Młodzi w akcji – praktyczna lekcja obywatelskości

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już ponad 180 szkół z całej Polski i blisko 2000 młodych ludzi wprowadziło zmianę w swoim otoczeniu dzięki udziałowi w programie Młodzi w Akcji. Młodzież zastanawia się nad przyszłością swojej miejscowości, organizuje kampanie crowdfundingowe, odkrywa fascynujące ślady przeszłości w swoim sąsiedztwie. Czekamy na kolejne szkoły, które chcą zaangażować młodych w działania na rzecz swojego najbliższego otoczenia.

Młodzi w akcji – praktyczna lekcja aktywności

Młodzi ludzie w sposób naturalny interesują się tym, co ich otacza i chcą zmieniać na lepsze swoje środowisko. Jeśli nie stworzy się im warunków, w których będą mogli działać, przyjmą postawę wyuczonej bezradności w dalszym życiu. Jeśli pozwoli się młodzieży podejmować ważne wyzwania, to będzie to dla niej świetna lekcja aktywności w praktyce, mówi o programie dr Jacek Strzemieczny, prezes CEO. Celem programu Młodzi w Akcji jest promowanie wiedzy na temat społeczności lokalnej oraz pokazanie sposobów, dzięki którym uczestnicy i uczestniczki mogą aktywnie działać w swoim najbliższym otoczeniu. Prowadząc lokalne projekty na rzecz mieszkańców i mieszkanek okolicy, młodzi ludzie dogłębnie poznają miejsce, w którym żyją, oraz zdobywają kompetencje przydatne w dorosłym życiu, zyskują poczucie sprawstwa i pewność siebie. Do projektu zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, którzy chcą urozmaicić swoją pracę o nowe metody nauczania. Młodzi w Akcji to projekt również otwarty na inne instytucje edukacyjne: biblioteki, młodzieżowe rady miasta, organizacje pozarządowe czy grupy nieformalne, które chcą coś zrobić dla swojego najbliższego otoczenia lub po prostu się czegoś nauczyć – mówi Joanna Gus, koordynatorka programu. Aby się zgłosić wystarczy do 18 lutego wypełnić formularz: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/rekrutacja.

Dlaczego projekty?

Przeprowadzenie projektu społecznego z młodzieżą to szansa na zwiększenie kompetencji grona pedagogicznego oraz uczniów i uczennic, a także pretekst do bliższego poznania swoich podopiecznych. Dlaczego jeszcze tak bardzo cenimy projekt jako formę realizacji działań? W Centrum Edukacji Obywatelskiej wierzymy, że jest to najlepszy sposób na zdobywanie kompetencji społecznych oraz doświadczenia. To nauka poprzez działanie. Projekt jest realizowaniem swoich pomysłów, rozwiązywaniem problemów, planowaniem i działaniem zespołowym. Umiejętności przyswajane w praktycznym działaniu we współpracy z rówieśnikami młodzież z większą łatwością wykorzysta w dorosłym życiu. Realizując projekt w ramach programu Młodzi w Akcji, zyskuje się podwójnie – jako uczestnicy i uczestniczki, nabywając nowe kompetencje, które ciężko przyswoić poprzez samą naukę w szkole, a także jako część społeczności lokalnej, do której należycie i na rzecz której działacie. W czasie realizacji projektu młodzi ludzie uczą się planować działania, dzielić się zadaniami, współpracować w grupie, rozwiązywać pojawiające się problemy. Mają też szansę na spełnianie swoich marzeń i realizację własnych pomysłów, co daje im duże poczucie satysfakcji i wpływu na rzeczywistość dookoła nich. Uważam, że warto dołączyć do programu Młodzi w Akcji, ponieważ uczniowie i uczennice dzięki niemu nauczyli się projektować etapy swojego działania oraz samodzielnie je przydzielać. Przygotowanie warsztatów wymagało od młodzieży ciężkiej pracy, często towarzyszyła temu niepewność. Jednak w dniu warsztatów wszyscy poczuli się ważni i docenieni. Wspólnie ze zróżnicowaną grupą społeczną wypracowali wizję idealną budynku szkoły i jego otoczenia. Ich głos miał znaczenie. Dla mnie było to pierwsze tego typu doświadczenie, ale dzięki przeprowadzonym warsztatom zyskałam zarówno motywację do działania, jak i sojuszników, komentuje nauczycielka, która bierze udział w projekcie.

Młodzież, która pomaga

Młodzież z II LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Piotrkowie Trybunalskim w ramach projektu zorganizowała już dwie kampanie crowdfundingowe: Okazało się, że jedna z dziewcząt z klasy już uczestniczyła w akcji miejskiej wspomagającej zbieranie funduszy dla Marysi, i wybór tej dziewczynki był szybki i naturalny. Ponieważ czuliśmy, że energii nam starczy na więcej zdecydowaliśmy się, aby równolegle zorganizować drugi projekt, zbiórkę dla Aleksa. Tym samym na początku listopada wiedzieliśmy już komu chcemy pomagać i dlaczego. Aleks ze swoją mamą odwiedzili nas na jednej z godzin wychowawczych i to spotkanie nadało większy sens temu co chcemy zrobić – opowiada młodzież ze szkoły. Wstępnym pomysłem było też prowadzenie na portalach społecznościowych kampanii, która zachęcałaby do uczestnictwa w projekcie, ale też zmieniała perspektywę patrzenia na dzieciaki, którym chcemy pomóc. Zależy nam na pokazaniu, że to co najważniejsze i najpiękniejsze może przybierać bardzo różne formy – opowiada młodzież. Więcej na: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/aktualnosci/tasmy-przyszlosci-w-sp-nr-15-w-koninie.

Żydowski Poznań

Młodzież z Grupa z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. O. Sławskiej-Lipczyńskiej w ramach programu pogłębia swoją wiedzę na temat opustoszałych miejsc żydowskiego Poznania. Inspiracją dla młodzieży było spotkanie z graficzką: Podczas zajęć spotkaliśmy się z Karoliną Jeske, graficzką, współtwórczynią książki „Puste miejsce przy stole”. Najpierw ołówkiem rysowaliśmy naszą przestrzeń prywatną. Później nasze kartki powędrowały do koleżanek i kolegi, aby wymazywali z nich wybrane przez siebie elementy. Rozmawialiśmy o pustce i tym, jak ją wypełniać. Na kolejnych zajęciach ze starych fotografii Poznania wycięliśmy górujący nad miastem budynek synagogi przy ulicy Wronieckiej, która w 1939 roku została zbezczeszczona, zamieniona na pływalnię dla żołnierzy Wehrmachtu. Tę funkcję pełniła jeszcze kilka lat temu. Dziś budynek jest wrakiem w tkance miasta. Poznajemy jego historię. Więcej na: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/aktualnosci/zydowski-poznan

Chcemy mieć wpływ na to, jak będzie wyglądała siłownia plenerowa

Młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. J. Korczaka w Kaliszu przeprowadza warsztaty przyszłościowe na temat wyglądu siłowni plenerowej. Nasza grupa projektowa przeprowadzała diagnozę najbliższej okolicy – Parku Przyjaźni i rozpoznała potrzebę mieszkańców i mieszkanek, miejsca, które wymaga zmiany. W kolejnym etapie działań na podstawie zebranych informacji grupa wybrała temat-problem, wokół którego zorganizuje dyskusję z udziałem społeczności lokalnej. Rezultatem dyskusji będą wnioski, jakie zmiany w wybranym obszarze mieszkańcy i mieszkanki rekomendują do wprowadzenia. Zebrane wnioski zostają przedstawione lokalnym władzom w postaci wniosku do Budżetu Obywatelskiego, a grupa uczniowska będzie monitorowała postępy we wprowadzaniu zmian – opowiadają opiekunki grupy.

Program Młodzi w Akcji jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Banku Zachodniego WBK oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, w ramach programu Szkoła Ucząca się. O jego uczestnikach i uczestniczkach można powiedzieć jedno: to ludzie, którzy chcą działać na rzecz lokalnej społeczności i zmieniać swoje najbliższe otoczenie.

Rekrutacja do programu trwa do 18 lutego. Warto się pośpieszyć z rejestracją, ponieważ obowiązuje kolejność zgłoszeń, a ilość miejsc jest ograniczona. Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/.

Kontakt: Joanna Gus, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., telefon: 533 014 283.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie