Uczestnicy konkursu blogowego w ramach projektu „Interaktywna mapa przemian”, udowodnili, że umiejętność korzystania z nowych technologii i internetu w połączeniu z pracowitością, pasją i społecznym zaangażowaniem mogą dać niezwykłe rezultaty – czego dowodem są ich serwisy poświęcone zmianom, jakie zaszły w naszym kraju dzięki Funduszom Europejskim.
Zadanie uczniów polegało na prowadzeniu przez 6 tygodni bloga na temat zmian, jakie dzięki Funduszom Europejskim zaszły w ich otoczeniu, w regionie, w całej Polsce. Wcielali się w rolę dziennikarzy, fotoreporterów, kamerzystów, aby ich blog zawierał nie tylko informacje tekstowe, ale przede wszystkim ciekawy, dynamiczny przekaz multimedialny. Musieli również przyciągnąć do swojego serwisu czytelników i rozpromować swój blog. Wielu z nich udało się to w profesjonalny sposób, który pozwala zakwalifikować ich blogi do grupy poważnych mediów lokalnych, z wieloma tysiącami odwiedzin.
„Do konkursu zgłoszono blogi z całego kraju." – mówi Dariusz Danilewicz, prezes Fundacji Think! – "Uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych opisywali projekty, które wpłynęły pozytywnie na poprawę życia mieszkańców ich miejscowości w takich sferach jak infrastruktura, edukacja, kultura, odnowa zabytków. Dzięki blogom powstała w sieci unikalna panorama różnorodnych korzyści odniesionych przez Polaków dzięki Unii Europejskiej.”
Jury, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Fundacji Think!, postanowiło wyróżnić prace, które charakteryzowały się dużą samodzielnością wpisów, niebanalnym podejściem do tematu, estetyczną stroną formalną i poprawnością merytoryczną.
Najlepszym okazał się blog Puławskie przemiany Bartłomieja Niespodziany oraz Anny Barnaś z ZSO nr 1 im. KEN w Puławach. To świetny przykład serwisu, który nie tylko promuje Fundusze Europejskie w działaniu, ale przede wszystkim przybliża samo miasto tym, którzy w nim jeszcze nie byli lub byli bardzo dawno temu. Dodatkowo autorzy użyli aplikacji tłumacza Google, aby treści w języku polskim pojawiające się w blogu były w jednej chwili zamieniane na jeden z pięciu europejskich języków: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański czy rosyjski. Pomysł doskonały i mimo nieco nie doskonałego tłumacza, godny polecenia włodarzom innych miast jako sposób na wypromowanie miejscowości na skalę międzynarodową.
Drugie miejsce zajęły ex aequo blogi spod hasła „metamorfozy”: Pawłowickie metamorfozy Hanny Holeksy, Agnieszki Kajzerek i Jakuba Bazgiera z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach oraz Unijna metamorfoza Poznania Adama Makowskiego, Franciszka Czerwińskiego i Klaudiusza Bajołka z I LO im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu. Autorzy pierwszego bloga wiedzieli, że robią świetnego, dynamicznego i interaktywnego (przy wykorzystaniu kilkunastu ciekawych narzędzi internetowych) bloga o swojej wsi (Pielgrzymowice) i okolicy. Nie spodziewali się jednak, że mogą osiągnąć tak wiele – zamierzają teraz kontynuować bloga, ponieważ – jak powiedzieli - pozostało jeszcze wiele tematów, których nie poruszyli ze względu na regulamin konkursu. Twórcy drugiego z wymienionych blogów postawili przede wszystkim na interakcję z uczniami poznańskich szkół, którzy opowiadali w różnej formie i z wielkim poczuciem humoru o tym, w jaki sposób zmienia się Poznań na naszych oczach. Do dnia rozstrzygnięcia zebrali na swoim blogu ponad 17680 odwiedzin. Oba nagrodzone blogi z 2. miejsca są dowodem, że doskonałe wyniki przynosi połączenie poważnego tematu i wyzwania z dobrą zabawą – wtedy wszystko lepiej się układa i rezultaty przekraczają początkowe wyobrażenia.
Na trzecim miejscu uplasowały się blogi: Na Śląsku dużo się dzieje Adama Sibika, Tomasza Gonciarza i Agnieszki Miszewskiej z Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 14 w Gliwicach (świetna kampania promocyjna, nawet z wykorzystaniem reklamy wyświetlanej w tramwajach), Fundusze Unijne zmieniają naszą rzeczywistość Grzegorza Wieczorkiewicza z ZS nr 4 im. J. Groszkowskiego w Tychach (bardzo ciekawe repozytorium informacji o zmieniających się Tychach w dłuższym okresie – gdyż blog był kontynuacją działań z edycji 2011 projektu) oraz Rowerem przez mapę przemian Aleksandry Jackowiak i Aleksandry Grześkowiak z LO im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wlkp. (dobry pomysł na rowerową wyprawę, podczas której autorki bloga dokumentowały przemiany dzięki Funduszom Europejskim w trzech miastach i jednej wsi Wielkopolski).
Trzy wyróżnienia powędrowały do autorów blogów: Bielskie projekty unijne Adriana Oniszczuka z II LO im. B. Taraszkiewicza w Bielsku Podlaskim (świetna promocja Podlasia, pokazanie i ciekawych miejsc i korzyści, jakie region uzyskał dzięki Funduszom Europejskim), Eurofundusze w Krotoszynie Łukasza Marszałka, Joanny Jędrzejak i Kingi Zembskiej z I LO im. Kołłątaja w Krotoszynie oraz Fundusze Unijne-Tychy Michała Laska z ZS nr 4 w Tychach.
Organizatorzy projektu przygotowali dla biorących w nim udział nauczycieli nowoczesny pakiet multimedialny stanowiący wyjątkowe kompendium wiedzy o wielowymiarowej transformacji Polski pod wpływem Funduszy Europejskich. Trafił on do blisko 400 nauczycieli, którzy na zajęciach z różnych przedmiotów (m.in. wiedza o społeczeństwie, język polski, geografia, biologia, chemia, podstawy przedsiębiorczości) mogli wykorzystać: oprogramowanie na tablice interaktywne lub komputery zawierające 10 multimedialnych lekcji wraz z ćwiczeniami - EuroFundusze ABC, 15 scenariuszy lekcji na poziomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, 5 webquestów, e-informator dla uczniów „Alfabet Funduszy Europejskich” (także w wersji na smartfony z systemami iOS i Android) oraz grę internetową „Podróże przez Fundusze”.
Narzędzia te spotkały się on z pozytywnym przyjęciem nauczycieli i uczniów, zaś razem z uczniowskimi blogami – będą stanowić trwały efekt zakończonego projektu. Zainteresowani pakietem nauczyciele mogą otrzymać go nieodpłatnie – należy w tym celu skontaktować się z Fundacją Think! –