Dni Funduszy Europejskich w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach projektu „Fundusze dla Polski – Interaktywna  mapa przemian” szkoły z całej Polski wzięły udział w obchodach Dni Funduszy Europejskich. Co polscy uczniowie wiedzą o funduszach? Czy szkoła jest miejscem na przekazywanie takiej wiedzy? W jaki sposób przekazywać ją młodym ludziom?photo: sxc.hu

Pomiędzy 9 maja i 28 czerwca w ponad 30 szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie zgłębiali wiedzę na temat Programów Operacyjnych, w ramach których przyznawane są granty na różnorodne inwestycje gospodarcze, infrastrukturalne, środowiskowe i społeczne. Poznawali również efekty wykorzystania dotacji -  zmiany, jakie zaszły w ich regionach, gminach i miastach dzięki funduszom z Unii Europejskiej. W zależności od możliwości czasowych i organizacyjnych szkoły, nauczyciele wykorzystali najróżniejsze metody maksymalnie aktywizujące uczniów.

Zdarzało się często, że to uczniowie wchodzili w rolę nauczycieli. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie grupy uczniów biorących udział w szkolnych projektach unijnych, realizowanych w swojej szkole, pod okiem nauczycielki Magdaleny Zych przedstawiły społeczności uczniowskiej efekty swojej pracy, podzieliły się wrażeniami z warsztatów, w których brały udział, oraz z licznych wycieczek. Na każdy projekt przeznaczono jedną godzinę lekcyjną. Po spotkaniach uczniowie przygotowali gazetkę „Ekspressem do Unii”.

Podczas „Dni szeroko otwartych” w II-go Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie uczniowie - pod koordynacją Elżbiety Mizio - zaprezentowali efekty projektów podejmowanych w ich szkole uczniom szkół gimnazjalnych całego powiatu lubartowskiego. Wzięli też udział w seminarium pt. Wykorzystanie funduszy unijnych w woj. lubelskim prowadzonym przez dyrektora Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Lublinie oraz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego.  Podczas spotkania poznali zadania realizowane w Lublinie w ramach unijnych projektów, co pozwoliło im na zorganizowanie wystawy plakatów pt. „Projekty unijne realizowane przez II LO”.

Sukcesem okazał się pomysł – rzadko praktykowany w gimnazjum - na organizację debaty. "Debata panelowa „Spacerek po europejskiej Nysie i okolicy” miała umożliwić młodzieży spotkanie z osobami, które już potrafią wykorzystywać środki unijne." – opowiada p. Ewa Chojecka, organizatorka DFE w Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków w Nysie. "Uczniowie, mogli sami przekonać się jak mylny bywa stereotyp często „niedowierzającego Polaka”, (…) każdy mógł zabrać głos, podzielić się własną wiedzą i doświadczeniem. Wśród uczniów został też przeprowadzony konkurs na najciekawszą prezentację multimedialną o funduszach."

Działania w wielu szkołach miały ciekawy przebieg, angażowały całą społeczność szkolną i dawały okazję do zdobycia wiedzy o dotacjach unijnych dla Polski w bardzo atrakcyjnej formie. Najciekawsze pomysły będą publikowane na stronie projektu: www.mapaprzemian.pl.

Wśród nauczycieli, którzy podjęli się organizacji DFE, został przeprowadzony konkurs, w którym Jury (przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Fundacji Think!) wyłoniło kilka dni temu autorów trzech najciekawszych sprawozdań z obchodów Dni Funduszy Europejskich:  

I miejsce - pani Ewa Chojecka z Gimnazjum nr 2 im. Karpatczyków  w Nysie

II miejsce - pani Magdalena Zych z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie

III miejsce - pani Elżbieta Mizio z II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie

(Źródło: Fundacja Think!)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie