Edukacja przedsiębiorczości: biznesplany na medal

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjnePrzedsiębiorcy zarabiają dzięki temu, że znajdują i zaspokajają potrzeby innych ludzi. Kluczem do ich sukcesu rynkowego niekoniecznie muszą być posiadane zasoby, lecz przede wszystkim przedsiębiorcza postawa, rozumiana jako umiejętność określania potrzeb i aspiracji oraz znajdowania sposobów ich realizacji. Warto ją rozwijać na wszystkich etapach kształcenia.

 

Z edukacją na rzecz przedsiębiorczości w Polsce od dawna nie jest najlepiej. Polacy uczą się przedsiębiorczości przede wszystkim w dorosłym życiu i najczęściej na własnych błędach, co jest wprawdzie dobrą metodą pozyskania doświadczenia życiowego, ale bywa bardzo kosztowną. Na etapie edukacji szkolnej, w szkołach ponadgimnazjalnych, zajęcia z przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” są nadal mocno przeteoretyzowane i nie zmieni tego ciężka praca organizacji i instytucji zajmujących się edukacją ekonomiczną. Problemem jest bowiem program nauczania, który jest sztywny i nie pozostawiający wiele miejsca na kreatywność nauczycieli i uczniów. Szkoła nie daje niestety uczniom – co potwierdzają badania uczniów i rodziców – praktycznej wiedzy, potrzebnej im, aby potrafili sobie radzić w życiu z różnego rodzaju wyzwaniami, także tymi związanymi z prowadzeniem własnego biznesu.

 

Trochę lepiej zaczyna się dziać z przedsiębiorczością wśród studentów, w czym wielka zasługa długofalowej kampanii na rzecz Polski Przedsiębiorczej, adresowanych do młodych osób studiujących na różnych kierunkach i koordynowanej przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Dzisiaj ogłoszone zostały wyniki największego w Polsce konkursu na biznesplany studentów.

 

Zwycięzcą tegorocznej IV edycji Konkursu na Biznesplany, którego partnerem jest Fundacja BRE Banku, został Tomasz Wiśniewski z Torunia z pomysłem sondy ultradźwiękowej dla osób niewidomych. Przypominająca wyglądem małą latarkę, sonda wysyła falę ultradźwiękową i odbiera echo odbite przez przeszkody znajdujące się do 2,5 metra od niej. Urządzenie wibruje z różną częstotliwością i dzięki temu osoby niewidome wiedzą, w jakiej odległości znajdują się przeszkody i jak zmienia się ten dystans w miarę zbliżania się do niej. Według wyliczeń autora koszt wyprodukowania urządzenia, pomijając obudowę, wyniósłby około 50 złotych.

 

Drugie miejsce zajął Artur Janus z Szydłowca, który chce założyć serwis internetowy e-bejbik.pl. W pierwszej fazie rozwoju jego firma skupiłaby się na edukacji najmłodszych poprzez multimedia – gry, zabawy, kreskówki, quizy. E-bejbik ma być portalem zawierającym forum dyskusyjne, porady wychowawcze i edukacyjne dla rodziców oraz rekomendacje nowych produktów edukacyjnych pojawiających się na rynku. W portalu znajdzie się również sklep internetowy z artykułami dla dzieci.

 

Na trzecim miejscu znalazła się Natalia Papała z Warszawy, z pomysłem na firmę Private Assessment – której zadaniem będzie ułatwianie podróży obcokrajowcom. Osobisty asystent ma im pomagać w takich choćby czynnościach jak odbiór z lotniska, pomoc w znalezieniu zakwaterowania, transporcie na miejsce, organizacji spotkań, czy zapewnieniu opieki lekarskiej.

 

W IV edycji konkursu nadesłano 750 prac z całej Polski. Swoje pomysły na biznes przysłało 1500 osób, w tym najwięcej z województwa mazowieckiego (242). Na drugim miejscu znalazła się Wielkopolska z wynikiem 89 prac. Kujawsko-Pomorskie zajęło w tym roku trzecie miejsce gromadząc 78 biznesplanów. Czwarte miejsce przypadło pomorskiemu z 49 biznesplanami, tuż za nim uplasowały się: małopolskie (48) i dolnośląskie (46).

 

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości to największa w Polsce organizacja promująca przedsiębiorczość wśród młodych osób. Aktualnie działa 31 oddziałów AIP przy uczelniach wyższych w kraju.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie