóg "fresh start" staje się zwłaszcza teraz istotny, gdy na maturze sprawdza się umiejętność tzw. mediacji, czyli tekst A (np. z gazety) przerabia się na tekst B (np. jaką opinię o tekście A ma osoba X), a zdający na tej podstawie (teksty A i B) ma napisać swój własny tekst C, który dopiero będzie podlegał ocenie. Oczywiście rzecz znajduje się w rękach wysokiej klasy fachowców i specjalistów, ale tzw. 'face value' tego wszystkiego, czyli to jak te nowe zadania sprawdzające u uczniów umiejętność mediacji są postrzegane, schodzi dół w miarę coraz to większej komplikacji tych zadań)
Po prostu każdy człowiek myśli nieco inaczej.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Robienie notatek to przetwarzanie i powtarzanie, a więc dobry sposób uczenia się. Jeśli dodatkowo trzeba szukać najważniejszych rzeczy to jest to także strukturyzowanie wiedzy. W notatce najważniejsze jest ją zrobić, pisać. Bo to jest sposób na...
Robienie notatek to przetwarzanie i powtarzanie, a więc dobry sposób uczenia się. Jeśli dodatkowo trzeba szukać najważniejszych rzeczy to jest to także strukturyzowanie wiedzy. W notatce najważniejsze jest ją zrobić, pisać. Bo to jest sposób na uczenie się. Mniej ważne jest powtarzanie i przypominanie sobie notatek. Nauczyć robienia i rysowania notatek jest to ważne zadanie dla nauczyciela. Sami musimy zrozumueć ich sens i znaczenie edukacyjne.
More
Stanisław
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie istnieją metody i techniki uniwersalne. Co kto lubi, co komu przydatne. uważam, że bardzo niewielu ludzi posiada umiejętność (dar) szybkiej syntezy informacji i potrafi jednocześnie uczestniczyć w zajęciach i sensownie notować - tu też...
Nie istnieją metody i techniki uniwersalne. Co kto lubi, co komu przydatne. uważam, że bardzo niewielu ludzi posiada umiejętność (dar) szybkiej syntezy informacji i potrafi jednocześnie uczestniczyć w zajęciach i sensownie notować - tu też potrzebna jest wiedza aprioryczna i doświadczenie. Osobiście wolałem słuchać, jeśli mnie coś interesowało, ale na następnym etapie chętnie korzystałem z notatek koleżanek, które umiały je robić i pisały przejrzyście :). Bardzo dobrą techniką do wykorzystania dla osoby uczącej się świadomie jest notatka sporządzona post factum. Taką technikę wykorzystują nieliczni, a próby jej narzucenia niechętnym na ogół kończą się fiaskiem. Dziś najprawdopodobniej nagrywałbym zajęcia, gdybym widział, że wnoszą w moje życie cokolwiek węcej niż milion lekcji dostępnych online.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie