Gamifikacja lekcji przedsiębiorczości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokój relaksu, wypożyczalnia rowerów, nowoczesne i kolorowe szafki dla uczniów czy projekt oparty o warsztaty kulinarne i zdrową żywność w szkołach – to niektóre z pomysłów odpowiadających na potrzeby społeczności uczniowskiej, które zostały zbadane i opracowane przez młodzież z gdańskich gimnazjów nr 8 i 25. Zaprojektowanie takiego przedsięwzięcia i odpowiednie opisanie go w modelowych szablonach to ostatnie z zadań gimnazjalistów biorących udział w projekcie „Lekcje Przedsiębiorczości”.fot. Michał Młynarczyk

Niemal 200 uczniów z 6 gdańskich szkół gimnazjalnych i liceów wzięło udział w pierwszej, pilotażowej edycji projektu zgamifikowanych „Lekcji Przedsiębiorczości”. W Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER odbył się finał programu dla gimnazjów, na którym uczniowie zaprezentowali siedem autorskich pomysłów odpowiadających na konkretne lokalne potrzeby. Od września kolejne gdańskie szkoły wdrożą go w ramach prowadzonych zajęć.

1 czerwca br. dobiegła końca pierwsza edycja organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER we współpracy z Miastem Gdańsk programu, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości poprzez wykorzystanie gamifikacji. Głównym założeniem programu jest przeniesienie punktu ciężkości z pamięciowego przyswajania wiedzy na budowanie kompetencji przedsiębiorczych.

Poprzez udział w programie uczniowie i nauczyciele wykorzystywali i wdrażali nowe metody wspólnej pracy motywujące i angażujące do nauki niczym gra o zupełnie odmiennym niż dotychczas spotykane spojrzeniu na edukację. Innowacyjne podejście przejawiało się nie tylko w podejmowanych tematach, ale przede wszystkim w metodzie, która pozwalała na przekazanie w ręce młodzieży decyzyjności co do wyboru formy czy terminu realizacji prac domowych. Dodatkowo, nastolatki miały możliwość zbierania punktów, tokenów i odznak, które wykorzystywała np. do przesunięcia terminu realizacji zadania czy podjęcia dodatkowych wyzwań.

"Na razie możemy bazować na wynikach pilotażowej edycji, ale mogę powiedzieć, że przeszła ona nasze oczekiwania dzięki pomysłowości uczniów, której nie byłyśmy w stanie przewidzieć oraz niesamowitej pomocy i chęci współpracy ze strony nauczycieli. Dowodem tego jest ostatnia rozgrywka, podczas której młodzież przedstawiła dojrzałe projekty wraz z kosztorysami ich wdrożenia i, co najważniejsze, oparte o badanie potrzeb swoich kolegów i koleżanek. To była przyjemność podziwiać ich zaangażowanie i wiedzę zdobytą w trakcie trwania programu" – mówi Kinga Kuczyńska z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, organizatora przedsięwzięcia.

W finalnym zadaniu pierwsze miejsce zdobyła drużyna Sweet Station z Gimnazjum nr 25, zaproponowała biznes bazujący na przekąskach, których smak jury miało okazję poznać podczas prezentacji. Drugie miejsce przyznano ekipie Sport4fun, której pomysłem była wypożyczalnia rowerów – nie tylko dla uczniów, ale docelowo również dla mieszkańców – i promowanie tej formy aktywnego trybu życia, której działania spotykają się również z polityką Miasta Gdańsk. Uznanie wobec pracy zespołów, jak i kadry nauczycielskiej i Inkubatora STARTER wyraził również gość specjalny wydarzenia, Z-ca Prezydenta ds. polityki społecznej, Pan Piotr Kowalczuk.

fot. Michał Młynarczyk

"Cieszę się, że mogliśmy organizować tak innowacyjne przedsięwzięcie dla gdańskich szkół i co najważniejsze będziemy kontynuować je w przyszłym roku. Mamy nadzieję, że już niedługo projekt obejmie swym zasięgiem kolejne miasta na mapie Polski, które wyjdą naprzeciw nowoczesnej i efektywnej edukacji" – mówi Małgorzata Jasnoch, Prezes Zarządu Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.

Kolejna edycja programu rusza już we wrześniu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat w projekcie, wpisanym do strategii rozwoju miasta, weźmie udział kilkanaście gdańskich gimnazjów i liceów. Do przyszłorocznej edycji zakwalifikowało się 12 nowych szkół gotowych wdrożyć nowoczesne metody nauki i zaszczepić myślenie biznesowe wśród młodzieży.

(Źródło: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie