Europejski maj, prezydencja i jeszcze edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCo sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie UE przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej, czyli sprawuje Prezydencję. W tym czasie państwo to staje się gospodarzem większości unijnych wydarzeń i gra kluczową rolę na wszystkich polach aktywności Wspólnoty. 1 lipca Polska obejmuje Przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Czy może to mieć związek z edukacją?
 
Maj to miesiąc prawdziwie europejski. Obchodzimy Dzień Europy (9 maja),  w całej Polsce odbywa się wiele imprez z flagą unijną w tle: Parada Schumana, Miasteczko Europejskie, Europejski Tydzień Młodzieży. W tym roku wydarzenia te mają wyjątkowy charakter – poprzedzają bowiem przejęcie przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.
Ponad 2000 uczniów ze 150 szkół realizuje w programie Młodzi Aktywiści Prezydencji (MAP) projekty edukacyjne związane z przygotowaniami do polskiej prezydencji. Dla nich maj to miesiąc prezentacji - w czasie szkolnych festiwali, apeli, lokalnych pikników i festynów - efektów pracy.

Celem programu MAP przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej a współfinansowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest pogłębienie wiedzy Polaków na temat prezydencji i jej znaczenia dla każdego z nas. W programie uczniowie organizują działania przybliżające tematykę prezydencji lokalnej społeczności. Prowadzą badania, kręcą filmy, tropią ślady Unii w swojej miejscowości, organizują lekcje europejskie, gry terenowe, konkursy i debaty.  I choć działają raptem dwa miesiące, efekty już są imponujące!

Członkowie koła historycznego z Zespołu Szkół w Chorzelowie realizują projekt poświęcony mitom europejskim. Badają motyw wampirów w legendach Rumunii, Węgier, Czech, Albanii, Francji, Grecji i Polski. Promują również unikalne na skalę europejską miejsca na Podkarpaciu. Przygotowali makietę krajów, w których narodziły się legendy o wampirach, spis cmentarzy wampirycznych oraz internetowy zbiór historii o wampirach. 22 maja organizują dla lokalnej społeczności festyn promujący polską prezydencję. Projekt „żyje” także w wirtualnym świecie – o działaniach uczniów można czytać na świetnie prowadzonym blogu.

Uczniowska grupa “Wyprzedzając Przeszłość” z Gimnazjum w Bachowicach sprawdza, co mieszkańcy wiedzą o polskiej prezydencji. Gimnazjaliści przeprowadzili badanie ankietowe w terenie, ankietę umieścili także na Facebooku. Jeden dzień spędzili w przedszkolu, prowadząc dla maluchów zajęcia o UE. Wizytę uwiecznili na zdjęciach oraz w krótkim filmie. A 9 maja organizują happening Polska Prezydencja 2011.

Młodzież z Gimnazjum nr 2 w Oleśnicy podjęła temat promowania Polski w czasie naszego przewodnictwa w UE. Wraz z mieszkańcami Oleśnicy uczniowie wybrali „twarz polskiej prezydencji”, opracowali ulotki i plakaty, w których namawiają obywateli do większego zaangażowania w życie społeczne (wszak mamy Europejski Rok Wolontariatu). Obecnie pracują nad przewodnikami po urokliwych miejscach w Polsce.

Uczniowie Gimnazjum nr 5 w Koszalinie próbują ustalić, jak obecność Polski w Unii wpłynęła na jakość życia Koszalinian. Badają poziom wykorzystania dotacji unijnych, prezydencją starają się zainteresować swoich rówieśników; zaplanowali także wycieczkę rowerową szlakiem inwestycji unijnych.

W Kraśniku licealiści z I Liceum Ogólnokształcącego kręcą - razem z lokalną telewizją - spot reklamowy promujący polską prezydencję. Organizują także debatę Dlaczego prezydencja mojego kraju jest taka ważna? Już powstały ulotki o prezydencji; odbyła się też lekcja europejska.

Jakie inne działania podejmują uczniowie w programie MAP? Można o nich przeczytać na stronie CEO lub na blogu MAP.

Program Młodzi Aktywiści Prezydencji będzie kontynuowany w nowym roku szkolnym do  zakończenia polskiej Prezydencji (31 grudnia 2011). Już teraz CEO zaprasza wszystkie szkoły do udziału w drugiej edycji MAP – zgłoszenia będą przyjmowane od połowy sierpnia.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie