Europejski maj, prezydencja i jeszcze edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCo sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie UE przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej, czyli sprawuje Prezydencję. W tym czasie państwo to staje się gospodarzem większości unijnych wydarzeń i gra kluczową rolę na wszystkich polach aktywności Wspólnoty. 1 lipca Polska obejmuje Przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Czy może to mieć związek z edukacją?
 
Maj to miesiąc prawdziwie europejski. Obchodzimy Dzień Europy (9 maja),  w całej Polsce odbywa się wiele imprez z flagą unijną w tle: Parada Schumana, Miasteczko Europejskie, Europejski Tydzień Młodzieży. W tym roku wydarzenia te mają wyjątkowy charakter – poprzedzają bowiem przejęcie przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.
Ponad 2000 uczniów ze 150 szkół realizuje w programie Młodzi Aktywiści Prezydencji (MAP) projekty edukacyjne związane z przygotowaniami do polskiej prezydencji. Dla nich maj to miesiąc prezentacji - w czasie szkolnych festiwali, apeli, lokalnych pikników i festynów - efektów pracy.

Celem programu MAP przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej a współfinansowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest pogłębienie wiedzy Polaków na temat prezydencji i jej znaczenia dla każdego z nas. W programie uczniowie organizują działania przybliżające tematykę prezydencji lokalnej społeczności. Prowadzą badania, kręcą filmy, tropią ślady Unii w swojej miejscowości, organizują lekcje europejskie, gry terenowe, konkursy i debaty.  I choć działają raptem dwa miesiące, efekty już są imponujące!

Członkowie koła historycznego z Zespołu Szkół w Chorzelowie realizują projekt poświęcony mitom europejskim. Badają motyw wampirów w legendach Rumunii, Węgier, Czech, Albanii, Francji, Grecji i Polski. Promują również unikalne na skalę europejską miejsca na Podkarpaciu. Przygotowali makietę krajów, w których narodziły się legendy o wampirach, spis cmentarzy wampirycznych oraz internetowy zbiór historii o wampirach. 22 maja organizują dla lokalnej społeczności festyn promujący polską prezydencję. Projekt „żyje” także w wirtualnym świecie – o działaniach uczniów można czytać na świetnie prowadzonym blogu.

Uczniowska grupa “Wyprzedzając Przeszłość” z Gimnazjum w Bachowicach sprawdza, co mieszkańcy wiedzą o polskiej prezydencji. Gimnazjaliści przeprowadzili badanie ankietowe w terenie, ankietę umieścili także na Facebooku. Jeden dzień spędzili w przedszkolu, prowadząc dla maluchów zajęcia o UE. Wizytę uwiecznili na zdjęciach oraz w krótkim filmie. A 9 maja organizują happening Polska Prezydencja 2011.

Młodzież z Gimnazjum nr 2 w Oleśnicy podjęła temat promowania Polski w czasie naszego przewodnictwa w UE. Wraz z mieszkańcami Oleśnicy uczniowie wybrali „twarz polskiej prezydencji”, opracowali ulotki i plakaty, w których namawiają obywateli do większego zaangażowania w życie społeczne (wszak mamy Europejski Rok Wolontariatu). Obecnie pracują nad przewodnikami po urokliwych miejscach w Polsce.

Uczniowie Gimnazjum nr 5 w Koszalinie próbują ustalić, jak obecność Polski w Unii wpłynęła na jakość życia Koszalinian. Badają poziom wykorzystania dotacji unijnych, prezydencją starają się zainteresować swoich rówieśników; zaplanowali także wycieczkę rowerową szlakiem inwestycji unijnych.

W Kraśniku licealiści z I Liceum Ogólnokształcącego kręcą - razem z lokalną telewizją - spot reklamowy promujący polską prezydencję. Organizują także debatę Dlaczego prezydencja mojego kraju jest taka ważna? Już powstały ulotki o prezydencji; odbyła się też lekcja europejska.

Jakie inne działania podejmują uczniowie w programie MAP? Można o nich przeczytać na stronie CEO lub na blogu MAP.

Program Młodzi Aktywiści Prezydencji będzie kontynuowany w nowym roku szkolnym do  zakończenia polskiej Prezydencji (31 grudnia 2011). Już teraz CEO zaprasza wszystkie szkoły do udziału w drugiej edycji MAP – zgłoszenia będą przyjmowane od połowy sierpnia.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie