Projekty szkolne, czyli współpraca uczniów i nauczycieli

fot. Wojciech Wajda

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W jaki sposób zaplanować działania, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści uczniom? Połączyć siły! Powinniśmy jako nauczyciele bardziej starać się wychodzić poza utarte schematy. Idealnie byłoby, gdyby nauczyciele przedmiotowi częściej współpracowali. Wspólne planowanie działań edukacyjnych oraz dobra atmosfera w zespole są świetnym przykładem dla naszych wychowanków.

To, co w szkole może połączyć zarówno nauczycieli, jak i uczniów, to projekty edukacyjne. Projekty, które będą przemyślane, nieszablonowe i ciekawe, dzięki czemu przyciągną i zaangażują uczniów.

W ubiegłym roku udało nam się zrealizować w szkole projekt pt. „Języki na widelcu”. Pomysł narodził się, kiedy oglądałem jeden z odcinków programu MasterChef. Postanowiłem połączyć przyjemne z pożytecznym i nieuniknionym, czyli pieczenie ciast z nauką języków oraz wiedzą o reklamie, z którą w XXI wieku mamy do czynienia w każdym niemal miejscu.

Na początku opracowałem cele projektu:

  1. Zapoznanie uczniów z twórczością Małgorzaty Musierowicz, a w szczególności z książką pt. „Całuski Pani Darling”. Książka ta zawiera mnóstwo prostych przepisów, które uczniowie mogli wykonać w domu z niewielką pomocą i koordynacją wszystkiego przez rodziców.
  2. Zintegrowanie zespołów klasowych oraz kadry nauczycielskiej.
  3. Stworzenie logo projektu.
  4. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
  5. Stworzenie produktu, który można wprowadzić na rynek konsumencki poprzez odpowiednie tłumaczenie na wybrany język, i zareklamowanie go w dowolny sposób.

Kolejnym etapem było wyznaczenie jednostek lekcyjnych, w czasie których uczniowie mieli zostać wyposażeni w wiedzę potrzebną do wykonania założonych celów. Przeprowadzono:

  • dwie lekcje wychowawcze, podczas których uczniowie poznali zasady projektu oraz zostali przydzieleni do odpowiedniej grupy. W czasie pierwszej lekcji przewodniczący każdej klasy wylosował dwa przepisy z książki Małgorzaty Musierowicz pt. „Całuski Pani Darling”, a na lekcji kolejnej uczniowie dopracowywali swoje wystąpienia;
  • pięć lekcji języka polskiego, w czasie których uczniowie poznali język reklamy i techniki perswazji w niej wykorzystywane, a także nauczyli się, jak tworzyć kreatywne reklamy i hasła reklamowe;
  • pięć lekcji języka angielskiego, podczas których uczniowie zapoznali się ze słownictwem potrzebnym do stworzenia przepisu oraz reklamy, a także przećwiczyli tłumaczenie przepisów i sposobów wykonania produktów z języka polskiego na język angielski;
  • dwie lekcje plastyki, podczas których uczniowie wykonali logo nawiązujące do nazwy projektu.

Nad projektem czuwali wychowawcy klas oraz nauczyciele poloniści, angliści, plastycy i bibliotekarze, którzy monitorowali przebieg prac. Współpracowali również z rodzicami. Informowali ich, nad czym muszą sprawować opiekę i w czym pomagać uczniom.

Na dwa tygodnie przed finałem uczniowie każdej klasy szóstej zostali podzieleni według własnych zainteresowań na sześć grup. Zespoły plastyków wykonały logo projektu, z których w dniu finału stworzono dekorację. Szefowie kuchni mieli za zadanie przygotować ciasto lub ciasteczka na podstawie przepisu, który wybrali spośród wylosowanych w czasie lekcji wychowawczej. Ocenie podlegał wygląd, smak oraz estetyka podania produktu. Specjaliści od reklamy zajmowali się zachęceniem do spożycia wykonanego wypieku. Uczniowie tworzący te grupy stworzyli ulotki, hasła reklamowe oraz reklamy audiowizualne, które zaprezentowali w dniu finału. W tym samym czasie swoje prace – filmy z powstawania produktu – przedstawili uczniowie tworzący grupy specjalistów od filmu. Kolejne zespoły – specjaliści od tłumaczeń – miały za zadanie przetłumaczenie przepisu na język angielski. Jedna z klas przygotowała również tłumaczenie koreańskie. Na zakończenie konkursu grupy artystów odczytały napisane utwory (wiersze, opowiadanie oraz baśń), które wiązały się ze stworzonym przez szefów kuchni produktem. Wszystkie prezentowane prace oceniało jury.

Finałowe spotkanie poprowadziłem z pomocą uczniów, którzy obsługiwali komputer, rzutnik i nagłośnienie. Przedstawili również wszystkim zgromadzonym wykonaną prezentację na temat Małgorzaty Musierowicz oraz przeprowadzili quiz dotyczący wybranych kuchni świata.

Główną nagrodę – kosz słodkich owoców – otrzymała klasa, która zdobyła największą liczbę punktów. Na zakończenie projektu wszyscy uczniowie mogli skosztować przygotowanych przez koleżanki i kolegów wypieków.

Najciekawsze prace uczniów zostały wydane w szkolnej gazetce.

Projekt ten pokazał, że współpraca między nauczycielami, rodzicami oraz uczniami jest możliwa i daje dobre efekty. Dzięki projektowi uczniowie lepiej się poznali. Mogli również rozwinąć i zaprezentować innym swoje zainteresowania oraz umiejętności. W ciągu kilku godzin przed liczną grupą szóstoklasistów (pięć klas powyżej 20 uczniów) wystąpiło mnóstwo rówieśników, którzy musieli pokonać stres i strach przed wystąpieniami na tak dużym forum. Musieli również podejść krytycznie do oglądanych filmików z tworzenia produktów, aby zauważyć, co mogliby jeszcze poprawić.

W ankiecie ewaluacyjnej dostaliśmy wiele miłych słów i próśb, abyśmy przygotowali kolejny tak samo ciekawy projekt. W głowach mamy już plan kolejnego projektu.

 

Notka o autorze: Wojciech Wajda jest nauczycielem języka polskiego w Szkole Podstawowej w Nowej Iwicznej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie