Pociąg do uczenia się przez całe życie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja powinna być ważnym elementem kształtowania polityki rynku pracy, zwłaszcza w dobie szybkich zmian cywilizacyjnych. Człowiek nie będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom rynku, jeżeli przestanie uaktualniać swoją wiedzę, podnosić kwalifikacje, doskonalić umiejętności. Niby banalne stwierdzenie, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z tej prostej zależności.PHOTO: SXC.HU

Dlatego tak ważne są inicjatywy, wspierające kształcenie ustawiczne i pokazujące korzyści, jakie niesie za sobą uczenie się przez całe życie. Takie właśnie zadanie ma projekt Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie pn. "Małopolskie partnerstwo instytucji w obszarze rynku pracy, edukacji i szkoleń". Od 2008 roku wspiera regionalną politykę kształcenia ustawicznego, rozwija współpracę instytucji zaangażowanych w jej realizację oraz promuje wśród mieszkańców postawę otwartą na rozwój. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wspólnie dla edukacji całożyciowej

Jednym z pierwszych efektów realizacji projektu było powołanie do życia w 2008 roku Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego, które skupia obecnie prawie 100 instytucji rynku pracy, edukacji i szkoleń. Po co? Aby integrować środowiska zaangażowane w kształcenie ustawiczne i koordynować politykę uczenia się przez całe życie w Małopolsce. Warto podkreślić, że władze regionu od początku wspierają działalność Partnerstwa. Jego powstanie zbiegło się w czasie z podpisaniem przez ówczesnego Marszałka Województwa – Marka Nawarę "Deklaracji Województwa Małopolskiego na rzecz Rozwoju Kształcenia Ustawicznego". Partnerstwo ma charakter otwarty. Cały czas mogą do niego przystępować instytucje działające w obszarze kształcenia ustawicznego w Małopolsce.

Jakość usług szkoleniowych

Jednym z priorytetów projektu jest stworzenie w Małopolsce spójnego i przejrzystego systemu jakości usług szkoleniowych, służącego z jednej strony mieszkańcom pragnącym korzystać z wartościowych ofert kształcenia, a z drugiej – instytucjom uczącym, które chcą świadczyć swoje usługi na wysokim poziomie. Niedawno powstał nowatorski w skali całego kraju projekt Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno – Szkoleniowych, opracowany przez zespół naukowców z UJ pod kierunkiem prof. dr hab. Grażyny Prawelskiej – Skrzypek, który jest obecnie w fazie konsultacji.

Dlaczego warto zwrócić na niego uwagę? Po pierwsze – bardzo precyzyjnie opisuje model standardów edukacyjno – szkoleniowych, który zawiera 20 standardów, odnoszących się do czterech elementów: usługi edukacyjno-szkoleniowej, kompetencji kadry szkoleniowej, infrastruktury, organizacji i obsługi klienta oraz zarządzania jakością usług szkoleniowych. Model ten ma być podstawą do kompleksowego weryfikowania jakości szkoleń dostępnych na rynku. Po drugie – przedstawia model oceny jakości usług i zawiera m.in. zasady przyznawania znaku jakości, charakterystykę organizacji przyznającej taki znak oraz mechanizm jej wyłaniania, a także procedury akredytacji.

Budowanie postawy otwartej na rozwój

"Małopolskie partnerstwo instytucji…" zajmuje się też określaniem priorytetów w obszarze uczenia się przez całe życie m.in. poprzez coroczne "Warsztaty planistyczne" oraz upowszechnianiem wiedzy na temat możliwości wykorzystania kształcenia ustawicznego w innych dziedzinach, m.in. życia społecznego i gospodarczego przez coroczną konferencję "Małopolska otwarta na wiedzę". Współpracuje z wieloma instytucjami w kraju i za granicą, m.in. z Federacją Regionów Europejskich na rzecz Badań nad Edukacją i Kształceniem Ustawicznym (FREREF) czy Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Wzmocnieniu współpracy w zakresie kształcenia ustawicznego na poziomie lokalnym służy natomiast Program "Edukacyjna Gmina Małopolski", mający na celu budowanie wśród mieszkańców regionu postawy otwartej na uczenie się przez całe życie. Obejmuje on spotkania z młodzieżą i dorosłymi, konkursy literackie i rysunkowe dla uczniów oraz konkurs dla samorządów lokalnych na najciekawsze inicjatywy gminne na rzecz szeroko rozumianego rozwoju obywateli. Jesienią tego roku zostanie zorganizowana trzecia edycja Programu.

Promowaniu korzyści, jakie niesie za sobą edukacja, służy też Małopolski Dzień Uczenia się przez Całe Życie. Począwszy od 2011 roku 8 czerwca instytucje uczące z całego regionu wychodzą do mieszkańców z bezpłatną ofertą kształcenia, a obywatele mają szansę przekonać się, że uczenie się może być równocześnie pożyteczne i przyjemne. Tegoroczne święto zostało zorganizowane pod hasłem "Uczenie się łączy pokolenia" i miało na celu pokazanie mieszkańcom regionu, że uczenie się jest doskonałą formą spędzania wolnego czasu, sposobem na zdobywanie wiedzy i rozwijanie pasji wspólnie z najbliższymi.

Informacja i wiedza z zakresu uczenia się przez całe życie

Także z myślą o mieszkańcach powstał w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" – regionalny serwis o usługach edukacyjno – szkoleniowych, w którym można znaleźć kompleksową informację na temat dostępnych w regionie ofert kształcenia, staży i praktyk u pracodawców oraz możliwości korzystania z usług doradztwa edukacyjno-zawodowego w planowaniu kariery zawodowej. Można tu również m.in. porozmawiać na czacie ze specjalistą, wymienić informacje o kursach i szkoleniach, a także dowiedzieć się więcej o idei uczenia się przez całe życie oraz śledzić bieżące wydarzenia z tej dziedziny. Instytucje uczące z kolei mają możliwość zaprezentować w serwisie własną ofertę edukacyjno – szkoleniową, informacje o realizowanych przez siebie projektach edukacyjnych i dobrych praktykach z zakresu uczenia się przez całe życie. "Pociąg" przeznaczony jest też dla pracodawców. Jeżeli chcą, aby ich pracownicy stale podnosili swoje kwalifikacje, w bazie serwisu znajdą odpowiednie pod kątem swoich potrzeb oferty szkoleń i kursów także dla nich.

Wszystkich zainteresowanych uczeniem się przez całe życie w Małopolsce oraz projektem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie zapraszamy na stronę www.pociagdokariery.pl.

(Informacja o autorce: Monika Gucwa pracuje w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie