O nauczaniu ekonomii i finansów w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zjawiska ekonomiczne towarzyszą dzieciom od najmłodszych lat. Już na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym warto tłumaczyć to, co dzieje się wokół nas w świecie gospodarki i pieniądza. Kiedy kształtuje się świadomość pieniądza, nauczyciele (gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych) powinni szerzej omawiać zagadnienia budżetu domowego, oszczędzania, inwestowania, przedsiębiorczości. Na tym etapie kształcenia powinniśmy też sięgać po innowacyjne formy edukacji, aby zwrócić uwagę uczniów na znaczenie wiedzę ekonomicznej w życiu.fot. FOR

Jak pokazują badania - ponad połowa Polaków uważa, że wiedza ekonomiczna wcale nie jest im w życiu potrzebna. Dość niska w naszym kraju świadomość ekonomiczna i finansowa przekłada się nieraz na błędne decyzje, które mogą nas sporo kosztować. Ekonomia i finanse to dziedziny, które bezpośrednio wpływają na jakość życia każdego z nas i każdy uczeń kończący gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną powinien mieć dobrze opanowane podstawy wiedzy ekonomicznej. Ale czy tak rzeczywiście jest?

Wydaje się, że w dla podnoszenia poziomu edukacji ekonomicznej społeczeństwa działania edukacyjne w szkołach mają kluczowe znaczenie. Na tym etapie kształtują się pewne nawyki, które mogą później przeszkadzać lub pomagać w dorosłym życiu. Niestety z edukacją ekonomiczną w polskich szkołach bywa różnie. Uczniowie często skarżą się na mało praktyczną wiedzę, którą w szkole otrzymują. O jakości kształcenia ekonomicznego warto rozmawiać – a okazją do tego będzie ogólnopolska konferencja Innowacyjne metody nauczania ekonomii w szkołach, która odbędzie się 11 kwietnia 2014 (piątek) w Centrum konferencyjnym Polna przy ul. Polnej 7a w Warszawie. Adresatem jej są zwłaszcza nauczyciele wiedzy o społeczeństwie (gimnazjum), podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce (szkoły ponadgimnazjalne).

Formularz rejestracyjny dostępny jest na stronie http://www.for.org.pl/pl/Konferencja-Innowacyjne-metody-nauczania-ekonomii. Zgłoszenia przyjmowane będą do 7 kwietnia 2014. Jest to pierwsza w Polsce konferencja, podczas której w kompleksowy sposób zostaną przedstawione nowatorskie formy edukacji ekonomicznej.

Głównym punktem konferencji będzie debata pt. Stan edukacji finansowej w Polsce. W debacie wezmą udział eksperci Narodowego Banku Polskiego (Marcin Staniewicz), Centrum Edukacji Obywatelskiej (Sylwia Żmijewska-Kwiręg) oraz Fundacji Think! i EduNews.pl (Marcin Polak). Moderatorem panelu będzie dziennikarz i felietonista Jan Wróbel. Głos zabierze również Maciej Samcik z Gazety Wyborczej, autor bloga Subiektywnie o finansach.

Przed debatą odbędą się 3 sesje, w trakcie których zostaną zaprezentowane nowe metody nauczania ekonomii – komiksy ekonomiczne, ekonomia eksperymentalna oraz gry finansowo-edukacyjne.

"Od początku swojej działalności Forum Obywatelskiego Rozwoju chętnie angażuje się w edukację ekonomiczną dzieci i młodzieży. Po sukcesie, jaki odniósł projekt Komiksy Ekonomiczne, idziemy krok dalej. Podczas konferencji pokażemy nauczycielom nowe narzędzia, które przyciągną uwagę uczniów znudzonych standardowymi podręcznikami" – mówi Dominika Pawłowska, koordynator projektów z Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Organizatorem wydarzenia jest Forum Obywatelskiego Rozwoju, a Minister Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji objęły nad nim honorowy patronat. Patronem medialnym tego wydarzenia jest m. in. Edunews.pl.

Konferencja jest częścią uznanego projektu edukacyjnego pt. „Komiksy Ekonomiczne”, który FOR realizuje z Bankiem Zachodnim WBK od 2008 roku. Jego celem jest promowanie edukacji ekonomicznej z wykorzystaniem komiksów, które dzięki swej przystępnej formie ułatwiają zrozumienie złożonych mechanizmów gospodarczych. Projekt cieszył się dotychczas ogromnym zainteresowaniem, czego najlepszym dowodem jest organizacja już piątej edycji tego przedsięwzięcia.

Program konferencji do pobrania (PDF)

Zaproszenie do pobrania (PDF)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie