Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych. Wersja 2.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Nowoczesna Polska i Narodowy Instytut Audiowizualny rozpoczynają prace nad drugą wersją Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych. Publikacja będzie narzędziem ułatwiającym planowanie działań w obszarze edukacji medialnej instytucjom i organizacjom różnego typu.fot. Fotolia.com

Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych został opublikowany w maju 2012 roku dzięki wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Była to odpowiedź na brak wytycznych do nauczania edukacji medialnej. Publikacja wyznacza i definiuje obszary edukacji medialnej i informacyjnej. W jasny sposób przedstawia jaką wiedzę i umiejętności powinni posiadać przedstawiciele różnych grup wiekowych – od przedszkolaków po seniorów.

Omówione są w nim takie tematy jak: umiejętność korzystania z informacji, kreatywne korzystanie z mediów, etyka i wartości w komunikowaniu, ekonomiczne i prawne aspekty działania mediów, relacje i bezpieczeństwo w środowisku medialnym oraz język komunikatów medialnych. Opierając się na nim, Fundacja Nowoczesna Polska opracowała wolne zasoby edukacyjne dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Obecnie przygotowywane są materiały dla klas 4-6 szkoły podstawowej.

Katalog został doceniony w Polsce i za granicą. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji objęły go patronatami honorowymi. Polski Komitet ds. UNESCO uznał go za polski wkład w prace międzynarodowego programu IFAP - Information for All Programme. Został on przetłumaczony na język rosyjski i angielski oraz opublikowany jako aneks do publikacji UNESCO Media and Information Literacy for Knowledge Societies. Sukces przedsięwzięcia pokazał konieczność przeniesienia wieloletniej debaty na temat edukacji medialnej na nowy, praktyczny poziom.

Od publikacji Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych minęło 18 miesięcy. Przez ten czas fundacja otrzymała wiele komentarzy do jego treści i użyteczności. Pojawiły się również nowe wyniki badań prowadzonych w obszarze edukacji medialnej. Uwzględnienie ich podniesie jakość publikacji. W prace nad jej nowym wydaniem będzie zaangażowane szerokie grono specjalistów i praktyków edukacji medialnej. Dodatkowo zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne, w których udział może wziąć każdy, kto jest zainteresowany edukacją medialną. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://katalog.edukacjamedialna.edu.pl. Konsultacje trwać będą do 15 stycznia 2014 r.

W ramach prac nad nową wersją katalogu Fundacja Nowoczesna Polska i Narodowy Instytut Audiowizualny organizują także warsztaty Terytoria Edukacji Medialnej – Katalog 2.0. Są one przeznaczone dla przedstawicieli organizacji pozarządowych, animatorów kultury, nauczycieli i bibliotekarzy. Celem warsztatów będzie zebranie uwag dotyczących poszczególnych obszarów tematycznych Katalogu, wymiana dobrych praktyk oraz wspólne stworzenie miniporadnika dotyczącego wykorzystania Katalogu w działaniach instytucji różnego typu. Wydarzenie to odbędzie 6 grudnia 2013 roku, w godzinach od 10 do 13, w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego przy ulicy Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie. Zgłoszenie na warsztaty zawierające imię i nazwisko, e-mail, telefon, nazwę reprezentowanej instytucji i stanowisko oraz krótki opis doświadczenia z zakresu edukacji medialnej prosimy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 25 listopada 2013 r. Organizatorzy gwarantują zwrot kosztów dojazdu.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie