Edukacja w cyfrowym świecie

(C) Edunews.pl - Ambasadorowie Dekady programu eTwinning

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W jaki sposób sprawić, by lekcje w szkole były atrakcyjne i inspirujące? Jak uczyć pokolenie Z – dzieci dorastających w otoczeniu smartfonów, portali społecznościowych i Internetu? Czy polskie szkoły nadążają za technologią współczesności? Od dziesięciu lat unijny program eTwinning tworzy dla nauczycieli narzędzia pomagające prowadzić zajęcia na miarę XXI wieku.

Aż 85% uczniów wyszukuje informacje w Internecie, a 52% z nich wykorzystuje w tym celu YouTube lub portale społecznościowe. Co piąty reprezentant pokolenia Z czyta lektury szkole w formie e-booków, a 33% korzysta z lekcji online. Nic dziwnego, że dzieci do nauki potrzebują bodźców atrakcyjniejszych niż szkolna tablica i kreda.

Program eTwinning umożliwia tworzenie partnerstw pomiędzy szkołami znajdującymi się w różnych krajach i wspólną realizację projektu w przestrzeni wirtualnej. Dzięki takiej współpracy rówieśnicy – nie wychodząc z klasy – wzajemnie się poznają, wspólnie się uczą, cieszą z osiągniętych efektów, oswajają się z pracą w międzynarodowym środowisku, zdobywają kompetencje językowe oraz komunikacyjne. Nauczyciele, którzy angażują się w program mogą natomiast ubiegać się o kolejne stopnie awansu zawodowego, a także rozwijać swoje umiejętności językowe, pedagogiczne oraz informatyczne.

Sukces programu eTwinning

Na początek kilka liczb, które najlepiej świadczą o wartości eTwinningu. W programie, którego idea polega na tworzeniu przestrzeni współpracy między przedszkolami i szkołami z różnych krajów, biorą udział obywatele już 42 państw (europejskich – należących do UE i spoza wspólnoty – azjatyckich, a nawet… afrykańskich! [Tunezja]). W sumie społeczność eTwinnerów, jak nazywają siebie uczestnicy programu, liczy ponad 300 tys. nauczycieli pracujących w 123 tys. placówek kształcących dzieci i młodzież w wieku 3-19 lat.

Warto podkreślić udział polskich projektów w ogólnej liczbie wszystkich uczestników eTwinningu – polscy nauczyciele stanowią niemal 1/10 wszystkich pedagogów współpracujących w ramach programu (ponad 25 tys. osób), a od 2013 r., kiedy ruszył pilotaż programu eTwinning Plus (otwarta współpraca dla nauczycieli z: Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Mołdawii, Ukrainy oraz Tunezji), nauczyciele z Polski są wciąż najliczniejszą grupą wśród osób z wszystkich krajów europejskich, które zgłosiły gotowość współpracy z pedagogami z krajów eTwinning Plus (do końca 2014 r. było to niemal 4000 Polaków). Ponadto polscy nauczyciele biorą udział w co drugim projekcie już realizowanym w ramach eTwinning Plus.

Odkrywają świat przez Internet

„Fantastyczna przygoda”, „źródło nieustannego rozwoju zawodowego”, „dobra zabawa”, „sposób na łatwe, szybkie i przyjemne zrealizowanie podstawy programowej”, „poszerza horyzonty”, „tworzy przestrzeń bez granic”, „aktywność, która wyróżnia” – m.in. takie opinie o eTwinningu, zawsze opatrzone mnóstwem wykrzykników wyrażających autentyczny zachwyt, można znaleźć w ankietach, które skrzętnie wypełniają uczestnicy programu. Tematy poruszane w realizowanych projektach są zróżnicowane – od ochrony środowiska, poprzez tradycję, kulturę, lekcje tolerancji, zagrożenia w cyberprzestrzeni. Digitalizacja i nowoczesne technologie zmniejszają popularność tradycyjnych metod nauki, dlatego coraz częściej nauczyciele sięgają po program eTwinning. "Różnorodność realizowanych projektów oraz ogromne zainteresowanie programem ze strony polskich szkół świadczą o kreatywności polskich uczniów oraz chęci i potrzebie wykorzystywania internetu w nauczaniu." – podsumowuje Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej.

Co dalej eTwinningu?

Na koniec wypada się zastanowić nad przyszłością programu eTwinning. Ta rysuje się w jasnych barwach – i nie jest to pustosłowie. Oddajmy głos jednemu z jurorów konkursu „Nasz projekt eTwinning”, dr. Leszkowi Rudakowi, który tak opisuje dostrzegany przez siebie postęp w realizacji projektów konkursowych: „Współcześni polscy uczniowie z coraz większą swobodą porozumiewają się z kolegami zza gór, mórz i rzek. Język angielski, podstawa komunikacji w większości projektów, nie jest już w Polsce nikomu straszny. (…) Podobnie zmienia się podejście uczniów do technologii komputerowej. Oni z niej korzystają, bo wychowali się obok komputera, z telefonem komórkowym w kieszeni. Potrafią tych urządzeń używać i używają ich bez fascynacji wspaniałymi możliwościami techniki i rozdzielczością ekranów. To jest ich świat”. A skoro tak rozwija się współczesny świat, można mieć nadzieję, że eTwinning będzie narzędziem przyszłości.

Wyróżnienia dla placówek oświatowych

Z okazji 10-lecia programu eTwinning Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji uhonorowała wczoraj 10 najaktywniejszych polskich placówek edukacyjnych, które brały udział w inicjatywach eTwinning - tytuł Top Preschool/School of the Decade in Poland otrzymały:

  • Przedszkole Publiczne nr 5 w Głogowie,
  • Przedszkole nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu,
  • Szkoła Podstawowa nr 4 w Zambrowie,
  • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Bogatyni,
  • Szkoła Podstawowa nr 32 w Bielsku Białej,
  • Szkoła Podstawowa nr 9 w Dzierżonowie,
  • Zespół Szkół nr 1 w Golubiu-Dobrzyniu,
  • Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach,
  • Zespół Szkół Zawodowych im. Św. Barbary w Bogatyni,
  • Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Tarnobrzegu.

Wyróżniono także najbardziej aktywnych ambasadorów programu eTwinning - oto 10 laureatów (eTwinning Ambassador of the Decade): 

  • Maria Chodakowska-Malkiewicz,
  • Marek Fularz,
  • Anna Krzyżanowska,
  • Paulina Kuźmo-Biwan,
  • Jolanta Okuniewska,
  • Halina Pilarz,
  • Katarzyna Sopolińska,
  • Adam Stępiński,
  • Dominika Tokarz,
  • Marzena Zabiegała.

(Źródło: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Krajowe Biuro Programu eTwinning)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie