Polska przedsiębiorcza

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjneGospodarka UE chce konkurować z największymi potęgami gospodarczymi świata, ale w Europie ciągle brakuje nowych mikro i małych przedsiębiorstw. W Polsce sytuacja powoli się poprawia, głównie dzięki działaniom z zakresu promocji i edukacji przedsiębiorczości młodych ludzi. Rozpoczęty w 2007 r. program Polska Przedsiębiorcza zaczyna przynosić pierwsze owoce.

 

Hasło „Przedsiębiorczość – narodowa cecha Polaków”, propagowane przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości i wspierające je organizacje, powoli się urzeczywistnia. Młodzi Polacy nie chcą już wyjeżdżać z kraju i pracować na najniższych stanowiskach za granicą. Coraz częściej chcą rozwijać skrzydła i realizować się w kraju. Jak wynika z badań Eurobarometru, prawie połowa młodych Polaków myśli o założeniu ciągu 5 lat własnego biznesu. Jest to najlepszy, zaraz po Łotyszach, wynik w Unii Europejskiej. Polacy wyprzedzili tym samym o 4% swoich, postrzeganych dotąd jako bardzo przedsiębiorczych, kolegów zza oceanu. Ale od zamiaru do realizacji jest jeszcze daleka droga.

 

Właśnie po to, by zmienić postrzeganie Polski i umożliwić rozwój kraju w kierunku innowacyjnej gospodarki realizowany jest ogólnopolski program Polska Przedsiębiorcza. Składa się na niego kilkanaście projektów promujących przedsiębiorczość wśród młodych ludzi, grupa społecznościowa Liderzy Polski Przedsiębiorczej oraz portal www.polskaprzedsiebiorcza.pl, w którym można znaleźć dziesiątki porad i pomocy w zakresie wspierania przedsiębiorczych postaw młodych ludzi.

 

Program ma realnie wpływać na rozwój edukacji ekonomicznej, ukazywać i likwidować bariery wzrostu, szczególnie w sektorze MSP oraz wśród młodych przedsiębiorców. Dla celów realizacji programu została powołana Rada Programowa Polski Przedsiębiorczej oraz instytucja Rzecznika Przedsiębiorczości. W skład Rady PP wchodzą najwybitniejsi przedstawiciele sfery ekonomicznej w Polsce oraz osobowości ze świata mediów, nauki, biznesu, kreujące i na co dzień zmagające się z przedsiębiorczością w Polsce, m.in. Grażyna Kulczyk, Witold Szwajkowski, Michał Olszewski, Wojciech Dołkowski, prof. dr hab. Jan Antoszkiewicz, Robert Gwiazdowski, Martin Oxley, Marcin Polak, Tadeusz Mosz, Jacek Santorski, Janusz Lewandowski, Zbigniew Modrzewski, Jerzy Buzek, prof. dr hab. Wojciech Gasparski, Michał Lisiecki, Marek Goliszewski, Tad Witkowicz, dr Krzysztof Pawłowski, prof. dr hab. Alojzy Nowak, Janusz Palikot, Zygmunt Berdychowski, Dariusz Żuk, Grzegorz Gwiazdowski, Witold Orłowski, Zbigniew Niemczycki.

 

Rzecznik Przedsiębiorczości zajmuje się przede wszystkim reprezentowaniem osób zakładających własne firmy, ale również tych, którzy własne firmy mogliby stworzyć, ale jeszcze nawet o tym nie wiedzą. Pracodawcy posiadają własne silne organizacje, tak samo pracownicy posiadają związki zawodowe. Rzecznik działa natomiast na rzecz młodych przedsiębiorczych ludzi, stawiających pierwsze kroki w biznesie, którzy takich organizacji nie posiadają.

 

Dużym sukcesem kampanii jest przygotowanie pierwszego w Polsce systemowego programu kreowania przedsiębiorczości „Droga do Polski Przedsiębiorczej”. Został on przygotowany na podstawie 7-letnich doświadczeń organizacji pracujących na rzecz przedsiębiorczości młodych ludzi i stanowi poważną propozycję i alternatywę wobec pojawiających się w dyskusji publicznej projektów.

 

projekty edukacyjne

 

Organizatorami Polski Przedsiębiorczej są Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości i Studenckie Forum BCC. „Głównym celem kampanii jest odkrycie narodowej cechy Polaków: przedsiębiorczości.” – mówi Dariusz Żuk, prezes AIP. „Chodzi o zmianę mentalności młodych ludzi, którzy najczęściej boją się po prostu wyzwania, jakim jest prowadzenie własnej firmy, ale także o walkę o zmianę warunków panujących w Polsce. Dlatego ogromna w tym rola edukacji. Przedsiębiorczości trzeba uczyć od najmłodszych lat, a efekty takiej edukacji docenimy patrząc na rozwój gospodarczy polskich firm zakładanych przez młodych ludzi.”

 

Polskę Przedsiębiorczą wspierają Business Centre Club, Euro Bank S.A. oraz Narodowy Bank Polski.

 

Inicjatywy Polski Przedsiębiorczej:


- Program Mentoringowy
- Wmiksuj się w Fundusze Europejskie

- Konkurs na Biznesplany
- Lekcja Przedsiębiorczości  
- Innowatorzy 
- Startery Biznesu

- BOSS 
- Akademia Młodego Biznesmena 

 

Sonda: Co to jest przedsiębiorczość?

 

Przepis na przedsiębiorczość a la polonaise:
Przygotuj: szklankę pracowitości
2 garści wiedzy i talentu
2 łyżki odwagi
Filiżankę zaradności
Łyżeczkę refleksu
Wszystko dokładnie wymieszaj, przypraw szczyptą szaleństwa.

Wstaw do nagrzanego piekarnika biurokracji i przeciwności losu.

          Monika Poniatowska

 

Przedsiębiorczość - to spełnianie marzeń w ich niematerialnym wymiarze.

          Jarosław Pięcek

 

Przedsiębiorczość – to pigułka która zawiera siłę witalną, nowe pomysły, energię wewnętrzną, umiejętność stosowania sztuki perswazji wraz z szczypta znajomości ekonomii z odrobiną dystansu do życia przy wykorzystaniu zdrowego rozsądku.

          Ania Zakrzewska


Przedsiębiorczość – to umiejętność dostrzegania szansy na powodzenie tam, gdzie inni jej nie widzą. Jest to optymizm oraz wiara we własne siły i możliwości nawet wtedy, gdy napotyka się przeciwności. Człowiek przedsiębiorczy potrafi również swoim zapałem i pasją zarażać innych i sprawiać, że rzeczy z pozoru niemożliwe będą na wyciągnięcie ręki.

          Łukasz Cumber

 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie