Uczniowie budują roboty i wygrywają

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiPrzyzwyczailiśmy się dzięki filmom do takiej wizji przyszłości, w której obok człowieka funkcjonują roboty wykonujące różne zadania. Z drugiej strony robotyka jest dziś nieobecna w nauczaniu szkolnym, a o robotach wspomina się tylko przy opowiadaniach Lema. A okazuje się, że budowanie robotów jest bardzo rozwijającym procesem, a polscy uczniowie są w tym mistrzami!
 
Cztery najlepsze drużyny z Polski zajęły pierwsze miejsca w czterech kategoriach w ramach  międzynarodowego turnieju budowy robotów FIRST LEGO League, który odbył się w grudniu 2010 r. w Bratysławie. W ogólnej klasyfikacji dwie polskie drużyny znalazły się w najlepszej szóstce turnieju i dzięki temu wezmą one udział w finale Europy Centralnej, który odbędzie się w styczniu 2011 r. w Paderborn w Niemczech.

17 drużyn uczniów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej konkurowało ze sobą w czterech głównych konkurencjach: Robot Game, Robot Design, Research Presentation oraz Teamwork. Turniejowi towarzyszyły niesamowite emocje, a w atmosferze wspólnej zabawy oraz zdrowej rywalizacji dzieci wykonywały kolejne zadania wykorzystując swoją wyobraźnię i umiejętności.

„Zajęcie przez polskie drużyny tak wysokich miejsc i przejście do kolejnego etapu turnieju ogromnie nas cieszy. Dzieci miały możliwość zdobycia niezapomnianych doświadczeń, a wygrana jest dowodem, że ich umiejętności oceniono bardzo wysoko na tle drużyn z innych krajów. Uważam, że najbliższe dziesięciolecia należą do inżynierów, a perspektywy rozwoju tej branży są bardzo dobre, dlatego warto zachęcać dzieci i młodzież do rozwijania swoich zdolności i pasji w tym kierunku.” - tłumaczy Wojciech Syrocki, Prezes Zarządu firmy RoboCAMP, Partnera merytorycznego fundacji Fabryka Talentów, która w Polsce organizuje międzynarodowy turniej robotów. „Wierzymy, że zainteresowanie naukami ścisłymi należy rozbudzać poprzez zabawę już u najmłodszych, by już w liceum wybierano kierunki techniczne dając sobie szansę dostania się na studia inżynieryjne.” – dodał Syrocki.

W zawodach w Bratysławie wzięły udział cztery drużyny z Polski. Jedna z Warszawy, dwie z Gdańska oraz jedna z Poznania. Ich wyniki są imponujące:

Roboklocki (Poznań), 1 miejsce w kategorii Best Endurance (nagroda za wytrzymałość)

Probot (Gdańsk), 1 miejsce w kategorii Best Teamwork (najlepsza praca zespołowa)

Ó-boty (Warszawa), 1 miejsce w kategorii Best Research Presentation (najlepsza prezentacja projektu badawczego)

Robobusters Atena (Gdańsk), 1 miejsce w kategorii Best Robot Design (najlepszy projekt robota)
 
Warszawska drużyna Ó-boty oraz gdańska Robobusters Atena będą reprezentować nasz kraj podczas zawodów w Niemczech. 
 
innowacje w edukacji

Turniej FIRST LEGO League (FLL) skierowany jest do wszystkich dzieci w wieku od 10 do 16 lat, które interesują się robotyką i chcą sprawdzić swoje umiejętności. Stają one bowiem przed wyzwaniem skonstruowania w pełni autonomicznego robota z klocków LEGO, a następnie jego zaprogramowania w taki sposób, aby wykonał on jak najdokładniej szereg czynności, z których każda podlega punktacji.

Celem konkursu jest rozbudzenie zainteresowania dzieci i młodzieży przedmiotami ścisłymi, ale również rozwijanie szeregu kompetencji przydatnych w życiu: umiejętności pracy w zespole, kreatywności, poszukiwanie rozwiązań złożonych problemów.

Pomysłodawcą turnieju jest Fundacja FIRST z USA, natomiast prawo do jego realizacji w Polsce ma Fundacja Fabryka Talentów. 26 listopada br. Fundacja Fabryka Talentów otrzymała w ramach Konkursu Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju 2010 organizowanym przez Fundację Innowacji i Rozwoju tytuł Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju 2010 woj. pomorskie w kategorii Innowacyjna organizacja.

Więcej informacji na temat projektu FLL na stronie www.fabrykatalentow.org
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie