Sidebar

13
Wt, Maj

Jak rozwijać myślenie matematyczne?

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W świecie, w którym matematyka jest fundamentem wielu aspektów codziennego życia, kompetencja matematycznego myślenia jest niezbędna. To nie tylko umiejętność liczenia czy rozwiązywania skomplikowanych równań, ale przede wszystkim zdolność logicznego myślenia, analizy problemów i wyciągania wniosków. O tym, jak rozwijać myślenie matematyczne, mówią Joanna Świercz i Beata Skrzypiec podczas webinaru nr 1 w cyklu „Matematyka jest wszędzie” organizowanym przez Fundację Think i Fundację mBanku.

Matematyka znajduje zastosowanie nie tylko w szkole, ale jest obecna w wielu codziennych sytuacjach. Dzieci od najmłodszych lat obserwują, jak rodzice zarządzają domowymi finansami, robią zakupy czy planują budżet. Często dostają kieszonkowe, dzięki którym uczą się gospodarowania własnymi pieniędzmi. Pomagają też w gotowaniu, gdzie muszą zmierzyć odpowiednie ilości składników, lub planują z rodzicami bądź przyjaciółmi wakacje, co wymaga przemyślenia kosztów, czasu podróży, odległości do przebycia i wielu innych, mniejszych kwestii. Innymi słowy matematyka, a zatem i wyżej wymienione kompetencje, jest uniwersalna i obecna na każdym kroku.

Rozwijanie myślenia matematycznego u uczennic i uczniów już od najmłodszych lat jest kluczowe dla ich rozwoju i późniejszej zaradności w życiu – w ramach kolejnych etapów edukacji, później zaś w obszarze wykonywanego zawodu lub załatwiania codziennych spraw. Wczesne wprowadzenie dzieci w świat liczb i problemów matematycznych stymuluje ich kreatywność, ucząc jednocześnie logicznego myślenia i analizy. A przy tym stwarza przestrzeń do rozwijania ich talentów oraz zainteresowań.

Polecamy pierwszy z czterech webinarów, podczas którego doświadczone nauczycielki – Beata Skrzypiec (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piasku) i Joanna Świercz (Szkoła Podstawowa nr 31 w Opolu) – dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami na zajęciach matematycznych w klasach 1-3 SP oraz 4-8 SP.

Ten webinar pomoże Ci:

  • uporządkować wiedzę na temat rozwoju myślenia matematycznego u dzieci,
  • zebrać nowe pomysły na innowacyjne zadania matematyczne, które pobudzą umysły Twoich uczniów,
  • odkryć skuteczne metody wspierające rozwój matematyczny wśród młodszych uczniów.

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBankumSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Dobrze, że są nauczyciele i nauczycielki myślący o skutecznych sposobach nauczania matematyki. Niektóre z przedstawionych pomysłów są jednak moim zdaniem kontrowersyjne. Metody dzielenia i mnożenia liczb wielocyfrowych w oderwaniu od rzędu cyfry...
Dobrze, że są nauczyciele i nauczycielki myślący o skutecznych sposobach nauczania matematyki. Niektóre z przedstawionych pomysłów są jednak moim zdaniem kontrowersyjne. Metody dzielenia i mnożenia liczb wielocyfrowych w oderwaniu od rzędu cyfry prowadzą do zamiany zrozumienia, o co chodzi na wyuczony na pamięć algorytm. To oczywiście w równym stopniu dotyczy tradycyjnego sposobu, który jest jak wiersz w nieznanym języku — można się nauczyć na pamięć, ale to nie daje żadnego zrozumienia. A zrozumienie jest niezbędne, jeśli ktoś wierzy tylko w praktyczne argumenty, to dla świadomości błędów w obliczeniach.
Poza tym tak na oko brakuje wyjścia poza matematykę obliczeniową, poza zadania takie, których wynikiem jest liczba. A są jeszcze zadania, których wynikiem jest sposób rozumowania, który prowadzi do konkluzji. Która może być liczbą, ale wcale nie musi. Tego typu zadania charakteryzuje stosunkowo wysoki udział abstrakcyjnego, logicznego myślenia, niewielki udział matematyki obliczeniowej i duża satysfakcja z rozwiązania lub silna frustracja, jeśli nic nie przychodzi do głowy. Są to więc narzędzia ostre, ale moim zdaniem niezastąpione, jeśli chcemy budować zainteresowanie matematyką jako pochodną nie dobrych ocen, ale przyjemności intelektualnej.
More
Lech Mankiewicz
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie