Otwórzcie sobie Szkołę z Klasą 2.0!

fot. Szkoła z Klasą 2.0 - praktyczny przewodnik - Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za nami rozpoczęcie roku szkolnego. A to znak, że wielkimi krokami zbliża się również początek kolejnej edycji programu Szkoła z Klasą! Już po raz 15 zapraszamy całe szkoły – dyrektorów, nauczycieli i uczniów – do udziału w niezwykłej akcji edukacyjnej, dzięki której uczenie staje się bardziej atrakcyjne i nowoczesne, a przede wszystkim bardziej skuteczne!

Od 2002 roku w naszym programie wzięło udział ponad 8,5 tys. szkół, 100 tys. nauczycieli i ponad milion uczniów z całej Polski. W Szkole z Klasą 2.0 pokazujemy jak rozwijać umiejętności czytania i stawiania pytań, samodzielnego i krytycznego myślenia. Pokazujemy, że szkoła może być miejscem, w którym rozbudzane są pasje i kreatywność, które kształci aktywnych i ciekawych świata młodych ludzi. Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie ubiegłej edycji Szkoły z Klasą 2.0 i już dziś zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnej. Formularz zgłoszeniowy, dostępny do 30 września, oraz szczegółowe informacje o programie znajdziecie na www.szkolazklasa.pl. W tym roku po raz pierwszy, szkoły mogą wybrać czy chcą uczestniczyć w moderowanej, płatnej wersji programu, czy bezpłatnej.

Co działo się w Szkole z Klasą 2.0?

Ubiegłoroczna edycja Szkoły z Klasą 2.0 w liczbach – wzięło w niej udział kilkaset podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całego kraju. Uczestnicy realizowali jedno z 11 zadań dyrektorskich oraz dwie z 5 ścieżek edukacyjnych. Za te działania przyznaliśmy ponad 1200 odznak Dobra Praktyka, a 105 szkół uzyskało tytuł Szkoły Eksperckiej. W programie mamy 600 aktywnych blogerów, zarówno uczniów, jak i nauczycieli, którzy zamieszczają wpisy na 150 blogach. Przeprowadziliśmy 18 bezpłatnych 4-godzinnych szkoleń z aplikacji Google oraz pracy w chmurze, szkoląc ponad 200 nauczycieli z całej Polski.

Uczestnicy Szkoły z Klasą 2.0 budowali wulkany, planowali kampanię społeczną na rzecz osób niepełnosprawnych, nagrywali własny program telewizyjny, projektowali ścieżki rowerowe w swoim mieście, a także puścili balon stratosferyczny. Na ten ostatni, oryginalny pomysł wpadło dwóch uczniów z Gimnazjum nr 4 w Legionowie. Wkrótce swoim entuzjazmem zarazili nauczycielkę informatyki – "to moi uczniowie motywują mnie do takich pomysłów" – stwierdziła Agnieszka Czarkowska, opiekunka projektu. Zespół uzyskał wsparcie prezydenta Legionowa i dyrektorki szkoły, uczniowie sprowadzili specjalny balon z Hongkongu. Podczas uroczystego startu kibicowała niemal cała szkoła. Balon w dwie godziny przeleciał ponad 100 kilometrów na wysokości nawet 40 000 m, a dzięki umieszczonemu w gondoli aparatowi, cały lot został udokumentowany. Dumni uczniowie całe przedsięwzięcie opisują na specjalnej stronie internetowej. O to właśnie chodzi w Szkole z Klasą 2.0, żeby szkoła pozwalała rozwijać pasje, uczyła radzenia sobie ze wszystkimi, nawet najbardziej „odlotowymi” pomysłami, podpowiadała możliwości, a nie dawała gotowych rozwiązań.

Najciekawsze przedsięwzięcia szkolne zostały zaprezentowane na Ogólnopolskim Festiwalu Szkoły z Klasą 2.0, którego finał, jak co roku, odbył się w Centrum Nauki Kopernik. Festiwal to dwudniowe wydarzenie, na które zapraszamy 50 zespołów ze szkół biorących udział w programie. Pierwszego dnia dla uczestników zaplanowaliśmy edukacyjną grę miejską, która pozwoliła im poznać kilka ważnych punktów na mapie Warszawy, często odwiedzanej po raz pierwszy. Tego dnia odbyły się też warsztaty, m.in. zajęcia z dziennikarstwa, czy z wystąpień publicznych prowadzone przez organizatorów TEDx Warsaw. Drugi, oficjalny, dzień Festiwalu to prezentacja projektów szkolnych. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach uczniowie pokazywali zdjęcia, eksperymenty, makiety, eksponaty i prezentacje. Uczestnicy rozmawiali z zaproszonymi ekspertami i gośćmi, którzy z zaciekawieniem zwiedzali, zadawali pytania i udzielali porad. Gościem specjalnym była Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska, która z uwagą obejrzała wszystkie stanowiska. Niespodzianką dla uczestników była wizyta przedstawicieli międzynarodowej organizacji Teach For All, z którymi uczestnicy, mimo obecności tłumaczy, chętnie rozmawiali po angielsku. Ich obecność na Festiwalu była częścią organizowanej przez nas wizyty światowych specjalistów zajmujących się edukacją. Jej celem było przyjrzenie się polskim szkołom pod kątem wyników testu PISA. Zorganizowaliśmy 10 wizyt studyjnych w szkołach oraz w Biurze Edukacji m.st. Warszawy, wzięliśmy też udział w debacie panelowej dotyczącej organizacji pozarządowych w reformie edukacji.

Innym wydarzeniem, które odbyło się po raz pierwszy w ubiegłym roku, była Noc Bibliotek. To ogólnopolska impreza promująca czytelnictwo i biblioteki jako miejsca, w których warto bywać. W naszej akcji wzięło udział 600 bibliotek (szkolnych i publicznych) z całego kraju. Uroczysta inauguracja miała miejsce w Bibliotece Narodowej, gdzie goście mieli okazję spotkać się m.in. z prof. Jerzym Bralczykiem, posłuchać rozmowy Mariusza Szczygła z Joanną Bator lub wziąć udział we wspólnym czytaniu „Lokomotywy” Tuwima m.in. z aktorkami Teresą Lipowską i Joanną Brodzik. Cała impreza była transmitowana na żywo w internecie. Współorganizatorami akcji są „Gazeta Wyborcza” i Magazyn „Książki”, Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Instytut Książki.

Tak właśnie wyglądał zeszły rok szkolny w Szkole z Klasą 2.0. Liczymy, że spotkamy się z Wami w nowej edycji. Otwórzcie się na nowe doświadczenia, razem wprowadzajmy mądre i potrzebne zmiany do polskich szkół.

Do zobaczenia w Szkole z Klasą 2.0!

Organizatorami programu są Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazeta Wyborcza”. Program wspiera Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Fundacja Agory. Akcja objęta jest honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie