"Nakręcona ekonomia" rozstrzygnięta

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCo łączy oszczędnego królika, chłopaków produkujących zabawne T-shirty i młodego przedsiębiorcę zakładającego właśnie swoją firmę? Otóż wszyscy oni są bohaterami nagrodzonych filmów w konkursie „Nakręcona ekonomia”, organizowanym przez portal MillionYou.com, zaś dofinansowanym ze środków Narodowego Banku Polskiego. Poznaliśmy właśnie laureatów konkursu.
Na konkurs z całej Polski napłynęła rekordowa liczba prac, bo aż 308. Ich twórcami byli młodzi ludzie z gimnazjów i liceów, których zadaniem było przełożenie na język filmu czterech zagadnień ekonomicznych: 1. Codzienne decyzje finansowe, czyli ekonomia w naszym domu; 2. Jak zostać przedsiębiorcą, czyli o prowadzeniu działalności gospodarczej; 3. Mogę się bogacić, czyli o roli pieniądza w naszym życiu; 4. Jak radzić sobie na rynku pracy, czyli o popycie i podaży na pracę.

Jury wyselekcjonowało 12 bardzo różnorodnych prac. Wśród filmów nominowanych znalazło się miejsce dla animacji, dokumentu, animowanego tutorialu, teledysku, a także nieźle zrealizowanych filmów aktorskich. Filmy te w pomysłowy, przystępny i atrakcyjny sposób zwracały uwagę na to, co w każdym z zagadnień ekonomicznych jest najistotniejsze. W głosowaniu internautów wygrał film stworzony pracochłonną techniką poklatkową (złożony z około 1600 pojedynczych zdjęć) zatytułowany 6 kroków do sukcesu i pokazujący, że zakładanie firmy jest w sumie bardzo proste:


Wszystkim autorom nie zabrakło fantazji i kreatywności, wystarczy spojrzeć na tytuły: O inflacji przy kolacji, Ekonomiczna wojna na T-shirty, czy Coffee budget.

Zgromadzone na stronie serwisu MillionYou filmy mogą posłużyć nauczycielom przedsiębiorczości czy WOSu jako doskonałe, atrakcyjne, angażujące młodzież narzędzie edukacyjne. Przecież oszczędzania na lokacie i inwestowania na giełdzie można uczyć się w rytm rapującej piosenki - Oszczędzaj i inwestuj:

A zasady popytu i podaży w klarowny sposób wyłoży nam bezrobotny rycerz, który z braku smoków do zabijania, przerzuci się na handel smoczkami dla dzieci - Cumelek:


Ukazanie w półtoraminutowym dziele poważnych skądinąd zagadnień ekonomicznych udało się młodym twórcom fenomenalnie. Zrobili to ciekawie, zabawnie, z dużą dozą humoru, ale i rzetelnej wiedzy. Po raz kolejny udowodnili, że młodzi ludzie nie tylko umieją biernie przyswajać wiedzę, ale także robić z niej artystyczny użytek, co więcej – tworzyć atrakcyjne materiały edukacyjne dla ich rówieśników i dorosłych! Ich umiejętności graficzne, biegłość w posługiwaniu się kamerą i sprawność w technicznej obróbce dowodzi, że muszą oni poświęcać sporo swego pozaszkolnego czasu tej pasji. To naprawdę budzi uznanie i podziw.

Niewykorzystanie tego potencjału w codziennej praktyce szkolnej byłoby ogromnym marnotrawstwem i porażką nauczycieli (i uczniów). Przecież każdy z nich nosi kamerę ukrytą w kieszeni w swojej komórce! Odważmy się dać uczniom pole do popisu, stworzyć możliwość kręcenia i dzielenia się filmami na dowolne tematy. Łatwość, z jaką posługują się oni nowoczesnymi technologiami w powiązaniu z możliwością zdobywania i przekazania w ten sposób wiedzy może przynieść świetne i długotrwałe efekty edukacyjne.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie