Warsztaty z efektywnej nauki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pora wakacji, a więc czas na refleksję na nowy rok szkolny. Proponuję zapoznać się ze wstępnymi wynikami projektu „Umiem się uczyć”. Warto to zrobić zwłaszcza „mając w pamięci” wyniki sprawdzianu szóstoklasistów lub inne rezultaty procesu uczenia się uczniów – chociażby świadectwa szkolne. Na tym tle warto zadać sobie pytanie: czy to co robię doprowadza mnie i uczniów do celu?(C) Andres Rodriguez - fotolia.com

Mija rok jak realizowany jest projekt „Umiem się uczyć” w szkołach warmińsko-mazurskich. Jesteśmy po pierwszym etapie testowania. Docelowo od stycznia 2012 do kwietnia 2013 zostanie zrealizowanych 270 godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych według opracowanego programu. W projekt będzie zaangażowanych około 80 nauczycieli i ponad 650 uczniów z klas IV-VI. Dla potrzeb programu opracowano podręcznik dla nauczycieli prowadzących zajęcia wyrównawcze, 30 scenariuszy na 30 godzin zajęć i podręcznik dla trenerów prowadzących szkolenie dla nauczycieli. To tyle suchych danych, teraz o efektach.

W „warsztatach efektywnej nauki” brały udział dzieci, którzy zasilają grupę tzw. „uczniów słabych”, których kariera szkolna przypomina pasmo nieustających porażek, a podejmowane działania korekcyjne nie przynoszą widocznych rezultatów. Chociaż może to brzmieć nieco cynicznie - chcieliśmy, aby te dzieci ponownie odkryły radość uczenia się, żeby zrozumiały, że „mimo wszystko” są dobre. A przede wszystkim, żeby opanowały warsztat uczenia się, poznały swoje mocne strony, podbudowały poczucie własnej wartości i wyszły z zaklętego kręgu bezradności edukacyjnej.

Program warsztatów został tak zaplanowany, aby każdy uczeń poznał swój indywidualny styl uczenia się oraz inne możliwe style; wypróbował różne techniki i metody uczenia się oraz wybrał te, które mu odpowiadają – stworzył swój własny „sposób na naukę”, odkrył, jak może zadbać o odpowiedni stan do nauki: fizyczny, umysłowy i emocjonalny i sprawdził, jak może uczyć się i uczyć innych, współpracując zespołowo.

Dla autorów programu było oczywiste, że każdy uczeń jest kompetentny i umie się uczyć… (jak go tego nauczymy); że każdy uczeń uczy się inaczej (więc musi rozpoznać swoją strategię uczenia się – zrozumieć siebie) oraz że do efektywnego uczenia się niezbędne są „narzędzia” (wiem jak się uczyć), motywacja (wiem po co to wszystko się dzieje i czuje się zaangażowany) oraz prawo do bycia uczniem – a więc prawo do popełniania błędów, próbowania w odpowiedniej akceptującej atmosferze. Cały program był ułożony zgodnie z motywem wędrówki do celu, którym było osiągnięcie wtajemniczenia… jakie to wtajemniczenia? Oczywiście wtajemniczenia w zasady skutecznej nauki, ale też poznanie siebie, poznanie swoich kolegów, utworzenie małej społeczności uczącej się i wspierającej na drodze rozwoju. Już po kilku zrealizowanych warsztatach w szkołach obserwowano transfer umiejętności i kompetencji uczniów na innych lekcjach, dzieci stawały się aktywne na lekcjach, śmiało zgłaszały do odpowiedzi, domagały się także wykorzystywania ćwiczeń i metod, które poznały na zajęciach dodatkowych. Co więcej – nauczyciele prowadzący doświadczali dużego (zasłużonego) poczucia sukcesu i wpływu dydaktyczno-wychowawczego!

Program nie był nastawiony na uzupełniania braków wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu, tylko na opanowanie umiejętności uczenia się. W programie nie wykorzystywano: komputerów, tablic interaktywnych, specjalistycznego sprzętu do prezentacji. Wykorzystywano międzyludzkie relacje, budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwo, szacunek dla osoby w drodze rozwoju i życzliwą, kompetentną pomoc edukacyjną.

Zainteresowanych zapraszam do obejrzenia filmu http://www.umiemsieuczyc.eu/. Program dla uczniów i dla nauczycieli został opracowany przez Małgorzatę Taraszkiewicz, Katarzynę Chwiejduk, Anidę Samoraj, Barbarę Rzepnicką oraz Aleksandrę Lemańską.

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, neurometodyk, dyrektor Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie